Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air mid 2011 tappar kontakt med nätverket då och då

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Macbbok Air mid 2011 som emellanåt tappar kontakt med trådlösa nätverket. Det kan gå flera timmar mellan tillfällena och det inträffar oftast när datorn varit på en längre stund utan omstart(ett par dagar eller så). Datorn ansluter inte igen om man inte manuellt går in och ber den att ansluta.

Problemet uppstår främst precis när man väckt datorn från vila. Då kan den koppla ned flera gånger. Efter det så brukar det fungera utmärkt tills man sätter den i vila nästa gång.

Jag kör mounatin lion just nu, men har uppgraderat från lion utan ominstallation. Problemet fanns även innan uppgraderingen.

Någon som förslag på vad man kan göra?

Tacksam för svar.

Ursprungligen av Massabrassan:

Har en Macbbok Air mid 2011 som emellanåt tappar kontakt med trådlösa nätverket. Det kan gå flera timmar mellan tillfällena och det inträffar oftast när datorn varit på en längre stund utan omstart(ett par dagar eller så). Datorn ansluter inte igen om man inte manuellt går in och ber den att ansluta.

Problemet uppstår främst precis när man väckt datorn från vila. Då kan den koppla ned flera gånger. Efter det så brukar det fungera utmärkt tills man sätter den i vila nästa gång.

Jag kör mounatin lion just nu, men har uppgraderat från lion utan ominstallation. Problemet fanns även innan uppgraderingen.

Någon som förslag på vad man kan göra?

Tacksam för svar.

Bara för att vara på den säkra sidan. Det är inte så att din router droppar anslutningen?

Ursprungligen av grenhall:

Bara för att vara på den säkra sidan. Det är inte så att din router droppar anslutningen?

Jag tror inte det eftersom problemet även finns när jag kör internetdelning till mobilen och andra enheter fungerar fint med routern.

Du har inga konstiga tjänster inställda på datorn som kan göra att anslutningen avbryts?

Händer avbrottet vid något särskilt tillfälle som t.ex. vid användning av Transmission eller annan applikation?

Har du stött till datorn, satt den hårt på bordet eller liknande?

Ursprungligen av grenhall:

Du har inga konstiga tjänster inställda på datorn som kan göra att anslutningen avbryts?

Händer avbrottet vid något särskilt tillfälle som t.ex. vid användning av Transmission eller annan applikation?

Har du stött till datorn, satt den hårt på bordet eller liknande?

Inga konstiga tjänster vad jag vet i alla fall. Bara skydrive och dropbox. Jag kan inte relatera avbrotten till något annat än att de sker när datorn varit påslagen en längre tid utan omstart och man precis väckt den från vila.

Jag kan inte minnas att jag utsatt datorn för stötar eller liknande. Den är dessutom ganska ny(köpte den i somras). Men den åker med fram och tillbaka till universitetet varje dag, så den används ju inte som en stationär dator direkt.

Ursprungligen av Massabrassan:

Inga konstiga tjänster vad jag vet i alla fall. Bara skydrive och dropbox. Jag kan inte relatera avbrotten till något annat än att de sker när datorn varit påslagen en längre tid utan omstart och man precis väckt den från vila.

Jag kan inte minnas att jag utsatt datorn för stötar eller liknande. Den är dessutom ganska ny(köpte den i somras). Men den åker med fram och tillbaka till universitetet varje dag, så den används ju inte som en stationär dator direkt.

Gissningsvis är det mjukvarurelaterat. Annars hade det kommit alltid om t.ex. antennkontakten varit lös på det trådlösa nätverkskortet.

Återställning / rensning kan behövas. Kan också vara så att du har någon uppdatering liggande på WiFi-drivrutinerna från Apple?

Hur ser man om det finns senare drivers? Är det bara att gå in på App Store och söka efter updates?

Ursprungligen av Massabrassan:

Hur ser man om det finns senare drivers? Är det bara att gå in på App Store och söka efter updates?

Nej kolla via "gamla" uppdateraren.

Ursprungligen av grenhall:

Nej kolla via "gamla" uppdateraren.

Hur hittar man den i ML? Finns den ens kvar? I Lion vet jag att det fanns två olika, men när man trycker på "software update" i inställningarna eller under äpplet så kommer man direkt till app store updates.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-31 15:11

Jag har samma typ av problem på en MacBook Pro. System 10.7.5. Nätverket hoppar alltid ur då datorn varit i vila eller på en längre stund. Kör en annan äldre bärbar mac på samma trådlösa nätverk och där finns inte samma problem.

Bump!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-10 23:47

Ja, AppStores uppdaterare har ersatt den gamla.

Ursäkta bumpen, men det är ingen som har något mer förslag? Tämligen störande att tappa kontakt med nätet titt som tätt...

1
Bevaka tråden