Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med touchpad - Pro

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

För några dagar sedan började min touchpad krångla ordentligt. Den reagerar inte på det jag gör, muspekaren hoppar lite hur som helst och klickar lite när den vill. Upptäckte nu att den bara krånglar när jag har strömsladden inkopplad, och då krånglar den ungefär 75% av tiden.

Någon som vet vad det kan bero på och om man möjligtvis kan göra något åt det? Köpte datorn för ungefär två år sedan. Model: MacbookPro 7.1, OS snow leopard

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-26 14:33

Hoppande muspekare kan bero på svullet batteri (det ligger precis under plattan), men om det bara sker när du kör på laddström verkar konstigt.
Testa med att ladda in Combouppdateringen.

Mac OS X 10.6.8 Update Combo v1.1

Börja med att prova det här, och se om det blir någon skillnad:
Återställa Mac-datorns PRAM och NVRAM

Man kan också prova att installera om senaste uppdateringen igen. Det kan ibland avhjälpa en del konstiga fel. Jag förutsätter att datorn redan är fullt uppdaterad till 10.6.8:
Mac OS X 10.6.8 Update Combo v1.1

Men spontant så låter detta som ett trasigt batteri som har svullnat och som trycker på styrplattan underifrån. I så fall är det bara utbyte av batteriet som gäller. Finns många trådar om det. Se här t.ex:
https://www.google.se/search?q=svullet+batteri+site%3A99mac.se

Och hur gick det här då?

Jag kollar igenom listan över bevakade trådar, och tyvärr är det väldigt många trådar som bara blir hängande i luften, som den här.

Frustrerande att erbjuda hjälp och sedan inte få reda på hur det gick.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-03 15:29

Har ett liknande problem. Tangentbordet och trackpaden slutar att svara om den får vara i fred en stund.

I samma sekund som ’frysningen’ av tangentbord och trackpad sker så dyker detta upp i system.log:

kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying

(denna rad upprepar sig var 4-60 sekund, men det är inte alltid som tangentbordet och trackpaden slutar reagera.

Input via skrämdelning eller Sharemouse fungerar obehindrat - det är MBP:s egna inputenheter som strular. Har resettat PRAM och loggat in som annan användare, nya fräscha konton men utan bättring.
Datorn är en MBP 13" sent 2011 med SSD i optibay och extra RAM. 10.8.2, och jag hade liknande problem under 10.7.x men ej med 10.6.x.

Om du har installerat SSD/optibay har du väl varit inne i datorn. Inte ruckat på kontakten till trackpad/tangentbord så den nu ligger och glappar?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-03 19:03
Ursprungligen av suddgummi:

Om du har installerat SSD/optibay har du väl varit inne i datorn. Inte ruckat på kontakten till trackpad/tangentbord så den nu ligger och glappar?

Jag har varit inne och rotat ja, men trackpad/tangentbord ligger på separata anslutningar som jag helt säkert inte har tagit loss.
Men visst, det kan inte uteslutas och skall kontrolleras nästa gång jag öppnar datorn.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-07 21:26

Uppdatering: Det verkar som om fler har liknande problem, och jag nu kört ett par timmar utan problem tack vare att jag tog bort ett par filer i följande kataloger:

/Library/LaunchAgents/
/Library/LaunchDemons/
/Library/StartupItems/

De flesta filer jag tog bort tillhörde program jag tagit bort, såsom CCC, Telldus, Tvmobili & Serviio.
Tråkigt nog var det alltså inte hårdvarufel – retina lockar ju lite.

hur gjorde du detta?? För jag har exact dom här problemen...

Hej vänner! Jag har ett liknande problem. Eller, det är betydligt lindrigare, men likväl. Min touchpad är tjurig. När jag använder två fingrar för att scrolla på en webbsida kan den få för sig att jag vill zooma rätt som det är, när jag jobbar in inDesign får den för sig att jag vill ha upp en högerklicks-meny, och så vidare. Den verkar inte lika precis som tidigare och har saker för sig. Visste inte ens att man kunde vrida på PDF-sidor i förhandsgranskaren förrän den godtyckligt började göra det vid scrollning.

MacBookPro6,2 (mid-2010), Intel Core i7, 2,66 GHz. Snow Leopard, 10.6.8.

Har ett par månader kvar på min Apple Care, så jag kan be dem peta i datorn. Ville mest kolla om det här är ett vanligt problem? reboot81:s länk hänvisade till problem med datorer som kör på OSX 10.8, så jag är inte hundra på att det gäller i mitt fall. Men man vet aldrig?

Ingen som har en susning ...?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-13 19:22

Kan bero på någon inställning i systeminställningar/styrplatta eller på att styrplattan skadats eller blivit nedsmutsad har du rengjort den ordentligt på länge? Rumstemperatur/fuktighet kan också spela in.

Jag har två alternativ/fel att börja kolla på:
1. Att ytan är fet och tror att det är flera fingrar på. Testa att rengöra touchpaden med mikrofiberduk.
2. Att batteriet svällt och förändrat krökningen av touchpaden. Väldigt långsökt och brukar arta sig som att det inte går att klicka som vanligt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-13 23:30

Jag hade problemet långt innan 10.8, så det hade inte med det att göra. Men jag tror inte du och jag har samma problem - mitt problem var trackpad/tangentbord som inte svarade alls under vissa perioder, annars fungerade det perfekt.
Trackpadytan är av ett glasliknande matrial så den tål att tvättas med en fuktad trasa.

Hur upplever du batteritiden? Har du provat med extern mus?

Mjo, men framtills nyligen har jag mest använt min wacomplatta som mus, så jag vet inte riktigt när det här kan ha uppstått. En sak jag märkt är att den ibland flyttar positionen en eller ett par centimeter när jag befinner mig i den övre halvan av trackpadytan, till vänster. Då liksom teleporterar sig muspekaren en bit åt sidan utan att jag gjort något. Torkade av den med en fiberduk (?) kan inte säga om det gjorde någon skillnad. Vågar inte gå i närheten av datorn med rengöringsmedel eller annan vätska, häh. >_<
Batteritiden har gått ner det senaste året, men inget drastiskt, den funkar fortfarande mycket bra. Den suger iofs ur mer vid vila nu än tidigare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-14 17:03

Jag hade gjort backup och tagit det på AppleCare. Din trackpad verkar ju skum...
Kan ju hända att de byter till nyare grejer åt dig i felsökningssyfte

Jag ska göra det. Passa på och be om fet felsökning i samband med att de ska få sätta in en ny SSD-disk. >=) Kanske får något svar på vad det var som strulade när jag konsulterat proffsen, iofs tidigast om två veckor. Nåja, tack ändå!

1
Bevaka tråden