Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Schiller dementerar rykten om billigare modell av Iphone

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-11 10:52

Jag tror ni misstolkar vad Schiller säger. Han dementerar inte att det kan komma en ny iPhone med lägre pris (billigare). Däremot så kommer en eventuell billigare telefon fortfarande ha högklassiga komponenter och säljas med vinst.

Ursprungligen av pesc:

Jag tror ni misstolkar vad Schiller säger. Han dementerar inte att det kan komma en ny iPhone med lägre pris (billigare). Däremot så kommer en eventuell billigare telefon fortfarande ha högklassiga komponenter och säljas med vinst.

Precis så tolkar jag det han säger också. Får kika på texten igen och se om jag kan förtydliga något. Ordet billigt kan så klart betyda både lägre pris och sämre kvalitet vilket kanske gör det här mer förvirrande än jag först tänkt.

Nej, där har du fel. Billigt betyder lågt pris (eller rättare sagt, billigare betyder lägre pris) och har ingenting med kvalitet att göra, Ida. Sen är det såklart troligare att kvaliteten blir högre om man spenderat mer pengar på produkten, men det är ingen garanti.

Ursprungligen av wendefors:

Billigt betyder lågt pris och har ingenting med kvalitet att göra

Nja, det finns en vidare betydelse...

Man skulle aldrig skriva "vi säljer billiga datorer" i en säljtext.

Däremot kanske "vi säljer datorer till lägsta pris"...

Ursprungligen av Mutant:

Nja, det finns en vidare betydelse...

Man skulle aldrig skriva "vi säljer billiga datorer" i en säljtext.

Däremot kanske "vi säljer datorer till lägsta pris"...

Eller, "vi säljer billiga datorer till högt pris".

En god vän brukar definiera det så här: Det är billigt om det är värt mer än det kostar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-11 11:59

Det där med ordet kvalitet är också misshandlas i språket hos många.

Kvalitet är när en produkt eller tjänst överträffar kundens förväntningar, inget annat.

Ursprungligen av zinned:

Det där med ordet kvalitet är också misshandlas i språket hos många.

Kvalitet är när en produkt eller tjänst överträffar kundens förväntningar, inget annat.

Vilket dessvärre inte är i närheten av SAOLs defintion: "inre värde, egenskap, sort, beskaffenhet; god beskaffenhet"

En vara kan vara av hög kvalitet utan att överträffa kundens förväntingar. En vara kan till och med vara av dålig kvalitet trots att den överträffar kundens förväntningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-11 14:37
Ursprungligen av BlackSmp:

En vara kan vara av hög kvalitet utan att överträffa kundens förväntingar. En vara kan till och med vara av dålig kvalitet trots att den överträffar kundens förväntningar.

Nej.

Kvalitet är alltid ett mått på hur den aktuella personen uppfattar varan/tjänsten. Du kan t ex tycka att en bilmodell är av bra kvalitet, eller dålig, medans jag inte tycker det. Ingen av oss har fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-11 12:02

Pris och kvalité går ofta hand i hand. En dator för 1000 kr förväntar man sig kanske inte så mycket av men kan ändå ha "hög kvalité med tanke på priset".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-11 12:18
Ursprungligen av Erik.dv:

Pris och kvalité går ofta hand i hand. En dator för 1000 kr förväntar man sig kanske inte så mycket av men kan ändå ha "hög kvalité med tanke på priset".

Ja, de går ofta hand i hand då ens förväntningar oftast är i paritet med priset.

Exemplet med datorn för 1000 kr är ju korrekt då ifall den överträffar ens förväntningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-11 12:26

Apples produkter har väl alltid hållit en hög kvalitet, men historiskt sett inte alltid i paritet med priset , om du frågar mig.

Nuförtiden får man mer "bang" för pengarna

Jag tänker iofs inte göra detta till en debatt om definitioner eller källkontroll men jag håller nog SAOL högre än Wikipedia när det gäller definitioner av vad svenska ord betyder eller inte. Kvalitet kan vara ett objektivt mätmått (att en produkt uppfyller en specificerad kvalitetsstandard) likaväl som det kan vara en subjektivt mått (det som du beskriver)

Men säger du inte emot dig själv nu? Sa du inte i ditt första inlägg att kvalitet "är när en produkt eller tjänst överträffar kundens förväntningar, inget annat." Det var det som jag triggade på. Men du kanske formulerade dig olyckligt?

Over and out - innan moderatorerna kommer och tar mig i örat för off-topic:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-11 17:06
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tänker iofs inte göra detta till en debatt om definitioner eller källkontroll men jag håller nog SAOL högre än Wikipedia när det gäller definitioner av vad svenska ord betyder eller inte. Kvalitet kan vara ett objektivt mätmått (att en produkt uppfyller en specificerad kvalitetsstandard) likaväl som det kan vara en subjektivt mått (det som du beskriver)

Men säger du inte emot dig själv nu? Sa du inte i ditt första inlägg att kvalitet "är när en produkt eller tjänst överträffar kundens förväntningar, inget annat." Det var det som jag triggade på. Men du kanske formulerade dig olyckligt?

Over and out - innan moderatorerna kommer och tar mig i örat för off-topic:)

Jag håller med dig om att SAOL ska trumfa Wikipedia men nu såg jag ingen länk till SAOL från dig utan endast ett citat, som i sig bara beskriver ordet och inte ger en komplett definition.

När det gäller vad jag skrev så har du rätt i att jag utelämnade en sak, där var menat att stå att varan/produkten skulle uppfylla eller överträffa förväntningarna.

Som du säger, nu lämnar vi detta OT-spår

Enligt i mina ögon så är ju 4/4s en budgetlur om man jämför med iPhone 5.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-12 13:26
Ursprungligen av madeinswe_91:

Enligt i mina ögon så är ju 4/4s en budgetlur om man jämför med iPhone 5.

-I mina ögon är 3GS en ännu mer budgettelefon - finns fina olåsta på blocket för tusenlappen. Mycket telefon för pengarna, och ett ovanlig prisras för att vara Appleprodukt.

Ursprungligen av reboot81:

-I mina ögon är 3GS en ännu mer budgettelefon - finns fina olåsta på blocket för tusenlappen. Mycket telefon för pengarna, och ett ovanlig prisras för att vara Appleprodukt.

Det är sant! Ja, det var det verkligen. Dessutom så får man ju med iOS 6 och det fick man inte ens i första generationens iPad.

Jag tycker det är bra att man har alternativ att kunna skaffa iPhone utan att spendera allt för mycket pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-11 16:04

Apple visade med iPad Mini ganska tydligt jämfört med konkurrenterna att man vill tjäna pengar på sina produkter och inte vill släppa en produkt för att så att säga "ta marknadsdelar". Deras nuvarande modell där man säljer dagens och gårdagens modeller parallellt känns för mig tämligen smart från allas perspektiv. Dock kanske man skulle se över priset på gårdagens modeller en aning och det kanske är där man hittar "billigare iPhones".

Senast redigerat 2013-01-11 16:34

Vad som är tämligen klart är att smartphone-marknaden har blivit mogen. Det räcker inte med att ha en modell (som iphone i princip är oavsett 3.5 eller 4"). Apple måste differentiera. Som de gjorde med iPod. De lyckades mota all konkurrens. Men mp3-spelarnas tid är förbi och nu måste Apple differentiera iPhone - om de vill fortsätta vara dominerande. Detta är ganska uppenbart. Jag ser ingen anledning att de inte släpper en budget/mini som har kanske tom 3" eller 3.5" men som är lika slim som ipod mini...typ. Sen ha en classic - som jag menar borde vara 4" samt en "pro" som väl kan vara runt 4.5 - 5". Jag skulle tom kunna ha både en mini och en pro i så fall - beroende på vad jag skall göra. De kommer ändå vara synk'ade. OCH varför inte göra det möjligt att ringa på ipad mini?

jag vet - man kan ju inte ha olika upplösningar. men det har de ju redan. måste ju finnas ett sätt att lösa det problemet.

@el gringo, Apple/iOS är inte dominerande eller ledande på smartphone-marknaden. Samsung/Android är.

Anledningen är förmodligen för att Samsung har lurar i alla storlekar / prisklasser.
Finns en intressant video om detta, ska se om jag hittar den.

Det var inte det som var min poäng.

Låt mig omformulera: Om Apple vill ta tillbaka tronen måste de differentiera tydligare. Som de gjorde med iPod.

Ursprungligen av keptang:

@el gringo, Apple/iOS är inte dominerande eller ledande på smartphone-marknaden. Samsung/Android är.

Anledningen är förmodligen för att Samsung har lurar i alla storlekar / prisklasser.
Finns en intressant video om detta, ska se om jag hittar den.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-01-13 19:57
  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-14 00:08

Det är kul att jämföra marknadsandelar. Speciellet som de flesta android modeller är billiga modeller som förmodligen fortfarande säljs med android 2.3. Det är bara en bråkdel som är i samma klass som iPhone t ex Galaxy S3 och då kostar den nästan lika mycket som en iPhone. Samsung lägger också enorma summor på reklarm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-14 07:35

Nu minns jag inte var jag läste artikeln och det är alldeles för tidigt på morgonen för att leta upp den men vad Apple borde göra, som också beskrevs i artikeln, är att skapa en dyrare telefon och inte tvärt om.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-14 08:39
Ursprungligen av zinned:

Nu minns jag inte var jag läste artikeln och det är alldeles för tidigt på morgonen för att leta upp den men vad Apple borde göra, som också beskrevs i artikeln, är att skapa en dyrare telefon och inte tvärt om.

Det håller jag inte med om. Den sista prisökningen tror jag påverkade försäljningen negativt den här kvartalen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-14 09:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-14 11:03

Nej, Apple bör inte göra en dyrare telefon. De bör göra en som är mycket bättre, och då är det helt OK att den är dyrare.

En satellit-telefon är mycket bättre på några saker (världstäckning), men sämre på annat (lag, bandbredd?, batteri?). Fast lyckas de lösa problemen så kanske de har en vinnare...

1
Bevaka tråden