Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappat inställningar i Airport Express

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-08 14:20

hej jag har en airport extreme v5 som har fungerat som den ska.
men i går vet jag ej va som hände allt i den är borta alla mina macadresser som var inlagda med ip nr mm nu när jag statar airport vertyg så vill den ställa in den som ny .

kan man få tillbaks sina inställningar som jag hade innan vet ej hur jag ska få igång den annars kommer inte ihåg hur jag ska ställa in den .kan inställningarna ligga lagrade någonstans.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-08 14:23

Först, använd gärna punktering när du skriver dina meningar för ovanstående är lite knepigt att läsa.

Gällande problemet så skulle jag säga, nej. Såvida du inte tidigare har exporterat dina inställningar till fil.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-08 15:53

ok ska tänka på det.nej jag har ingen sparad fil.utan det jag har är allt ner skrivet på en textfil mac adresser och detta nr till alla saker 192.168.0.2 osv. det är detta som jag har problem med nu hur jag ska få in router adress och dns servrar. så det blir som jag hade innan.
tex min qnap heter tex 192.168.0.10 .

sen vet jag inte om den ska stå på router läge DHCP och NAT eller bara endast DHCP.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-08 16:22

Hur du ska ställa in den beror ju på vad för produkter du har anslutna mot den och framför allt vad du vill kunna transportera för trafik till och från dessa samt ifall du ska kunna komma åt dem från internet eller ej.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-08 16:26

jo allt som jag hade innan kom åt internet.tv nas iphone ps3 ipad pc mac bluray spelare tex ska komma åt min smarttv så jag kan se film på den .som är lagrade på qnapen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-08 20:33

Så länge alla dina enheter ligger inne på ditt eget LAN (hemma hos dej) så är det inget problem. Problemet är om du från någon annanstans (jobbet, kompis, släkt) ska kunna komma åt dina enheter, då krävs det en del inställningar.
MAC-adresserna behöver du som regel inte bry dej om.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-08 21:12

ok ska bara vara här hemma .men varje gång jag statar om så hittar den inte dns servar .kan man ställa in något nr där så den hittar varje gång.innan jag fick göra om allt då hade jag inte detta problem .

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-08 21:18

T ex 8.8.8.8

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-08 21:29

jaså det räcker .det är ju så att jag har något som heter router adress .och en som heter dns-servrar.
för jag kör så att alla saker får var sitt nr och sen har jag som jag kommer ihåg något som heter 192.168.0.1 som skulle vara ifyllt .

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-08 21:48

Din Extreme (som är router?) har två IPnummer, ett på WAN-sidan (mot Internet), och ett på LANsidan (hemma hos dej).
Det på WANsidan brukar den få från din Internetleverantör automatiskt, både IPnummer, nätmask, router (gateway) och DNS.
På LANsidan har Apple som default en 10.x.x.x-adress (A) medans de flesta andra routrar har 192.168.x.x (C). Detta spelar ingen roll, men alla dina enheter hemma ska ligga i samm logiska nätverk (alla siffror ska vara lika utom efter den sista punkten). Detta sköts automatiskt av din Extreme, så du behöver inte ställa in något egentligen.
Efter att du har kopplat in och satt på din Extreme behöver du starta om dina enheter, så de får rätt IPnummer mm, från din Extreme.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-08 22:08

ok men jag har gjort något fel för jag ahr wifi i min iphone men kommer inte ut .tittar jag under inställningar så ser jag något skumt .det står router 192.168.0.1 dns 192.168.0.1

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-08 22:27

Missade att du har en Express, inte en Extreme
Det är helt rätt, om din Express har IP 192.168.0.1 på LANsidan, då ska iPhonen ha de numren där.
Starta Airport Utility från din Verktygsmapp i Programmappen, så du ser hur den är inställd.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-08 22:43

konstigt att airport vertyg är så olika på pc och mac på pc versionen har jag olika flikar med bilder i macen bara text.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-01-08 22:41

jo jag har en extreme med

1
Bevaka tråden