Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hållare för ipad i bilen - för bakåtvända barn

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

är det någon som vet om och var man kan köpa ett fäste att ha i bilen för bakåtvända barn? Det bör ju vara såpass kraftigt att det inte går av vid en kraftig inbromsning eller krock.

Mvh

Bra fråga. Har funderat på samma sak för mina ungar. Misstänker att jag kommer att få bygga ett eget fäste på ngt sätt till det fäste jag redan har.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Bra fråga. Har funderat på samma sak för mina ungar. Misstänker att jag kommer att få bygga ett eget fäste på ngt sätt till det fäste jag redan har.

Vågar man bygga ett eget fäste egentligen? Det måste ju, som sagt, vara väldigt starkt. Men man kanske kan bocka till något i plåt med något mjukt på insidan. Får fundera ut något bra!

Jag tänkte mer en förlängning av de redan befintliga fästena på Ipad-hållaren.

Den chansningen skulle jag aldrig göra... tänk om den lossnar vid en inbromsning och glaset går sönder. Huvva. Ge barnet en bok istället.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Den chansningen skulle jag aldrig göra... tänk om den lossnar vid en inbromsning och glaset går sönder. Huvva. Ge barnet en bok istället.

Det bli ju mycket vikt vid en krock, just därför jag undrar.

Ja precis... därav har bara de barn som sitter framåt tillgång till iOS-enheter i vår bil...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-07 14:34
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ja precis... därav har bara de barn som sitter framåt tillgång till iOS-enheter i vår bil...

Du menar så att de klarar sig vid en kraftig inbromsning men får skärmen/enheten i huvudet om du krockar?

Every force has an equal and opposite force.

Nej nej... det menar jag inte alls.
De som sitter framåt tappar förhoppningsvis den på golvet eller skickar den i min skalle istället.

Nästa anledning är att de som sitter bakvänt inte behöver denna typ av underhållning. De är för små helt enkelt.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nästa anledning är att de som sitter bakvänt inte behöver denna typ av underhållning. De är för små helt enkelt.

Min 2,5-årige son hade gärna kollat på Bilar i bilen på Ipad:en. Så jag ska h4x0ra nåt.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Min 2,5-årige son hade gärna kollat på Bilar i bilen på Ipad:en. Så jag ska h4x0ra nåt.

Tips från läktaren. Griffin Survivor är väldigt bra för små barn. Har skydd för skärmen samt ett rejält skydd runt hela iPad:en.

Tryckte in min iPad 2 i den till lillkillen, 3 år, så disponerar han den själv. Annars finns det hållare i kina som man sätter under nackstöden med hjälp av två hållare för metallstagen under nackstöden. Men det kräver att man har höj och sänkbara nackstöd även i baksätet.

Supernova Sales Hot Sale! Headrest Holder for ipad Tablet PC MID GPS in Car Free Shipping-in Interior Fittings from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-08 10:31
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nästa anledning är att de som sitter bakvänt inte behöver denna typ av underhållning. De är för små helt enkelt.

Exakt. Måste ungar ha underhållning 24/7? Själv fick man räkna kor i bilen....

Ursprungligen av rhesus:

Exakt. Måste ungar ha underhållning 24/7? Själv fick man räkna kor i bilen....

Samtidigt satt du och hängde mellan sätena på dina båda föräldrar som rökte i bilen.

Kom in i matchen det är 2012 nu inte 80-talet.

Ursprungligen av grenhall:

Samtidigt satt du och hängde mellan sätena på dina båda föräldrar som rökte i bilen.

Kom in i matchen det är 2012 nu inte 80-talet.

Med det hoppas jag att vi kan gå tillbaka till topic och inte till någon diskussion vad ungar behöver eller inte behöver. Förresten är det 2013 till och med!

Ursprungligen av blackheim:

Med det hoppas jag att vi kan gå tillbaka till topic och inte till någon diskussion vad ungar behöver eller inte behöver. Förresten är det 2013 till och med!

Damn you vana och rutin!

Jag länkade till en hållare som redan importerats i miljoner till Sverige men dom säljs för fantastiska överpriser i många fall. Då jag själv importerar en hel del från Kina tänkte jag bara tipsa om en av mina importkällor. 65:- för hållaren är mer resonligt än 449:-.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-08 13:24
Ursprungligen av grenhall:

Samtidigt satt du och hängde mellan sätena på dina båda föräldrar som rökte i bilen.

Kom in i matchen det är 2012 nu inte 80-talet.

Jag satt i barnstol, senare bilbälteskudde och ingen av mina föräldrar har någonsin rökt, detta var som sagt 80-tal, inte 60-tal. Däremot har jag både släkt och vänner med nerviga sönderstressade barn som klättrar på väggarna om de inte har en rörlig bild framför sig. Jag vet att jag låter som en batik-häxa från 70-talet men gör vi verkligen barnen en tjänst genom att underhålla dem hela tiden?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nej nej... det menar jag inte alls.
De som sitter framåt tappar förhoppningsvis den på golvet eller skickar den i min skalle istället.

Nästa anledning är att de som sitter bakvänt inte behöver denna typ av underhållning. De är för små helt enkelt.

Alla kanske inte sätter sina barn framåt så fort det bara går.

Ursprungligen av grenhall:

Alla kanske inte sätter sina barn framåt så fort det bara går.

Har precis vänt vår 2-åring framåt. Det blev helt enkelt för trångt. Men så är hon huvudet längre än många andra i samma ålder. Vår äldsta dotter fick vi också vända tidigt pga extrem åksjuka.

Ursprungligen av pmarriott:

Har precis vänt vår 2-åring framåt. Det blev helt enkelt för trångt. Men så är hon huvudet längre än många andra i samma ålder. Vår äldsta dotter fick vi också vända tidigt pga extrem åksjuka.

Köper inte det. Finns framsäte med ställbart ryggstöd.

Barn SKA åka bakåtvänt så länge som möjligt. Jag vet dessutom att du har en helt ny passat så det är bara att klicka ur airbagen framtill och fälla sätet lite så får hon plats. Det är livsfarligt på så många olika sätt för att barn i två-års åldern att åka framåtvänt så det finns inte.

ÄVEN om hon är ett huvud längre än sina kamrater. Jag garanterar dig att min 3-årige son är längre än vad hon är och han sitter bakåtvänd.

Ursprungligen av grenhall:

Köper inte det. Finns framsäte med ställbart ryggstöd.

Barn SKA åka bakåtvänt så länge som möjligt. Jag vet dessutom att du har en helt ny passat så det är bara att klicka ur airbagen framtill och fälla sätet lite så får hon plats. Det är livsfarligt på så många olika sätt för att barn i två-års åldern att åka framåtvänt så det finns inte.

ÄVEN om hon är ett huvud längre än sina kamrater. Jag garanterar dig att min 3-årige son är längre än vad hon är och han sitter bakåtvänd.

Jag har en 5-åring som måste åka i framsätet om vi inte ska behöva spypåsar var 1200:e meter vi kör. Vi undviker helt enkelt bilfärder med barnen. Det är sällan vi kör utanför tätbebyggt område med dem. Dessutom har jag alltsom oftast kunder i bilen och det funkar inte med att riva ur och sätta in bilstolen stup i kvarten. Det händer ofta att jag kör ungarna till dagis, sen till flygplatsen och hämtar upp kunder och sen ska hämta ungarna igen på kvällen.
Jag vet att det rekommenderas att de sitter bakvänt fram till de är minst 4 år, men det funkar inte för oss. I Volvon vi har kan man inte koppla ur airbagen, så där är det baksätet som gäller - och det var där det blev för trångt.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har en 5-åring som måste åka i framsätet om vi inte ska behöva spypåsar var 1200:e meter vi kör. Vi undviker helt enkelt bilfärder med barnen. Det är sällan vi kör utanför tätbebyggt område med dem. Dessutom har jag alltsom oftast kunder i bilen och det funkar inte med att riva ur och sätta in bilstolen stup i kvarten. Det händer ofta att jag kör ungarna till dagis, sen till flygplatsen och hämtar upp kunder och sen ska hämta ungarna igen på kvällen.
Jag vet att det rekommenderas att de sitter bakvänt fram till de är minst 4 år, men det funkar inte för oss. I Volvon vi har kan man inte koppla ur airbagen, så där är det baksätet som gäller - och det var där det blev för trångt.

Jag hoppas att du förstår att det inte var menat som något påhopp jag ser varje dag att det finns så förfärligt många föräldrar som verkar skita i vilket och vänder på barnen alldeles för tidigt, struntar i att sätta på bilbälte osv. Jag är helt övertygad om att det finns en lösning även för er del men det är ert beslut.

Ursprungligen av grenhall:

Jag hoppas att du förstår att det inte var menat som något påhopp jag ser varje dag att det finns så förfärligt många föräldrar som verkar skita i vilket och vänder på barnen alldeles för tidigt, struntar i att sätta på bilbälte osv. Jag är helt övertygad om att det finns en lösning även för er del men det är ert beslut.

Lösningar finns alltid. Köp en bil till. Köp en annan bil. Kör inte bil alls. Låt det vara obekvämt hellre än osäkert. Vi bedömer att vi kör så lite med ungarna att den eventuella bristen i säkerhet vägs upp av en bekvämare och trevligare färd när det väl ska till att köras. Vi skulle inte få för oss att köra till Spanien med barnen i bilen så här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-08 11:37

Jag roade mig genom att då och då testa att sticka upp huvudet genom takluckan när vi körde på motorvägen

Ska vi återgå till ämnet Ipad i bilen? Jag funderar på på att dra ström lite snyggt till plattorna och hörlurssladdar med infällda uttag på ngt sätt. Har nån funderat på det? Sätta bildskärmar i nackstöden känns som fel väg att gå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-08 16:20
Ursprungligen av Joacim Melin:

Ska vi återgå till ämnet Ipad i bilen? Jag funderar på på att dra ström lite snyggt till plattorna och hörlurssladdar med infällda uttag på ngt sätt. Har nån funderat på det? Sätta bildskärmar i nackstöden känns som fel väg att gå.

Men hur skulle du sätta upp iPad:arna då?

Ursprungligen av zinned:

Men hur skulle du sätta upp iPad:arna då?

med en vanlig hållare och sen dra fram kablarna så de hänger löst precis vid kontakterna för Ipad. problemet är att fästa kablarna utanpå sätena så det blir snyggt, kanske under klädseln vad vet jag. Ska försöka göra allt byggande samtidigt som jag monterar in en adapter för min Iphone till bilstereon och eftermonterar en backvarnare och lite annat så det blir lite kablar som ska in. Kanske kanske får jag in en Raspberry Pi som trådlös accesspunkt i bilen till ett 4G-modem också.

Ursprungligen av Joacim Melin:

med en vanlig hållare och sen dra fram kablarna så de hänger löst precis vid kontakterna för Ipad. problemet är att fästa kablarna utanpå sätena så det blir snyggt, kanske under klädseln vad vet jag. Ska försöka göra allt byggande samtidigt som jag monterar in en adapter för min Iphone till bilstereon och eftermonterar en backvarnare och lite annat så det blir lite kablar som ska in. Kanske kanske får jag in en Raspberry Pi som trådlös accesspunkt i bilen till ett 4G-modem också.

Du kan väl bara dra ström till iPad från 12V-uttaget i bagaget eller baksätet det borde vara den enklaste vägen att gå med tanke på att Apple's kablar är lite småkorta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-08 17:14
Ursprungligen av Joacim Melin:

med en vanlig hållare och sen dra fram kablarna så de hänger löst precis vid kontakterna för Ipad. problemet är att fästa kablarna utanpå sätena så det blir snyggt, kanske under klädseln vad vet jag. Ska försöka göra allt byggande samtidigt som jag monterar in en adapter för min Iphone till bilstereon och eftermonterar en backvarnare och lite annat så det blir lite kablar som ska in. Kanske kanske får jag in en Raspberry Pi som trådlös accesspunkt i bilen till ett 4G-modem också.

Detta tycker jag spontant löses bäst genom att du hittar ett tyg som liknar eller iaf passar in mot din klädsel i bilen. Sedan är det ju bara att sy en kanal av det som du sedan fäster i sätets kant med nå och tråd.

Det är klart, har du skinnsäten blir det ju lite knepigare

1
Bevaka tråden