Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk öppning av fönster från mountade nätverksmappar vid inloggning

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Har ett irriterande problem när jag loggar in i OSX Lion så öppnas mina mappade kataloger från min NAS.
Jag har lagt till dom i startobjekt så att mina mappade enheter ska köras när jag loggar
in och även bockat i kryssrutan att de ska gömma fönstren vid inloggning.
Har ni några idéer vad jag ska göra så man slipper sitta och stänga ner varje fönster vid inloggning??

Har anslutit katalogerna med smb

Hoppas ni förstår vad jag menar, är lite svårt att beskriva problemet på ett vettigt sätt och jag antar att detta är OSX relaterat och inte min mac mini som spökar.

Tack på förhand

/Stefan

  • Medlem
  • 2012-07-16 13:58

Gör detta till en applescript-app och lägg det som startobjekt i stället:

set myVolumes to {"smb://bilder.xxx.se/Bilder/", "afp://filer.xxx.se/", "smb://10.20.30.40/dir/"}
tell application "Finder"
	repeat with myVolume in myVolumes
		try
			mount volume myVolume
		end try
	end repeat
end tell
[B]

[/B]

Ursprungligen av Baron:

Gör detta till en applescript-app och lägg det som startobjekt i stället:
[/code]

Tack än en gång, fungerar galant äntligen fått bort det irriterande problemet, har du någon idé varför man inte kan lägga till genvägarna från nasen i startobjekt och bocka i göm?

/Stefan

  • Avstängd
  • 2012-07-16 15:02
Ursprungligen av keyser_01:

Tack än en gång, fungerar galant äntligen fått bort det irriterande problemet, har du någon idé varför man inte kan lägga till genvägarna från nasen i startobjekt och bocka i göm?

/Stefan

Finns en hel del appar som trots "göm" poppar upp vid reboot, tom apples egna som tex kalendern... iaf för mig...

  • Medlem
  • 2012-07-16 15:14
Ursprungligen av keyser_01:

Tack än en gång, fungerar galant äntligen fått bort det irriterande problemet, har du någon idé varför man inte kan lägga till genvägarna från nasen i startobjekt och bocka i göm?

/Stefan

Jag gissar att "Göm" gömmer appar, men en anslutning är inte en app, utan räknas nog som Finder som "öppnar" mappar och därmed tvingar fram en anslutning. Eftersom Finder varken startar eller göms vid inloggning öppnas mapparna med fönster.

Ursprungligen av Baron:

Jag gissar att "Göm" gömmer appar, men en anslutning är inte en app, utan räknas nog som Finder som "öppnar" mappar och därmed tvingar fram en anslutning. Eftersom Finder varken startar eller göms vid inloggning öppnas mapparna med fönster.

Det låter logiskt

Ursprungligen av Baron:

Gör detta till en applescript-app och lägg det som startobjekt i stället:

set myVolumes to {"smb://bilder.xxx.se/Bilder/", "afp://filer.xxx.se/", "smb://10.20.30.40/dir/"}
tell application "Finder"
    repeat with myVolume in myVolumes
        try
            mount volume myVolume
        end try
    end repeat
end tell

Tackar!!
Sitter på jobbet får testa när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-16 14:32

Det syns ju vad Baronen spenderar mycket av sin tid med...

*host host* bilder.xxx.se *host host*

  • Medlem
  • Härryda
  • 2013-01-11 21:04

Jag försöker att att få min NAS som enhet att starta automatiskt när jag startar upp dator. (i Mountain Lion). Jag har försökt med scriptet ovan och får det att fungera när jag kör scriptet när datorn är igång. När jag lägger in det i autosart fungerar det inte. Har testa med att lägga in lite delay i scriptet men det hjälper inte heller. Någon som har en ide hur jag kan få en enhet att starta automatiskt när jag startar upp datorn?

  • Medlem
  • 2013-01-12 00:26

Anslut som startobjekt som TS beskriver i första inlägget. Ovanpå det kanske du kan köra det här som startskript:

tell application "Finder"
	repeat 60 times
		try
			close window "NAS"
			exit repeat
		end try
		delay 1
	end repeat
end tell
  • Medlem
  • Härryda
  • 2013-01-12 00:29

Hmm, ok. Vad gör det? Ska jag fortfarande köra den första scriptet? Det hjälper tyvärr inte att bara lägga in NASen som startobjekt heller

  • Medlem
  • 2013-01-12 00:31
Ursprungligen av Nixe:

Hmm, ok. Vad gör det? Ska jag fortfarande köra den första scriptet? Det hjälper tyvärr inte att bara lägga in NASen som startobjekt heller

Det stänger fönstret som öppnas när Finder monterar volymer som startobjekt.
Den här delen får du skriva om, förstås:

close window "NAS"

  • Medlem
  • 2013-01-12 00:30

Eller kör det här för att få veta vad som händer:

set myVolumes to {"smb://bilder.xxx.se/Bilder/", "afp://filer.xxx.se/", "smb://10.20.30.40/dir/"}
tell application "Finder"
	repeat with myVolume in myVolumes
		try
			mount volume myVolume
		on error myError
			display dialog myError
		end try
	end repeat
end [B]tell

[/B]

  • Medlem
  • Härryda
  • 2013-01-12 12:21
Ursprungligen av Baron:

Eller kör det här för att få veta vad som händer:

set myVolumes to {"smb://bilder.xxx.se/Bilder/", "afp://filer.xxx.se/", "smb://10.20.30.40/dir/"}
tell application "Finder"
    repeat with myVolume in myVolumes
        try
            mount volume myVolume
        on error myError
            display dialog myError
        end try
    end repeat
end tell

OM jag kör det här scriptet med delay på några sekunder så kommer inget fel upp, men enheten ansluter inte för det. Jag ansluter till NASen med AFP, är det rätt eller fel?

  • Medlem
  • 2013-01-12 13:37

Det beror väl på hur din nas är riggad.
Min kodsnutt fungerar, så jag lutar åt att det är din nas som måste konfigureras för att det ska fungera (givet att du har petat in rätt värden i skriptet).

  • Medlem
  • Härryda
  • 2013-01-12 13:55

Ja absolut fungerar koden, när jag kör den när datorn är igång. Bara när jag sätter den i uppstarten det inte fungerar. Få leta efter felet i config på nasen som du säger Baron, tack för hjälp

1
Bevaka tråden