Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie 5big 10-20TB Thunderbolt RAID

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte höra om någon har sett (eller hört när) dessa ute i en butik? (USA eller Sverige)
http://www.lacie.com/us/products/product.htm?id=10607

Vet ni om de kommer i 0TB utförande som 5Big finns för deras nätverksanslutna variant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-07 15:57

På hemsidan finns bara en 10TB (10 439,00 SEK, 1,30 SEK / GB) och 20TB (18 989,00 SEK, 1,19 SEK / GB ), bägge priser inklusive moms.

Att jämföra med:

- Pegasus R4 8TB ligger på c:a 14 500 SEK (2,40 SEK / GB)
- Pegasus R6 6TB ligger på c:a 14 000 SEK (2,80 SEK / GB)
- Pegasus R6 18TB ligger på c:a 25 500 SEK (1,70 SEK / GB).

Även om du tar en NAS som ofta är väldigt billigt för ren lagring:

- Synology 1512+ med 10TB ligger på c:a 11 000 SEK (1,38 SEK / GB)
- Synology 1512+ med 15TB ligger på c:a 12 900 SEK (1,10 SEK / GB)

Riktigt prisvärt får man ändå säga! Imponerande om de håller kvalitén också!

Edit: LaCie 5big inlkluderar även Thunderbolt-kabel.

Ursprungligen av Erik.dv:

Riktigt prisvärt får man ändå säga! Imponerande om de håller kvalitén också!

Instämmer, men jag är ju mest ute efter överföringshastigheten i kombination med hårddiskvolymen.

Sedan har jag redan hårddiskar som visserligen är 5400 varvare så jag lär inte få samma överföringshastighet om de skulle erbjuda ett tomt hölje där jag kan stoppa in diskar. Förresten, finns det någon som vet vad det skulle innebära för hastighetsskillnad?

Däremot tystare skulle det nog bli, vilket blir en bra kombination för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-07 16:35
Citat:

hårddiskar som visserligen är 5400 varvare

Är det Western Digital Green?
Det en utmärkt hårdisk men absolut olämpligt i någon form av RAID lösning.

Tog mig ca. två veckor att rädda materialet från en RAID0, det är den variabla hastigheten (5400-7200) som ställer till det för RAIDen.

Ursprungligen av ne100:

Är det Western Digital Green?
Det en utmärkt hårdisk men absolut olämpligt i någon form av RAID lösning.

Tog mig ca. två veckor att rädda materialet från en RAID0, det är den variabla hastigheten (5400-7200) som ställer till det för RAIDen.

Det är en ny snabbare och större arbetsdisk som jag söker. Den jag har nu (6TB eSATA/USB2) behöver bytas ut. Den fungerade ganska bra med eSATA till en MacPro men nu när det är USB2 till iMac så håller det inte längre.

(Har direktbackup mot en NAS med WD red, dessutom har jag daglig backup mot extern NAS, så jag är inte så orolig om systemet går ner. Men tackar för din input om att dessa green kan vara lite känsliga, dock kommer hela raiden bestå av enbart 5400 så undviker den variabla faktorn. Men om denna leksak enbart kommer med 10TB får jag så snällt sälja av min green-diskar.)

Köp Western Digital Red, bra grejer, gjorda för 24/7 och NAS till bra pris.
Prisjakt - Kunskap före köp

Jag har kontaktat LaCies PR-folk med frågan. Får se om de återkommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-08 13:27

Väl värt att notera verkar denna inte ha stöd för annat än RAID-0, RAID-1 och JBOD. Riktigt risigt i många sammanhang alltså.

Ursprungligen av Erik.dv:

Väl värt att notera verkar denna inte ha stöd för annat än RAID-0, RAID-1 och JBOD. Riktigt risigt i många sammanhang alltså.

Om man är ute efter backup och trygghet så är det som du säger absolut risigt, men i mitt fall är det hastighet för arbete som sedan blir lagrat i en säkrare backup. Så i mina öron verkar denna vara perfekt!

Då finns dessa att hitta hos en återförsäljare, leveranstid okänd.

9490kr
LACIE 5BIG 10TB THUNDERBOLT | Dustinhome.se

16490kr
LACIE 5BIG 20TB THUNDERBOLT | Dustinhome.se

Tror det blir en 10TB ganska snart!

Senast redigerat 2013-01-09 09:01

Finns det två trådar om den här hårddisken eller är jag bara förvirrad?

Ursprungligen av jurassic579:

Finns det två trådar om den här hårddisken eller är jag bara förvirrad?

Först skapades denna tråd och sedan därefter skapades en artikel om samma produkt.

Ursprungligen av citronsyra:

Först skapades denna tråd och sedan därefter skapades en artikel om samma produkt.

Perfekt. Fler trådar att följa

Ursprungligen av jurassic579:

Perfekt. Fler trådar att följa

När jag skapade denna tråd så fanns inte artikeln så tacka inte mig

Blev glad när jag såg denna men varför inte Raid 5?

Förstör ju hela produkten om man är ute efter hastighet och säkerhet.
Kan ju inte köpa dubbla 20TB direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-09 16:50
Ursprungligen av Antonic:

Blev glad när jag såg denna men varför inte Raid 5?

Förstör ju hela produkten om man är ute efter hastighet och säkerhet.
Kan ju inte köpa dubbla 20TB direkt.

Samma här. Grymt produkt tänkte jag tills jag såg avsaknad av RAID-5. Då gick frågan över till hur f-n tänkte ni nu?

Fortfarande Promise Pegasus som gäller sådär 18 månader senare - mycket märkligt.

  • Medlem
  • Gränsfors
  • 2013-01-10 08:07

Varför inte bara köpa en N40L för?

8GB minne samt 5 x 2TB diskar och du ligger fortfarande på ett totalpris av endast 8281:-. Finns ju fyra slottar i N40L för diskar, men du får plats med hela 6 diskar i dessa!

Kör själv en N36L hemma med 3 x 2TB samt 1 första slotten med sys-disken med 8GB minne och är sjukt nöjd med denna. Streamar 1080p laggfritt över trådlösa och har en extremt låg belastning på CPU och diskar då.

Ursprungligen av eth0:

Varför inte bara köpa en N40L för?

8GB minne samt 5 x 2TB diskar och du ligger fortfarande på ett totalpris av endast 8281:-. Finns ju fyra slottar i N40L för diskar, men du får plats med hela 6 diskar i dessa!

Kör själv en N36L hemma med 3 x 2TB samt 1 första slotten med sys-disken med 8GB minne och är sjukt nöjd med denna. Streamar 1080p laggfritt över trådlösa och har en extremt låg belastning på CPU och diskar då.

Problemet med en N40L är att du nog inte ens i närheten kommer upp i 760mb/s eller vad denna från Lacie hamnar. Sedan ser jag mer N40L som en NAS än en DAS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-10 08:44

Är en N40L en DAS med ca 700 MB/s skriv och ca 800 MB/s läs prestanda? Det ser ut at vara en helt annan produkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-10 08:48

Även om LaCie skippat RAID-5 så är det förvisso intressant med en TB-produkt som har fokus på prestanda. Problemet är väl att ha 10-20 TB "osäkert" diskutrymme och hantering av dess backup osv.

Ursprungligen av Erik.dv:

Även om LaCie skippat RAID-5 så är det förvisso intressant med en TB-produkt som har fokus på prestanda. Problemet är väl att ha 10-20 TB "osäkert" diskutrymme och hantering av dess backup osv.

Instämmer, men vem vet! De kanske kommer med en firmware uppdatering på denna fronten. Det är ju trots allt mjukvaruraid om jag förstått rätt?

1
Bevaka tråden