Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyra dator över internet

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-13 16:37

Jag har kollat runt lite. Men inte hittat riktigt vad jag söker. Jag vill kunna fjärrstyrs en dator över internet. Inte lokalt nätverk alltså.

Chicken VNC eller Jolly fast VNC verkar bara stödja lokala nätverk?

Och "gratis är gott" om det finns som alternativ

  • Medlem
  • 2013-01-13 16:42

TeamViewer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-13 17:05

Finns det ingen app där man slipper gå genom en annan server? Alltså regga sig och logga in osv. osv. En app som funkar som Apple Remote Desktop fast över internet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-14 10:28
Ursprungligen av Matsaki:

Finns det ingen app där man slipper gå genom en annan server? Alltså regga sig och logga in osv. osv. En app som funkar som Apple Remote Desktop fast över internet.

Varför är det viktigt?
För t.ex. Teamviewer så handlar det om ID och lösen som kommer från deras servrar och det handlar om att koppla ihop dig med den du vill se/styra... ingen information i övrigt går till deras miljö.

Så handlar det om att hjälpa någon så håller jag fast vid baronens tips med Teamviewer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-13 17:22

VNC funkar utmärkt över internet, förutsatt att du har port forward i din router, eller publikt IP direkt på datorn du vill styra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-13 17:29

Hmm, hur skriver jag in publik + lokal IP adress där då? Samma som i SSH?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-13 17:31

Om din dator står bakom en router så är det routern som har den publika IP-adressen. I routerns webgränssnitt får du ställa in att den ska vidarebefordra alla anslutningar till port 5900 (VNC-porten) till den lokala IP-adressen för datorn du vill ansluta till. Sen skriver du bara in routerns publika IP-adress i din VNC-klient så ska det funka.

Edit: Om du med "samma som i SSH" menar port forward på samma sätt, så ja. Det är samma sätt fast en annan port.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-13 17:40

Är det från Mac till Mac?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-13 17:46

Ok då hänger jag med. Ska försöka förklara för den jag ska connecta med Många tack för hjälpen!

(Ja det är Mac till Mac)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-13 19:27

...eller så använder man sig av något ännu enklare - Teamviewer.

Inga IP-adresser eller portar att hålla reda på, bara en klient på var dator och sedan tuta och kör.

  • Medlem
  • 2013-01-13 19:27
Ursprungligen av zinned:

...eller så använder man sig av något ännu enklare - Teamviewer.

Det ville ju TS inte ha.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-13 19:30
Ursprungligen av Baron:

Det ville ju TS inte ha.

Jag bommade helt att du tidigare hade rekommenderat Teamviewer

Hur som, TS har ju inte skrivit att han inte vill använda det. Inte vad jag kan se iaf.

  • Medlem
  • 2013-01-13 19:53

TS ville inte gå via någon annan nättjänst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-13 20:08
Ursprungligen av Baron:

TS ville inte gå via någon annan nättjänst.

Ganska ofrånkomligt, mer eller mindre

själv kör jag realvnc och tycker det funkar fint. kör dock mac -> win.

men varför använder du inte skärmdelning? du kör ju mac -> mac..

Kan du komma åt datorn via SSH kan man köra en SSH-tunnel för VNC/skärmdelnings-trafiken.

I Terminalen:

ssh -L 5901:localhost:5900 adress-till-datorn-du-ska-styra

Logga in och anslut sedan i Finder med Gå->Anslut till server->vnc://localhost:1 (eller File -> Add By Address i ARD).
Kanske att gå över ån efter vatten, men är SSH-forwarding igång i routern och man bara behöver sporadisk access är detta en smidig lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-14 06:42

Går även att komma åt via /System/Library/CoreServices/Screen Sharing.app.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-16 13:56

Testade TeamViewer idag och det fungerade ju smidigt - förutom en punkt; varför genererar den ett nytt lösenord för varje gång jag startar den? Väldigt irriterande - och opraktiskt.

Ursprungligen av CEk:

Testade TeamViewer idag och det fungerade ju smidigt - förutom en punkt; varför genererar den ett nytt lösenord för varje gång jag startar den? Väldigt irriterande - och opraktiskt.

Av säkerhetsskäl.
Använd ett konto och logga in istället så behöver du inte använda engångslösenord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-16 14:04
Ursprungligen av CEk:

Testade TeamViewer idag och det fungerade ju smidigt - förutom en punkt; varför genererar den ett nytt lösenord för varje gång jag startar den? Väldigt irriterande - och opraktiskt.

Iom att den byter lösenord så kan ingen memorera vad det var.

Men som Keptang skriver, skapa ett konto så är det löst.

1
Bevaka tråden