Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fonterna installerade men hittas inte

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
jag skapade en fil i Photoshop förra veckan med en font i. Dagen efter så ska jag öppna filen i Photoshop för att fortsätta, då får jag felmeddelandet att fonten inte kan hittas. Mycket märkligt då jag inte rört någon fontfil eller dylikt.
Har sedan dess krånglat fram och tillbaka, avinstallerat, raderat, installerat på nytt, startat om program, startat om dator, rensat cache, godkänt asiatiska tecken i Photoshop, testat andra program osv osv.

Jag ser också att Photoshop bara visar ca 40 fonter av mina kanske 300 installerade fonter.
Vad ska jag ta mig till?

Tack på förhand.

Detta är meddelandet jag får. Men största problemet är just att Photoshop inte hittar samtliga av mina fonter alls.

Hur har du installerat typsnitten? Använder du någon form av typsnittshanterare, t.ex. Suitcase eller FontExplorer?

Vilken version av Photoshop är det?

Vilken version av OS X har du?

Har du någon aning Jesper?

Jag använder Photoshop CS 5 och OS X 10.6.8.

Jag har installerat typsnittet genom att dubbelklicka på det och valt "installera".
Använder mig inte av något särskilt program utan Typsnittsboken.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-01-11 22:52

Fungerar typsnittet i andra program?

Nu fungerar plötsligt typsnittet igen, likt det gjorde förra veckan när jag skapade dokumentet.
Har ni någon aning om varför det är såhär? Att det försvinner och dyker upp?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-01-11 23:26

Jag har ingen som helst aning, och jag har heller aldrig råkat ut för det problem du beskriver.

Måhända kan min tur bero av att jag använder en typsnittshanterare (FontExplorer).

Måhända kan din otur bero på att du har för många typsnitt aktiverade samtidigt? Det är inte vad jag tror egentligen, men kanske är det så.

Jag hade satsat på en typsnittshanterare.

Jag har använt FontExplorer X i många år, och har aldrig haft några problem med den.

Det finns en gratisversion, som visserligen är gammal (2008), men den funkar fortfarande bra, ända upp till 10.8.

Download Linotype FontExplorer X Free

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-12 17:23

Har du kollat hårddisken? Ifall den har problem med att läsa vissa sektorer, kan resultatet bli det ovanstående (även om det inte är vanligt).

Ursprungligen av kenjon:

Har du kollat hårddisken? Ifall den har problem med att läsa vissa sektorer, kan resultatet bli det ovanstående (även om det inte är vanligt).

Hur kan jag kolla på hårddisken för att se detta? Bytta till en större hårddisk för cirka 6 månader sedan, men detta problem började för ca. en månad sedan. Det är lika fortfarande, flest gånger fungerar bara några fonter, men kanske 1 av 10 gånger fungerar de igen.
Ska testa med fonthanteraren!

1
Bevaka tråden