Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi renoverar en Power Mac G4 Cube

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-08 11:48

Intressant litet projekt och trevlig läsning.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2013-01-08 11:54

Ett vettigare projekt kanske vore att modda in en nyare Mac mini i kubens chassi..?

Ursprungligen av jonasn:

Ett vettigare projekt kanske vore att modda in en nyare Mac mini i kubens chassi..?

ööhhh, va? mac mini är ju redan bra som den är, vet inte riktigt hur du tänkte där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-08 19:19
Ursprungligen av ahumle:

ööhhh, va? mac mini är ju redan bra som den är, vet inte riktigt hur du tänkte där.

Varför inte, kunde jag få en Cube med en MacMinis prestanda skulle jag köpa den direkt. Cuben är snygg men prestandan är inte mkt att hurra för idag.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2013-01-09 07:00
Ursprungligen av ahumle:

ööhhh, va? mac mini är ju redan bra som den är, vet inte riktigt hur du tänkte där.

Finns många som tycker att Cuben är snyggare (och många som gillar att mecka..)

Ursprungligen av jonasn:

Finns många som tycker att Cuben är snyggare (och många som gillar att mecka..)

Oh damn yes vad snygg den är!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-09 16:25
Ursprungligen av jonasn:

Ett vettigare projekt kanske vore att modda in en nyare Mac mini i kubens chassi..?

Nu var det ett tag sen jag såg en kub IRL, men vad jag minns borde det vara ganska enkelt att få in innandömet från en mac mini där.
Det svåraste blir nog att få till IO anslutningarna snyggt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-08 12:23
Citat:

Det är, utan tvekan, den galnaste men också vackraste dator Apple någonsin byggt, och vi är rätt säkra på att de aldrig kommer att bygga något som är ens i närheten igen.

Håller med om att det är den snyggaste dator Apple byggt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-08 19:22

Tips:
Leta reda på ett original-graffa, jag har ett GeForce 2MX i min, det gör stor skillnad. Att installera 10.5.8 gör också datorn betydligt mer användbar.
Dessutom max minne (1,5GB) och såklart SSD-disk (jag har 2,5" PATA-SSD med 2,5"->3,5"-adapter på 32GB vilket räcker bra eftersom de äldre systemen tar mindre plats)
Även om Den bara kan ha "vanlig" AirPort på 11MBit så gör även det datorn trevligare (sladdlösare) och så har man såklart en Apple Studio/Cinema Display i genomskinlig plast (TFT) i vilket man kopplar tgm, mus och högtalare så har man en ursexig dator med 2 sladdar i datorn och resten i skärmen.

Problemet med att köra 10.4 Tiger på en sån maskin är att det inte är supportat längre och därför inte får säkerhetsuppdateringar. Därför bör man istället köra fri och öppen programvara som t. ex. Linux eller BSD, som till skillnad från Apple fortfarande supportar PowerPC.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-08 20:08

Precis en sexigare dator än Cuben får man leta länge efter. Jag älskade min CUBE i många år.
Den stilrena designen i kombination med den svagt lysande sexiga touch start knappen. Får gåshud vid bara
tanken än idag.
Ren glädje varje dag man startade upp den. Körde ett ATI 9000 kort i den på slutet med en 1.7 Ghz G4 processor
,maxat minne och SSD då rockar den lite smått även idag hehehehehe.

Just glädjen med Cuben kan jämföras med glädjen med min fina MBA,
inga andra macar jag haft under 20 år har gett mig just den sanna glädjen,
Cuben kändes tidlös då, och även idag för mig, den har verkligen förtjänat sin plats i historien.

hmmmm sålde den verkligen så dåligt det hade jag missat lite .....?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-08 20:16
Ursprungligen av CUBEIS:

hmmmm sålde den verkligen så dåligt det hade jag missat lite .....?

Jag har för mig att den såg som lite för dyr och inte alls sålde som Apple hade väntat sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-08 20:18

Den här gamla sköna reklamen får det att vattnas i munnen

Ursprungligen av CUBEIS:

Precis en sexigare dator än Cuben får man leta länge efter. Jag älskade min CUBE i många år.
Den stilrena designen i kombination med den svagt lysande sexiga touch start knappen. Får gåshud vid bara
tanken än idag.
Ren glädje varje dag man startade upp den. Körde ett ATI 9000 kort i den på slutet med en 1.7 Ghz G4 processor
,maxat minne och SSD då rockar den lite smått även idag hehehehehe.

Just glädjen med Cuben kan jämföras med glädjen med min fina MBA,
inga andra macar jag haft under 20 år har gett mig just den sanna glädjen,
Cuben kändes tidlös då och även idag för mig, den har verkligen förtjänat sin plats i historien.

hmmmm sålde den verkligen så dåligt det hade jag missat lite .....?

Drygt 150 000 G4 Cube såldes innan Apple lade maskinen "på is", enligt deras pressmeddelande från när maskinen försvann ur sortimentet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-09 16:01

En av nackdelarna med de snabbare propp-uppgraderingarna är ju att man då måste förbättra ventilationen vilket genast leder till att man måste installera en fläkt varvid hela maskinen förfelas i mina ögon.
Jag letar efter en 500MHz-propp till min, skall finnas som passar, ju.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-09 16:19
Ursprungligen av bollman:

En av nackdelarna med de snabbare propp-uppgraderingarna är ju att man då måste förbättra ventilationen vilket genast leder till att man måste installera en fläkt varvid hela maskinen förfelas i mina ögon.
Jag letar efter en 500MHz-propp till min, skall finnas som passar, ju.

Om du vill köra G4 original processorn så är det ju busenkelt att klocka upp den från 450 Mhz till 500 Mhz,
det var det första jag gjorde med min Cube G4 450 Mhz, för en G4 500 Mhz var en magisk nivå år 2000 och dyr att köpa standard.

Jag tryckte in ett Geforce 32 MX och ett Sonnet processor kort 1.2 Hhz om jag inte minns fel, jag körde ingen fläkt i den.
Vad skulle hända att den brinner upp, hallå körde den från år 2000-2004 utan minsta problem.

Däremot med ATI 9000 kort och 1.7 Ghz processorkortet i Cuben, så hittade jag en liten tyst kvalitets fläkt som knappt viskade. Då surrade och brummade 3.5 tums original HDn mer i det fallet

Klart som korvspa att Cuben ska köras fläktfri men varför begränsa dess potential, nutidens SSD disk möjligheter hjälper ju också till att få ner värmen i cuben och därmed möjliggörs en processor uppgradering typ 1.2 Gz-1.7 Ghz utan någon fläkt alls.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-04-04 04:00

Och nu är just precis den kuben på fotona min. Bara min…

… fast tyvärr död, eller troligast skadad/slö/död strömadapter.
Tydligen ska en hårtork vara lösningen. Galet!

Varit på jakt efter något med hårtork i två dagar T_T

  • Medlem
  • ?
  • 2013-04-04 13:00
Ursprungligen av bollman:

Tips:
Leta reda på ett original-graffa, jag har ett GeForce 2MX i min, det gör stor skillnad. Att installera 10.5.8 gör också datorn betydligt mer användbar.
Dessutom max minne (1,5GB) och såklart SSD-disk (jag har 2,5" PATA-SSD med 2,5"->3,5"-adapter på 32GB vilket räcker bra eftersom de äldre systemen tar mindre plats)
Även om Den bara kan ha "vanlig" AirPort på 11MBit så gör även det datorn trevligare (sladdlösare) och så har man såklart en Apple Studio/Cinema Display i genomskinlig plast (TFT) i vilket man kopplar tgm, mus och högtalare så har man en ursexig dator med 2 sladdar i datorn och resten i skärmen.

?Var har du BILDEN? Vi är förmodligen flera som vill se.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-04-04 13:11

?Vilken känsla det är i verkligheten när handtaget glider upp. Det skulle kunna vara en plugin enhet i JAS-planet med en precision som bara måste upplevas.

Ursprungligen av mac+:

?Vilken känsla det är i verkligheten när handtaget glider upp. Det skulle kunna vara en plugin enhet i JAS-planet med en precision som bara måste upplevas.

Det är nog det bästa med hela datorn ärligt talat.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-04-04 17:37

Jag har en gammal G4 iMac liknande denna, det jag skulle vilja göra är att uppgradera innanmätet och sätta på en touchskärm.
Då skulle man kunna använda den igen. Som det är nu är den på tok för slö.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-04 17:46

Räcker det inte att byta ut skärmen mot en iPad? Då slipper du jobba med innanmätet….

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-04-04 18:06
Ursprungligen av kenjon:

Räcker det inte att byta ut skärmen mot en iPad? Då slipper du jobba med innanmätet….

Jag gillar din tanke, men då är det ju inget riktigt "hack"

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-04 18:09
Ursprungligen av Creops:

[url
Jag har en gammal G4 iMac liknande denna, det jag skulle vilja göra är att uppgradera innanmätet och sätta på en touchskärm.
Då skulle man kunna använda den igen. Som det är nu är den på tok för slö.

Vilken Ghz har den? Har själv en på 1.25 Ghz som efter byte av hårddisk faktiskt blev rätt snabb, perfekt som cool & casual stationär vardagsrumsdator.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-04-04 18:16
Ursprungligen av Gordy:

Vilken Ghz har den? Har själv en på 1.25 Ghz som efter byte av hårddisk faktiskt blev rätt snabb, perfekt som cool & casual stationär vardagsrumsdator.

Vet faktiskt inte, den står uppe på vinden numer efter att systemet havererade och jag inte hade ett vettigt os till den på CD.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-04 18:19
Ursprungligen av Gordy:

Vilken Ghz har den? Har själv en på 1.25 Ghz som efter byte av hårddisk faktiskt blev rätt snabb, perfekt som cool & casual stationär vardagsrumsdator.

Funderar på att sätta i en SSD i min….

Ursprungligen av kenjon:

Funderar på att sätta i en SSD i min….

Vad jag hört (men inte själv testat) är att SSD-diskar av någon anledning inte ska fungera i en Cube. Om det var något med att IDE<->SATA-adaptern inte fungerar med den inbyggda diskkontrollern kanske.

Själv är jag sugen på att bygga en hackintosh av en G4. Ska bara finna nyttan för den

http://www.tonymacx86.com/powermac-g4-cube/90...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-04-09 08:35

Jag har SSD i min cube, funkar finfint. En Transcend 32GB PATA-SSD 2,5" med konverterare till 3,5"-IDE-kontakt och ström.

Bevaka tråden