Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple på krigsstigen mot bluffappar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

som utvecklare säger jag ÄNTLIGEN !

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-10 11:47

Visst, irriterande och fult. Men är det verkligen så vanligt?
Lägg in det som en klausul i avtalet för utvecklare - fular du dig och försöker lura folk med falska skärmbilder så låser vi ditt konto, spärrar dig för gott och du blir ersättningsskyldig för processen. Betala 5000$. Typ.
Känns lite som att miljontals oskyldig drabbas när så få fular sig.

Det finns inte miljontals utvecklare med program i appstoren. Däremot har Apple sålt sådär en halv miljard iOS-pryttlar, så det är faktiskt inte så svårt att väga viktigheten här.

In-app köp är ett jäkla otyg som borde kunna regleras på något sätt. Såg en skymt på Barnkanalen igår o då var det en flicka som berättade att hon klickat på en knapp som direkt debiterade kontot med 300kr. Tycker det borde finnas en möjlighet att ångra köp gjorda i spel samt att det kanske borde läggas till en säkerhetsnivå i köpen(vet inte hur).

Många ger ju en iOS pryl till sina barn o tänker kanske inte på att barnet kan vilja ha fler smurfar eller mynt, varpå kontot vips får en väldigt obehaglig överraskning.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

In-app köp är ett jäkla otyg som borde kunna regleras på något sätt. Såg en skymt på Barnkanalen igår o då var det en flicka som berättade att hon klickat på en knapp som direkt debiterade kontot med 300kr. Tycker det borde finnas en möjlighet att ångra köp gjorda i spel samt att det kanske borde läggas till en säkerhetsnivå i köpen(vet inte hur).

Många ger ju en iOS pryl till sina barn o tänker kanske inte på att barnet kan vilja ha fler smurfar eller mynt, varpå kontot vips får en väldigt obehaglig överraskning.

Man måste ange lösenord till AppleID't för att installera även in-app köp.
Oansvarig förälder som får ta sitt ansvar och ha koll (barnet vet inte lösenordet / ej kopplat till ett kontokort).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-14 18:30
Ursprungligen av keptang:

Man måste ange lösenord till AppleID't för att installera även in-app köp.
Oansvarig förälder som får ta sitt ansvar och ha koll (barnet vet inte lösenordet / ej kopplat till ett kontokort).

Jag skulle nog säga att lösningen med inget kontokort kopplat till AppleID:t är den bästa lösningen. Så har jag gjort med mina två på deras paddor som dom fick av skolan. Att sedan jag anser att skolan skulle ha fixat AppleID:t till sin utrustning är en helt annan historia...

PS. För den intresserade rekommenderas en övning i att jämföra App Store med en brandvägg i allmänhet och AppleID:t med reglerna i synnerhet. Ja just det - om du utgår från att stänga av allt/inte ha något kontokort så har du en mycket bra grundinställning...

Jag fattar inte heller hur det kan vara så att barn lyckas med in app köp. Allra bästa är ju att stänga av in-app köp i begränsningar , annars måste det ju vara som du säger att barnen har koll på lösenordet till apple-id't och då får man nästan skylla sig själv..

1
Bevaka tråden