Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Touchpad på macbook pro 13"

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att inte rört datorn på 30 sekunder, jag har klockat detta och det är samma varje gång så måste jag röra på touchpaden i ca 5 sekunder innan där blir någon respons. Jag har installerat om datorn och då funkade det perfekt i ca 2 dagar sen kommer det igen. Jag har mountain lion installerat och allt är uppdaterat.

Mycket tacksam för hjälp..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-11 19:50

Det låter som att det är något program du installerat som gör detta (min gissning). Vad för program har du installerat och om problemet kom efter två dagar var det något program du installerade då som du kan härleda detta till?

det enda jag har installerat är office och ett program som heter telldus som man använder till att styra belysning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-11 20:06
Ursprungligen av Rilleboy:

det enda jag har installerat är office och ett program som heter telldus som man använder till att styra belysning.

Office tror jag inte det är, då skulle nog problemet vara känt och fler ha råkat ut för det. Telldus har jag ingen erfarenhet av. Det kanske är något annat då, hur har du ställt in under Strömsparare i Systeminställningar?

i systeminställningar så är inget ändrat allt e standard. Jag har även tagit bort telldus programmet, men det hjälpte inte.

Det är nästan säkert Telldus-programmet! Jag fick exakt samma problem med Telldus installerat.
Kolla i LaunchDaemons och LaunchAgents i /Bibliotek och ~/Bibliotek. Ta väck alla filer som har telldus i namnet.

launchDaemons och Launchagents vad är detta

Det är två kataloger som (kan) finnas under din användarprofil respektive systemet.
Öppna Finder, tryck shift+cmd+g och skriv in ~/Bibliotek, navigera till mappen LaunchDaemons (om den finns) och till mappen LaunchAgents och se om det finns en fil som heter com.telldus.service.plist och ta bort den.
Gör sen om samma shift+cmd+g kommando, men skriv in /Bibliotek istället och kolla i samma kataloger som ovan efter telldusfilen.

Det verkar som att avinstallationen för Telldus (likt Tellduscenter i övrigt) lämnar en del att önska.

hur får jag till det vågade tecknet framför /

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-11 20:40

Om du håller ner alt och trycker på tangenten till höger om Å så kommer det fram.

tackar.. där hittar jag 2 filer som jag inte kan ta bort eftersom dom "används". båda har anknytning till telldus.. Hur får jag bort dessa??

Jag Är djupt tacksam fÖr hjÄlpen fÖr detta funkade

tusen tack!!!!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-01-11 21:28

Något verkar dock hänt med dina ä och ö.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-12 07:57

Min MBP gör något liknande, dels röra touchpaden i kanske 5 sekunder som du beskriver och dels när skärmen slocknat så kan jag ibland behöva trycka 2-3 gånger på touchpaden eller någon tangent för att den ska "vakna". Att bara swipa på touchpaden hjälper inte.

Jag har inget telldus installerat (och aldrig haft) och det är bara ibland den uppför sig så.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-12 12:14

@Json_81: Även om du inte har haft Telldus installerat (som ställde till det för mig en gång...) så kan det vara en idé att du tar en titt i LaunchDaemons och LaunchAgents i /Bibliotek och ~/Bibliotek. Vad finns där?
Prova att flytta bort filerna, lägg dem i fyra mappar på skrivbordet och starta om. Märker du förbättring så har du lokaliserat felet. Sen får du pröva med att lägga tillbaka fil efter fil.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-14 21:01

Har fel/bugg-rapporterat det hela till Telldus. Tur att man inte hunnit köpa på sig Telldus prylar... De verkade inte helt obekanta inför problemet.

1
Bevaka tråden