Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express som brygga från trådlöst till trådat?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-07 16:54

Hej jag har ett problem.jag har en airport extreme och en airport express hemma.

saken är att jag vill ha airport express inkopplad i dotterns rum .och där har hon en tv med nätverksuttag på så hon ska ha internet där .då tänkte jag kan man koppla en kabel mellan tv och airport express så hon har internet i tv´n och få internet från min airport extreme.

Senast redigerat 2013-01-07 17:59
  • Medlem
  • Jämtland
  • 2013-01-08 00:44

Det ska inte vara några problem. Har du den nya eller den äldre Airport Express. I vilket fall så skall du koppla upp Expressen i bryggläge så du får den att utvidga Extremens nätverk.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-08 09:57

Hej har den äldre versionen

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-01-08 11:40

Hej
Såvitt jag kommer ihåg kan inte den äldre versionen användas på det sätt du önskar; det går däremot utmärkt med den nyare.

Det går med den gamla varianten också, men i WDS-läge. Med enheten i WDS-läge blir prestandan lidandes i nätet så det minst huvudvärksframkallande och enklaste sättet är att skaffa en nyare Express (eller någon "gaming adapter").

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-08 14:15

ok se va jag ska hitta på då .

Vad menar ni med äldre? De som kom efter 2008 går bra att koppla upp som en trådlös enhet utan att utöka nätet och då påverkas inte prestandan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-09 08:45
Ursprungligen av teonanacatl:

Vad menar ni med äldre? De som kom efter 2008 går bra att koppla upp som en trådlös enhet utan att utöka nätet och då påverkas inte prestandan.

Den [trådlösa] prestandan påverkas alltid så länge som du kör förbindelsen trådlöst. Du måste ju skicka mer data i samma frekvensutrymme - du använder luften (trådlöst alltså) som bärare av nätverkstrafiken istället för en nätverkssladd.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-09 00:20

ok min är nyare än så.det ända jag vill är att ta en nätverkssladd från dotters tv till det uttaget som är på airport express och få internet .till tv eller måste jag köpa något annat så det ska gå jag har en airport extreme.som internet kommer ifrån till resten av sakerna hemma utan denna tv för jag köpte ingen usb sticka till tv eftersom jag hade denna airport express.vet du exakt hur jag ska ställa in inställningarna i airport extrem utan att allt annat går förlorat.fick hjälp här idag att få igång den men jag vet inte om allt är inställt riktigt.

Jag menade de som inte har 802.11n-standard (802.11g). Förstod inte att TS hade en nyare än så.:">
TS, här kan du läsa om klientläge, som är det läget som den antagligen blivit konfigurerad som: AirPort Express: Vad är klientläge?

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-10 20:41

hej igen om jag köper den nya airport express är det lättare då att få internet i min dotters rum. vill ha hennes tv kopplad till nätet genom en nätverkssladd till den airport express .eftersom den jag har idag förste gen airport exppress.verkar ju inte gå det blinkar gult grönt lite då och då .
jag ahr airport extreme i v-rummet som är kopplad till mitt fiber bredband.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2013-01-10 20:51

Ja det ska fungera. Eller så köper du en sådan här: WiFi Bridge Dongle Wireless for Dreambox Xbox PS3 | eBay

Dock osäkert om du kan ställa in den med en Mac. Kräver nog Windows.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-10 21:25

vad är skillnaden på den nya airport express och den jag har då om det går med den nya .

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2013-01-10 21:32

Dubbla antenner som ger bättre räckvidd och kan köra både 2,4 GHz och 5 GHz, samt är frågan om din ens kan köra 802.11n. Mer vet jag inte faktiskt.

Kolla även här: https://discussions.apple.com/thread/3759927?start=0&tstart=0

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-10 21:39

ok eller finns det något annat satt att få internet till hennes tv .

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2013-01-10 21:46

Tycker det jag skrev i #12 är ett vettigt alternativ. Används av många Xbox-spelare. Om du inte ska dra kabel så måste du ha något som bryggar Wifi och skickar ut en ethernetkabel. Let me google that for you

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-10 21:59

hittade denna för hennes tv borde vara det lättaste och ta bort min airport express så ska ju allt funka .

kan man ha airport express hos min kompis som trådlöst rauter han har ingen alls han vill ha det till sin dator så kan han ju sätta i en trådlöst usb sticka i datan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-10 23:43

Japp, sälj den till din kompis, det funkar så som du har tänkt.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-11 15:39

nu har jag ställt in allt men förut så valde den 5 ghz direkt på macen men inte nu längre.fast jag har valt den som nr 1 i nätverk .den kopplar upp på vanliga 2,4 sen får jag välja i menyn 5 bandet.

1
Bevaka tråden