Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera hårddisk, boota Ubuntu via USB

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en macbook sedan flera år som (07). Hårddisken crashade i våras och jag köpte en ny hårddisk av en kompis i somras för en hundring.
Han skulle hjälpa mig att formatera den men insåg när vi satt med den att han inte kom ihåg lösenordet till Linux.

Problemet är att jag inte ens kommer in i min Mac. Jag tänkte köra ubuntu, smidigast. Och har nu laddat ner och formaterat ett usb så att jag ska kunna boota upp den. Men min mac reagerar inte ens på usb, det gör min PC.

Så antar att jag måste ändra systemet?
Läser något om att jag måste ändra .iso till .img ?! Men det enda jag finner är att jag kan göra det via terminalen i macen, men sitter bara på min PC nu. Och deamontool får jag inte upp det i. Hittar inte ens en .iso fil. Ser bara massa filer och install filen, .exe.

Vad gör jag för fel? Min polare har inte blåst mig, det är en bra hårddisk, vet inte vad för någon eller hur stor och orkar inte öppna den nu.
Och problemet är också att min cd/dvd-läsare är trasig så jag måste fixa det här via usb.

Har installerat både lion och SL på den tidigare, så jag vet hur jag ska göra. Men nu verkar det som att formatet är fel eller att datorn är låst?
Kommer in i (tror det är unix eller är det kanske linux?!) terminalen när jag håller i C "grub", men kan inte komma vidare. Någon som vet ifall man kan formatera hårddisken därifrån? Och Crunchbang Linux stannar jag bara vid "username" och "password".

Så kan någon hjälpa mig eller ge mig något tips.

tacksam för hjälp.

Vänligen, Sara.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-07 05:13

Testa att bränna det på en skiva istället, macar kan vara besvärliga att installera både windows och linux via USB om de har en superdrive.

Min cdläsare är trasig sedan flera år tyvärr, annars skulle jag gjort det och har inte köpt en portabel heller.

Se http://www.99mac.se/macbook-pro-air/298762-starta-ubuntu-fran-usb.html
Det går att göra från Windows med eftersom USB-minnet ska vara formaterat som FAT32 med MBR så är det inget att tänka på i Windows. Stoppa in det, formatera och följ guiden som Jånte tipsade om i den tråden.

Ursprungligen av suddgummi:

Se http://www.99mac.se/macbook-pro-air/298762-starta-ubuntu-fran-usb.html
Det går att göra från Windows med eftersom USB-minnet ska vara formaterat som FAT32 med MBR så är det inget att tänka på i Windows. Stoppa in det, formatera och följ guiden som Jånte tipsade om i den tråden.

Tack för tipset

hm. problemet är bara att guiden är i en mac. Jag har bara min PC med windows 7. Kommer inte ens in i min mac.
Mitt USB är nu i FAT32, men MBR hur vet jag det? Ser inte det när jag klickar på informationen om USB. Finns det någon motsvarighet till "disk utility" till windows?

Och en annan sak. Jag har inte något mac OS på hårddisken, utan bara Linux. Men det borde väl funka?

Help!
Har nu formaterat usb via terminalen, till mbr, men kan nu istället inte komma åt den utan "please insert a disk into Removable Disk (F:)"
Så kan inte lägga i filerna i det. Satte i det i datorn igen och då dök det upp att jag måste formatera om det för att kunna använda det. Tryckte okej, men nu kan jag inte ens formatera tillbaka det.
Vet inte vad jag gör för fel. Irriterande.

  • Medlem
  • 2013-01-07 14:53

Kör Ubuntu, det är bäst, och du har en guide här för Macbook via USB. Du behöver en annan mac för detta, tyvärr.

Edit: Ser att du tänkte köra Ubuntu, och att du har tillgång till en Mac nu, eller är du i Linux?

Ursprungligen av alix:

Kör Ubuntu, det är bäst, och du har en guide här för Macbook via USB.

Jo men jag kommer inte ens in i min mac, så måste göra allt via windows på min PC. Därför kan jag inte köra den guiden. Tack ändå

  • Medlem
  • 2013-01-07 14:59
Ursprungligen av filsdelynx:

Jo men jag kommer inte ens in i min mac, så måste göra allt via windows på min PC. Därför kan jag inte köra den guiden. Tack ändå

Men hur kom du åt terminalen, då? (Jag är ledsen, men jag tror du måste ha en mac till detta, eftersom du saknar fungerande optisk enhet).

Ursprungligen av alix:

Men hur kom du åt terminalen, då? (Jag är ledsen, men jag tror du måste ha en mac till detta, eftersom du saknar fungerande optisk enhet).

på min PC. cmd. klart jag kan göra det via den, men kan inte de rätta kommandona bara.

ja jag börjar nästan tro det. Förbannat omständigt är det iaf, och börjar tappa tålamodet. Segt!

Senast redigerat 2013-01-07 15:12
  • Medlem
  • 2013-01-07 15:05
Ursprungligen av filsdelynx:

på min PC. cmd. klart jag kan göra det via den, men kan inte de rätta kommandona bara.

Okej, lycka till!

Ursprungligen av alix:

Okej, lycka till!

tack för visat intresse! får se hur det går.

MBR är standard på USB minnen. Vi lever ju i en "Windows-värld". Får du formaterat den så skapa en boot-katalog och lägg bootx64.efi i den. Ladda ner en Ubuntu-live-DVD och döp om iso filen till boot.iso och lägg i den boot-katalogen.
Nu borde du kunna plugga in den i Macen och starta med alt nedtryckt och välja USB-minnet.

Ursprungligen av suddgummi:

MBR är standard på USB minnen. Vi lever ju i en "Windows-värld". Får du formaterat den så skapa en boot-katalog och lägg bootx64.efi i den. Ladda ner en Ubuntu-live-DVD och döp om iso filen till boot.iso och lägg i den boot-katalogen.
Nu borde du kunna plugga in den i Macen och starta med alt nedtryckt och välja USB-minnet.

okej. men det verkade inte som at mitt usb var det, genom att jag igår formaterade om stickan till en ubuntu boot. Men ja jag vet inte, hittade iaf ingen info. Skrev dock högre upp att jag formaterade om USBt till MBR. Via cmd. Det gick, men däremot blev den istället som en "cd/dvd" och bad mig sätta i en skiva. Jag kom inte ens in i den. Efter mycket om och men kunde jag till slut formatera om stickan tillbaka till det den var. Det gick in att formatera bara genom att högerklicka, för datorn hade inte tillåtelese, medan det andra gånger inte kände igen formatet.
Så jag gick in i "disk management" och där kunde jag formatera tillbaka den.

Tror du dock att jag ska kunna göra det? Hur ser jag nu vad min sticka är i för format, den är nu tillbaka i FAT32. Då ska den alltså vara MBR också?

jättesnällt att du hjälper mig!

1
Bevaka tråden