Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WD My Passport "för Mac"?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill köpa en WD My Passport men när jag tittar på utbudet (på tex prisjakt.nu) ser jag att det finns en My Passport och en My Passport "för Mac" för varje modell/storlek och Mac-varianten är betydligt dyrare. Vad är detta? Man formaterar väl bara disken så att den funkar till Macen?

Att den är förformaterad för Mac.
Yep, det är bara att köpa den du vill ha och formatera disken.

Plus att den är gjord i majoriteten aluminium och inte billig plast. Så den ska matcha Apple's produkter bättre.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-08 16:36
Ursprungligen av grenhall:

Plus att den är gjord i majoriteten aluminium och inte billig plast. Så den ska matcha Apple's produkter bättre.

"Majoriteten aluminium"? Men helt klart tillverkad i silverfärgad plast i allafall...

Ursprungligen av frazze:

"Majoriteten aluminium"? Men helt klart tillverkad i silverfärgad plast i allafall...

Jag har inte den. Såg ut som alu på bilderna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-08 14:29

Kör själv WD My Passport, och det fungerar utmärkt. Men den måste formateras om innan du kan använda den fullt ut på din Mac.

  • Medlem
  • Gränsfors
  • 2013-01-08 19:30

Och jag avråder dig tvärt från att köpa WD´s saker, då de absolut inte är kompis med Mac på något sätt...

Haft 2 olika externa från WD och båda två har agerat exakt likadant, sitter och arbetar med dem och vips så är de avmonterade och allt du höll på med gick förlorat!

Kanske just därför Apple valt att köra med Seagate och andra mekaniska diskar i sina datorer...

Ursprungligen av eth0:

Kanske just därför Apple valt att köra med Seagate och andra mekaniska diskar i sina datorer...

Absolut!
Apple - Support - iMac 1TB Seagate Hard Drive Replacement Program

Ursprungligen av eth0:

Kanske just därför Apple valt att köra med Seagate och andra mekaniska diskar i sina datorer...

Det stämmer inte då det finns många system från Apple som använder sig av WD blue serien.

Jag har aldrig haft problem med WD diskar.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2013-01-08 23:21

Har heller aldrig jag haft problem med WD's diskar. Som vanligt så är backup viktigare än valet av märke.

Ursprungligen av kim_sv:

Har heller aldrig jag haft problem med WD's diskar. Som vanligt så är backup viktigare än valet av märke.

Vad betyder det?

Jag har nyss köpt ett Mac Mini och letar efter backup HDD. Vad rekommenderas?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-10 11:20

Vad rekommenderas?

Andra kanske tänker annorlunda men så här prioriterar jag för en backup-disk:
1000 poäng till att man verkligen har en extern disk till backup. Gärna Time Machine så det blir av.
800 poäng till att man själv formatterar den innan man börjar använda den.
500 poäng till en andra backup-disk på ett fysiskt skilt ställe. Eller en online-backup.
5 poäng för val av bra märke
-50 poäng för RAID, fiffiga kablar, hemmasnickrade speciallösningar, etc

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-10 14:04

Gäller det bara en stationär dator (typ Macmini) så skulle jag föredra en USBansluten hårddisk på 1-2 TB. Dels är de billiga, de är betydligt snabbare än TC, och den kan alltid vara ansluten på en stationär dator.
Har man fler datorer som behöver backup, kan TC ha fördelar.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2013-01-10 21:00

Så för att återknyta till TS fråga så är det mest en visuell skillnad mellan WD My Passport med eller utan "for Mac". Ingen skillnad i I/O och bara olika färg på höljet. Att formatera om den billigare varianten till Mac är busenkelt så kör på den.

Thanks for the help!

1
Bevaka tråden