Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker ett gratis webbhotell med domäner

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • sthlm
  • 2012-12-21 13:43

hej finns det något bra GRATIS webbhotell och även gratis domän?
Vet att det knappt kostar något att köpa men jag vill bara testa.
Enda kravet att det ska vara reklamfritt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-28 18:08

Ojoj vad du kommer ångra dig om du reggar en "gratis domän" och du kommer på att du vill ha domännamnet sedan. Detta kommer då ägas av gratis-hosten som gör vad de vill med den.

Gratis hosting kan man kanske stå ut med om man äger domänen, bara att flytta allt när det rasar. Se till att ha dagsfärsk backup på allt bara..

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-01-05 07:48

Bra + Gratis + Reklamfritt?
Nej, finns inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-06 01:02

Free website! N.nu fungerar ganska bra tycker jag.

Jo, det fungerar bra, men det ligger under n.nu vilket innebär att den indexeras under den domänen i Google. Vill du flytta till egen domän sen så tappar du allt det du redan byggt upp.

Genom aren har jag haft lite olika hemsidor hostade pa one.com och har bra erfarenheter av dem. Det är även mycket lätt att komma igang där.

Nu har jag dock inte gjort nagon research pa sistone, sa jag vet inte vad som gäller idag. Men även min nuvarande sida ligger pa One.

Det är dock inte gratis. Jag nämner det bara som ett alternativ om du kommer pa bättre tankar.

Citynetwork har ett bra erbjudande med 10 kr/mån för webbhotellet första året. Då har du 250 GB utrymme, 1000 e-postadresser o s v. Det finns både Windows- och Linuxserver och möjlighet att installera Wordpress m m. Jag har lagt upp en sida där: www.ekoxens.se

En annan sida som jag sköter ligger på www.ekoxegrand.n.nu och där är det n.nu som är leverantör. Helt gratis och med ett skapligt redigeringsverktyg. Man kan koppla dit en egen domän också om man vill. Med hjälp av Googles gratistjänster har jag fått in foton, anmälningsformulär till evenemang o s v. T ex när föreningen har städdag, kan alla knappa in sin anmälan på hemsidan och resultaten sammanställs i ett Excel-ark på Google Docs. Anledningen att jag valde den lösningen är att jag ville komma igång med en hemsida utan att det skulle kosta föreningen något. Det är möjligt att vi uppgraderar den i nästa skede.

Mitt råd är att skaffa ett eget domännamn - det kostar väl storleksordningen 50-99:- för första året lite beroende på toppdomän. Om du kommer på ett vettigt namn, du börjar få lite besökare, du kanske sätter upp en mailadress och alla du känner kör med det domännamnet när dom mailar dig osv osv, så blir det inte roligt när någon annan äger det. En hunka är det värt, tro mig.

Vad gäller hosting har cliché t ex hosting som börjar på 1:- / månad - det är inte heller direkt mycket. Skippa en enda pizza så har du eget domännamn och hosting i ett år, samt att ingen annan äger alla dina saker. Klart värd uppoffring om du frågar mig, även om man bara vill "testa på".

Det finns en rad svenska webbhotell som kostar så lite som 50-60 kronor per månad där du ofta får en domän i priset och dessutom har en support att ringa eller maila om du får problem. FS-Data, Binero, Loopia med flera är några av dem du kan testa.

Det är inte det svar du letade efter men det är värt att betala för sig jämfört med att köra helt gratis - du slipper reklam du inte står för själv och inte tjänar några pengar på, du slipper hamna under en domän som inte är din (t.ex n.nu), du riskerar inte att hamna i en situation där din sida försvinner.

Du kan köra gratis hos t.ex Tumblr, köpa ett domännamn för drygt en hundralapp per år och sen koppla det till Tumblr.

1
Bevaka tråden