Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krånglig inställning med AirPort verktyg 6.1

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår skulle jag hjälpa en kompis med sina två basstationer som han har på varsin våning. De står i princip rakt under varandra i varsin våning.

Jag skulle koppla dem trådlöst (även om jag hade rekommenderat att dra någon fysisk ledning mellan dem). Det gick inte trots stark signal. Jag började titta närmare på vissa parametrar och lade märke till att de båda basstationerna hade samma interna IP nummer: 10.0.1.1.
Lätt som plätt tänkte jag och skulle ändra slaven till 10.0.1.2. Men till min fasa hittar jag ingen inställning för att ändra det interna IP numret i AirPort 6.1, bara att det är möjligt att ändra det externa IP numret.

Laddade ner AirPort 5.6.1 och där kunde jag ändra så att slaven fick 10.0.1.2.

Det hela slutade med att hela nätverket funkar perfekt.

Vad bökigt det har blivit med AirPort 6.1. Apple borde ha gett oss möjlighet att själva välja basstationens interna IP. Om jag hade haft en fysisk kabel mellan basstationerna, hade jag fortfarande haft samma problem?!

Senast redigerat 2013-01-11 17:49

De borde åtminstone erbjuda en möjlighet att göra avancerade inställningar. Typ via en Option-klick som Apple använder normalt för att gömma de funktionerna.

1
Bevaka tråden