Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iweb - Tappat bort mina projektfiler

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hägersten, Stockholms Län, Sweden, Sweden
  • 2013-01-06 12:46

Hej och god försättning!

Tänkte ställa en fråga till Er ang iweb. Jag har gjort 2 st hemsidor i iweb som är publicerade men har lyckats radera dem på programmet iweb i datorn:-(...Vet ni om det finns något sätt så att jag kan få tillbaka dem i iweb programmet så jag kan ändra och göra uppdateringar på sidorna?? jag tror att jag har dem sparade på datorn.

//Mehnan

  • Medlem
  • 2013-01-06 12:53

Har du backup via Time Machine eller annat program? I så fall finns de där.

  • Medlem
  • Hägersten, Stockholms Län, Sweden, Sweden
  • 2013-01-06 13:28

Ok, tack skall kolla detta:-)...är lite av en nybörjare på mac och datorer i övrigt.

  • Medlem
  • Hägersten, Stockholms Län, Sweden, Sweden
  • 2013-01-06 13:11

Jag har tror att jag har dem sparat på datorn, men hur skall jag få tillbaka dem i iweb programmet från hårddisken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-06 13:25

Om du inte hittar filerna på datorn så finns de ju på servern där du har webbsidan publicerad, då kan du ta hem filerna därifrån med ett FTP-program.

Jag använder inte iWeb själv men när du har filerna ska det väl bara vara att öppna filerna från programmet iWeb. Typ -> Arkiv -> Öppna fil

Ursprungligen av stile:

...när du har filerna ska det väl bara vara att öppna filerna från programmet iWeb. Typ -> Arkiv -> Öppna fil

Har du provat det här tipset? Om det inte finns någon direkt "Öppna"-funktion, så kan man kanske bara dra och släppa filen över programmet.

Vilken version av iWeb har du?
Vilken version av OS X har du?

  • Medlem
  • 2013-01-06 15:42

Iweb använder sig av en egen filtyp som sparar hemsidan, den heter "Domain" eller "Domain.sites2". Det är ett slags paket som innehåller en massa korsreferenser. Den hittar man i användarbiblioteket > Application Support > iWeb. Något "Öppna fil" finns inte, så man kan inte öppna de redan exporterade dokumenten och filerna (i alla fall gäller detta i Snöleopard och Iweb 3.0.4).

  • Medlem
  • Hägersten, Stockholms Län, Sweden, Sweden
  • 2013-01-06 16:37

även om jag har filerna sparade på datorn så kan jag inte göra någonting??Förutom att skapa en nyhemsida

  • Medlem
  • Hägersten, Stockholms Län, Sweden, Sweden
  • 2013-01-06 16:35

Med andra ord så finns ingenting jag kan göra...Har hemsidan sparad på datorn?

  • Medlem
  • 2013-01-06 16:50

Du har alltså ingen backup av själva hårddisken? För där finns så klart filen "Domain.sites2" kvar, på motsvarande plats.

  • Medlem
  • 2013-01-06 21:01

Handlar det bara om små ändringar kan man ändra i de HTML-filer som genererats av iWeb. Det krävs inte särskilt mycket för att klara av det.
Posta en länk till det publicerade som ska ändras och ungefär vad du vill ändra så kanske vi kan hjälpa dig med en snabbfix om det är akut.

  • Medlem
  • Hägersten, Stockholms Län, Sweden, Sweden
  • 2013-01-06 22:03

Tror dem kallas css

  • Medlem
  • Hägersten, Stockholms Län, Sweden, Sweden
  • 2013-01-06 21:50

Har MAC os x 10.5.8, Iweb 3.03,

Jag har filerna sparade i datorn, dock inte som html.

Mitt problem är att jag har lyckat radera dokumentet på iweb dock inte på hårddisken efter som jag har regelbundet sparat hemsidorna där.

Det är inte akut, tack en då.....skulle vara bra om man lär sig lite mera av de mera kunniga här på 99mac...så jag försöker lite själv.

  • Medlem
  • 2013-01-06 21:53

Vad är det för filer om det inte är vare sig HTML eller domain.sites2?

  • Medlem
  • 2013-01-06 22:52

De bara beskriver hur det ska se ut, de bär inget "innehåll".

1
Bevaka tråden