Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av dator för illustrator, dekalfirma.

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Vi kommer starta en dekalfirma som ska starta 1Mars och vi behöver en dator.

Helst skulle vi vilja ha nya Mac PRO men tvivlar på att den kommer nästa månad hehe.

Imac 27" med i7, fusion och 32gb ram (köpes separat) är ett alternativ men frågan är om man ens får den tills dess?
Dom har ju stora problem med den och 21.5" som skulle funka men då vi vill ha dubbla skärmar så finns det ju inte en till att köpa.

Så frågan är om man ska köra med Mac mini i7, har även en SSD till den tills Mac PRO kommer ut?
Undrar om HD4000 klarar illustrator?

vad skulle ni rek?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-11 13:30

Vad är det för mjukvara ni kommer att köra mor plottern? Eller vad är det för dekaler?

Jag jobbade med en skylt firma förra året och han körde bara PC med en hel del PC-only mjukvara, bl.a. Gerber Composer.

Dekalerna är till bl.a väggar, bilar, skyltfönster m.m.

Plotterns programvara är Mac komp. så ingen fara.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2013-01-11 13:45

Skulle väl tro att en tillbiffad 27" iMac är mer än nog i prestanda och skärm som du behöver.

Håller med att en IMac 27" är bästa valet MEN kommer nog inte hinna få den innan
Företaget kommer igång i feb och leveranstiden är låååång, en del som beställt 1dec har inte fått sina än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-11 20:23

Så otroligt viktigt är det väl inte med prestanda. Det är ju vektorgrafik för det mesta, för vi snackar väl utskuren vinyl, eller är det storformats tryck typ Roland?

Firman jag jobbade hos körde på P4or med Windows 7...

Ursprungligen av TureB:

Så otroligt viktigt är det väl inte med prestanda. Det är ju vektorgrafik för det mesta, för vi snackar väl utskuren vinyl, eller är det storformats tryck typ Roland?

Firman jag jobbade hos körde på P4or med Windows 7...

I början kommer det bara vara vektorgrafik och illustrator
Men sedan vet man aldrig hur det slutar, vi har ju visioner.

Dock skulle jag vilja ha den till videoredigering för 4st gopro och handycam, sedan lite photoshop osv för våran
racingavdelning.

Just nu ser denna lämpligast ut.
APPLE MACBOOK PRO RETINA DISPLAY CI7 2.6 16GB/256 SSD 15.4" | Dustinhome.se

Sedan ett par externa skärmar.

  • Medlem
  • 2013-01-12 09:54

Nej, börja med en mini, den har ni alltid nytta av senare. Varför ha stora investeringskostnader innan ni börjar tjäna pengar? Köp "bättre" grejer när ni har tjänat in pengar till dem. Tänk sunt ekonomiskt.

Ursprungligen av alix:

Nej, börja med en mini, den har ni alltid nytta av senare. Varför ha stora investeringskostnader innan ni börjar tjäna pengar? Köp "bättre" grejer när ni har tjänat in pengar till dem. Tänk sunt ekonomiskt.

Store investeringskostnader blir det alltid om man ska börja med något, detta är relativt billigt ändå.
Att köpa något för 8000kr för sedan byta, är det sunt ekonomiskt?

Men förstår vad du menar men riktigt synd att inte man kan köpa en stationär mac idag som inte är
överprisad/gammal (Mac Pro) eller har låååång leveranstid då 21.5" inte funkar om man ska ha dubbla skärmar och
Mini har för dåligt grafikkort.

Letat efter gamla minin med AMD grafikkort men finns inte någonstans.

Frågan är hur HD 4000 klarar Illustrator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-12 10:22

Jag hade börjat med begagnat, just ¢.

Ursprungligen av TureB:

Jag hade börjat med begagnat, just ¢.

Svårare att hitta beg som man kan dra bort momsen på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-12 14:24
Ursprungligen av Antonic:

Svårare att hitta beg som man kan dra bort momsen på.

Den som tjänar mest på att hålla nere kostnaderna när man drar igång en firma är en själv, när man kommit igång så är det bara att köpa nytt och ställa den gamla datorn i hörnet som reserv ifall något skiter sej och man måste få ut något snabbt.

Ursprungligen av TureB:

Den som tjänar mest på att hålla nere kostnaderna när man drar igång en firma är en själv, när man kommit igång så är det bara att köpa nytt och ställa den gamla datorn i hörnet som reserv ifall något skiter sej och man måste få ut något snabbt.

Fast en beg MAC och en som man kan ta bort momsen på är ungefär samma pris hehe

  • Medlem
  • 2013-01-12 11:26

Vad jag förstår så har Illustrator aldrig använt GPU:n tidigare, dock lite nu på senare tid genom Adobes MGE. Läs mer här om vad Illustrator behöver i hårdvaran. Snabb processor (vektorgrafik utgörs av matematiska/geometriska beräkningar), snabb hårddisk och mycket RAM är viktigast, uppenbarligen. Så ett hyfsat grafikkort borde räcka. Om ni inte har stora inkomster från dag 1 så är en mini ett bra val. Den kan få andra funktioner senare, som server, kanske? Eller vanlig kontorsdator?

Senast redigerat 2013-01-12 11:47
Ursprungligen av alix:

Vad jag förstår så har Illustrator aldrig använt GPU:n tidigare, dock lite nu på senare tid genom Adobes MGE. Läs mer här om vad Illustrator behöver i hårdvaran. Snabb processor (vektorgrafik utgörs av matematiska/geometriska beräkningar), snabb hårddisk och mycket RAM är viktigast, uppenbarligen. Så ett hyfsat grafikkort borde räcka. Om ni inte har stora inkomster från dag 1 så är en mini ett bra val. Den kan få andra funktioner senare, som server, kanske? Eller vanlig kontorsdator?

Tack för mycket bra information, blir helt klart en Mini nu så får vi se vad dom kommer ut med.
Jag vet ju att det funkar med illustrator och det är ju det viktigaste.

Kan sedan ha den till min sambo som med ska arbeta med detta

Nu är det bara skärmar kvar men blir en ny tråd om det.

  • Medlem
  • 2013-01-12 14:47
Ursprungligen av Antonic:

Tack för mycket bra information, blir helt klart en Mini nu så får vi se vad dom kommer ut med.
Jag vet ju att det funkar med illustrator och det är ju det viktigaste.

Kan sedan ha den till min sambo som med ska arbeta med detta

Nu är det bara skärmar kvar men blir en ny tråd om det.

Det låter ju utmärkt!

Nu är det inköpt en Mini med I5 proc till min sambo som ska ha hand om bokföring, webbutik och support.
Ska uppgraderas till 16gb ram och SSD, sedan ska den testas med Illustrator för att se om det funkar ok.

Så kommer ju den med I7 inte vara sämre direkt

  • Medlem
  • 2013-01-24 16:08

Kul!

Sitter nu med 2st Mac mini

Kör idag

Mac mini i5, SSD Intel 320 160gb, 4gb Ram och 27" 1080p skärm
Ska in med 16gb ram och nya 29" skärmen då hon håller på mycket med dokument.
Även en Raid 1 lösning dessutom.

sedan

Mac mini i7, SSD Intel 520 120gb, 10gb ram och Dell 24" 1920x1200 skärm
Ska in med 16gb ram och ytterligare en Dell 24", där blir det nog även någon slags SSD + vanlig HD ( som backup) lösning eller Pegasus R6

Allt funkar kanon och kunde inte bli nöjdare faktiskt.

  • Medlem
  • 2013-01-31 15:56

Härligt!

1
Bevaka tråden