Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lego-robot får stöd för IOS

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-08 14:56

Lite dyrt men jag vill ha en.

Ställ dig i kö. Vill också ha en. Vet inte varför, och den riskerar att gå samma öde till mötes som min Raspberry Pi, men guuuuud så ball.

Jag har en generation 1 Mindstorms och är helt klart sugen på denna generation. Varför? För att det är kul med Lego!

Lego är fantastiskt. Hade så mycket av det när jag var liten, men det har försvunnit. Har aldrig meckat med sånt här avancerat Lego – men är onekligen sugen!

En fördel med att få två söner på raken: man kan köpa mycket lego. Mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-08 17:50
Ursprungligen av Joacim Melin:

En fördel med att få två söner på raken: man kan köpa mycket lego. Mycket.

Kan ju säga att det Lego som görs som är riktat åt tjejer är rent skit! Verkar som danskarna tror att tjejer inte klarar av att bygga ihop mer än tre bitar...

Ursprungligen av TureB:

Kan ju säga att det Lego som görs som är riktat åt tjejer är rent skit! Verkar som danskarna tror att tjejer inte klarar av att bygga ihop mer än tre bitar...

Håller med. Som tur är så fungerar "vanligt" lego åt alla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-09 19:04
Ursprungligen av teonanacatl:

Håller med. Som tur är så fungerar "vanligt" lego åt alla.

Jo, men det handlar om smak och stil. Hur många figurer finns det som är tjejer i de olika byggsatserna?

Mina döttrar får samsas om några få tjej-hår, när det finns hundratals killar bland småfigurerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-08 17:24

Hmm det här får någon gärna berätta mer ingående om, jag är frälst i Technic Lego, men detta verkar ju mycket fetare.

Har jag förstått det rätt om det är i princip samma sak, fast med någon liten "dator" som man kan styra och programmera "saken"? Men vad är det för olika saker man kan programmera? Kan en enhet byggas om på flera sätt, men finns ritningar på det eller är tanken man ska köra lite fritt med byggandet?

Ursprungligen av Kajan:

Hmm det här får någon gärna berätta mer ingående om, jag är frälst i Technic Lego, men detta verkar ju mycket fetare.

Har jag förstått det rätt om det är i princip samma sak, fast med någon liten "dator" som man kan styra och programmera "saken"? Men vad är det för olika saker man kan programmera? Kan en enhet byggas om på flera sätt, men finns ritningar på det eller är tanken man ska köra lite fritt med byggandet?

Min uppfattning är att det är i princip Technolego med styrenheter och sensorer som gör att du kan styra det hela med ett program. Som med allt Lego så är det bara din fantasi som sätter begräsningarna. Om jag kommer ihåg rätt så (min Gen1 ligger uppe på vinden) så kommer det med "inspirationsritningar" som visar exempel på vad du kan göra och även ger exempel på projekt

Sedan så fanns det (och finns garanterat även nu) forum och mötesplatser på nätet där du kan få inspiration och dela med dig till andra.

Grabben är 5 och ÄLSKAR Lego, kommer att köpa EV3 så fort han är gammal nog att uppskatta den. Gillar Lego då det är bra för fantasin, finmotoriken och uppfinningsförmågan.

Grymt taggad nu!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-08 18:31

Snart kan alla ha sin egen privata WALL–E. Får man köpa en sådan här utan att ha barn?

Ursprungligen av joakimo:

Snart kan alla ha sin egen privata WALL–E. Får man köpa en sådan här utan att ha barn?

Låt gå för den här gången..

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-01-09 09:07

Hmm...undrar hur jag ska få den här förbi frugan: "Men, älskling, den är till för när barnbarnen kommer på besök"

Har en Mindstorms 2 till salu för under halva priset om någon är intresserad. Knappt använd.

Ursprungligen av TouchCAD:

Har en Mindstorms 2 till salu för under halva priset om någon är intresserad. Knappt använd.

Använd gärna platsen för annonser här på 99mac för det syftet.

The Verge har så klart testat legot på CES.

EDIT: Hm att bädda in klipp från sajten gick inge vidare. Här är länken till deras artikel med video.

Det är inte helt ovanligt att universitetsutbildningar (automation, mekatronik t.ex.) använder sig av Lego Mindstorms:
LEGO Education | Products > University
Welcome to LEGO Engineering
Lego Mindstorms - Winona State University
Chalmers: Signaler och system: Styrstrategier för fordonståg

Man kan köra LabVIEW mot Mindstorms:
LEGO MINDSTORMS, Powered by NI LabVIEW - National Instruments

Det är fruktansvärt roligt med Lego.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-10-20 18:30

?Är det någon som har slagit till på en Mindstorm EV3 eller ska den bara smyga in under granen?
Känner själv ett stort sug av att slå till och brottas med tanken att det det blir liggande trots att jag får 24 nya timmar när jag vaknar i morgon.

Senast redigerat 2013-10-21 09:28
1
Bevaka tråden