Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera problem med Safari 5.1.7 i Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gjorde nyligen ett försök att lämna Safari 5.0.5 bakom mig o ta steget upp till 5.1.7(Snow Leopard) men jag kan inte komma ifrån att känna att Apple måste ha sparat lite resurser på denna version. Här är några problem som jag har med denna version:

* Kan inte dra ut en tab till eget fönster(När jag släpper upp musknappen försvinner tab'en/fönstret)
* Kan inte öppna nytt fönster om jag stängt det jag hade innan. Får dock upp en nytt fönster när jag väljer att skicka en buggrapport till Apple men i detta fönster kan jag inte ändra i adressfältet då endast en adress är uppe(inga tabbar)
* När jag väljer att stänga av Safari får jag upp varningen om att jag har flera tabbar/fönster öppna - trots att det inte finns några synliga
* När jag startar om Safari får jag upp de fönster som jag i den tidigare sessionen försökte göra genom att dra ut tabbar ur listen

Någon med liknande erfarenheter o ev lösningar?

  • Medlem
  • 2013-01-04 20:57

Jag har 5.1.7 och Snöleoparden och testade din första punkt, att dra ut en flik till ett eget fönster, och det gick bra. Så felet finns nog i din dator. Testa att återställa Safari under Safari-menyn. Safari uppdateras ju dock inte längre för Snöleopard så du kanske skulle överväga en webbläsare som fortfarande uppdateras? Jag använder Chrome och är nöjd med den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-04 23:35

Och testa alltid sådana problem genom att skapa/logga in som en annan användare.

Ursprungligen av kenjon:

Och testa alltid sådana problem genom att skapa/logga in som en annan användare.

Det funkade som det skulle i min "test"-användare så då antar jag att något är fel i den vanliga. Några idéer om vad jag kan göra förutom det vanliga - reparera skivrättigheter etc?

Det verkar som det kan vara något mer i görningen än bara Safari. Har problem med att få Snapz X Pro att svara på kommando (bulle+shift+3), har funkat förut o när jag körde Diskutilitys diskverifiering så såg det ut såhär:

Jag försökte återställa Safari innan o inget hände men när jag tömde cachen så fick detta Safarimenyn att se ut såhär:

Många andra alternativ var också utgråade i andra menyer, kunde tex inte öppna nya tabbar

Nu visar det sig också att min startskiva som jag ursprungligen fick med min iMac inte funkar så det blir att fixa ett alternativ...

Kanske borde ta steget upp till Mountain Lion men jag är inte riktigt redo för det än, måste kolla vad som funkar o inte i den versionen av OS X

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-08 19:31

Kört en combo-uppdatering?

Ursprungligen av kenjon:

Kört en combo-uppdatering?

För vad då o hur så?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-08 19:35

Känns ju liksom inte motiverat att köra om uppdateringen då jag redan har 10.6.8 o har haft det ett tag. Tror dessutom att det var kombon jag körde senaste gången jag uppdaterade.

Eftersom Safari funkar som det ska i min andra användare så gissar jag att problemet ligger någonstans i min användare, frågan är vad jag kan göra åt det. Gjorde ett återbesök i en supporttråd jag skapade hos Apple under 2011 där problemen var identiska efter installation av Safari 5.1.

Jag fixade till en ny systemskiva(på usb) o har reparerat det som behövdes repareras men detta åtgärdade inte problemen med Safari, som jag nu ominstallerat ännu en gång

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Känns ju liksom inte motiverat att köra om uppdateringen då jag redan har 10.6.8 o har haft det ett tag. Tror dessutom att det var kombon jag körde senaste gången jag uppdaterade...

Det skadar ju inte att prova. Det tar inte så många minuter.

  • Medlem
  • 2013-01-10 18:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det skadar ju inte att prova. Det tar inte så många minuter.

Undrar hur det då går med senare uppdateringar, säkerhetsuppdateringar, exempelvis?

Ursprungligen av alix:

Undrar hur det då går med senare uppdateringar, säkerhetsuppdateringar, exempelvis?

Påverkas inte överhuvudtaget.

Att lägga en 10.6.8-combo-uppdatering "ovanpå" den befintliga 10.6.8 kan förhoppningsvis ersätta systemfiler som eventuellt är skadade.

Efteråt fungerar alla kommande uppdateringar precis som vanligt - självklart.

  • Medlem
  • 2013-01-10 19:04
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Påverkas inte överhuvudtaget.

Att lägga en 10.6.8-combo-uppdatering "ovanpå" den befintliga 10.6.8 kan förhoppningsvis ersätta systemfiler som eventuellt är skadade.

Efteråt fungerar alla kommande uppdateringar precis som vanligt - självklart.

Jag avsåg de säkerhetsuppdateringar som man har gjort efter det att man tidigare har uppdaterat till 10.6.8. Är de kvar om man kör 10.6.8 igen?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det skadar ju inte att prova. Det tar inte så många minuter.

om det ens gör någon nytta...jag har ju liksom redan 10.6.8

...men nu laddar jag ner den iaf för att testa för det är det enda jag kan komma på, förutom att skapa en ny användare o mickla över allt till denna...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

om det ens gör någon nytta...jag har ju liksom redan 10.6.8...

Det finns bevis på att det kan hjälpa.

Här är ett exempel:
http://www.99mac.se/mac-os-x/300495-oppna-program-sasom-spotify-chrome.html

  • Medlem
  • 2013-01-10 18:46

Det finns ju en Safari-mapp i Användarbiblioteket, du kan ju kolla om den är som den ska. Jämför med den nya användarens bibliotek.

Det är nog inte heller något man behöver bekymra sig om. Om en sådan uppdatering skulle "försvinna" i samband med combo-uppdateringen, så lär den dyka upp igen i programuppdateraren. Jag tror att OS X hanterar det korrekt.

Har kört om kombouppdateringen o safari installationen

Tabbar jag drar loss från listen försvinner precis som förut. Safariikonen studsade dessutom 68 gånger i dockan innan pricken dök upp under ikonen o fönstret öppnades

...testar chrome

Senast redigerat 2013-01-10 20:34
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-10 23:36

Studsar den 68 gånger låter det som läsproblem på hårddisken

Efter att idag ha installerat om hela systemet o kört kombouppdateringen så funkar det som det ska. Uppföljning kring detta finns i denna tråd: http://www.99mac.se/imac-mac-mini-mac-pro/301448-konstig-bild-pa-skarm-vid-omstart-imac.html

1
Bevaka tråden