Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installera Mountain Lion på ny disk?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-07 19:20

Fick min SSD idag så gjorde en säkerhetskopia på min TC innan jag bytte hårddisk. När jag försöker återskapa systemet genom Time Machine så kommer jag till steget där det står "Letar efter diskar..." (där då min nya SSD bör komma upp) så händer inget mer. Disken är formatterad i Mac OS Extended (Journalförd) och den syns i diskvertyget. Försöker jag mig på en nyinstallation så kommer jag inte alls långt innan installern meddelar att den "inte kan hämta ytterligare komponenter som behövs vid Mac OS X installationen". Har gjort en bootbar USB-sticka med ML på. Är det nånting med att ML behöver en partionering som kan spöka? Ska jag testa att lägga in en ren Lion-installation, uppgradera till ML och sen återställa från min Time Machine?

  • Medlem
  • 2013-01-07 19:41

Här är en beskrivning. Är du säker på att USB-stickan blev korrekt? Använd annars Lion Diskmaker.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-07 20:28

Har du anslutit datorn till internet?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-07 22:19
Ursprungligen av Json_81:

Har du anslutit datorn till internet?

Japp, anslutning finns.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-07 20:30

Använde SuperDuper för att göra stickan. Den verkade ju fungera i övrigt. Gjorde precis en Lion-sticka och tänkte testa nu.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-08 00:07

Ok, nu kommer installationen igång åtminstone efter att ha använt Lion Diskmaker. Den rena installationen vill säga, fick fortfarande ingen fart på att återställa systemet från Time Machine-backup. Finns det något senare skede i installationen som jag kan återskapa det eller hur går jag tillväga?

Du kan göra en Clean Install och sen när allt är installerat kan du återskapa från Time Machine. Tar lite extra tid men fungerar det med!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-08 11:09

Lyckades göra en clean install men hur ajg än försöker, både vid uppstart och senare via migrationsassistenten så kan den inte återskapa från min Time Capsule. Den hittar disken och säkerhetskopian men sen står den bara och tuggar (förbereder flytt) och inget mer händer. Lyckades lösa det genom att ta isär en extern hårddisk som jag har och satte i min gamla disk där och förde över via migrationsassistenten.

Men känns ju inget vidare om det inte går att använda min TC som det är tänkt?

  • Medlem
  • 2013-01-08 11:43
Ursprungligen av CEk:

... Men känns ju inget vidare om det inte går att använda min TC som det är tänkt?

Nej, verkligen inte, den borde du reklamera.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-08 12:02
Ursprungligen av alix:

Nej, verkligen inte, den borde du reklamera.

Blir lite svårt då det är en 08:a. Det konstiga är att om jag hämtar enskilda filer i Time Machine fungerar det, men inte en hel återställning alltså. Kanske ska testa att byta hårddisken då jag har en till övers nu? Frågan är, går det att flytta över säkerhetskopian till den nya disken?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-08 20:24
Ursprungligen av CEk:

Lyckades göra en clean install men hur ajg än försöker, både vid uppstart och senare via migrationsassistenten så kan den inte återskapa från min Time Capsule. Den hittar disken och säkerhetskopian men sen står den bara och tuggar (förbereder flytt) och inget mer händer. Lyckades lösa det genom att ta isär en extern hårddisk som jag har och satte i min gamla disk där och förde över via migrationsassistenten.

Men känns ju inget vidare om det inte går att använda min TC som det är tänkt?

Hur länge väntade du? Det kan ta 30 min innan den har beräknat klart...
Det funkade med TM för mej. Men jag har ingen TC, så det kanske är där felet ligger... den är ju känd för att vara långsam på diskprestanda.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-09 08:27
Ursprungligen av kenjon:

Hur länge väntade du? Det kan ta 30 min innan den har beräknat klart...
Det funkade med TM för mej. Men jag har ingen TC, så det kanske är där felet ligger... den är ju känd för att vara långsam på diskprestanda.

Ja den stod ett bra tag. Men som du säger, prestandan på TC är ju inte känd för att vara extraordinär kanske. Den är ju dessutom 4,5 år gammal så.

Jag satte själv in en ssd i min mbp från 2010 igår .
Jag kopplade in den nya disken via usb och använde ccc för att clona disken sen när överföringen var klar var det bara att montera ssd:n och välja startskiva .
Känns smidigare om man inte vill ha en ren installation förstås

  • Medlem
  • 2013-01-08 13:35

Jag använder också Carbon Copy Cloner. Har faktiskt aldrig använt Time Machine.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-08 14:11

SSD-disken hade jag inget kablage till för att ansluta och kunna köra Carbon Copy Cloner. Däremot så passade den gamla mekaniska disken i mitt externa HD-chassi så fick köra så att jag gjorde en ren installation och flyttade sen över det väsentliga med migrationsassistenten. Det jag funderar på dock är varför det inet fungerar att återställa det trådlöst, så som Time Machine/Time Capsule är designat för?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-09 10:17

Jag skulle nog lämnat den över natten....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-09 12:08
Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle nog lämnat den över natten....

Får bli nästa (förhoppningsvis aldrig) gång. Löste det som sagt med ett chassi från min externa hårddisk + gamla hårddisken och sen via migrationsassistenten. Eller ja, de flesta mappar drog jag helt sonika över till nya hårddisken.

1
Bevaka tråden