Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27" 2012 och fläktljud

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 09:44

Jag tittar på att eventuellt byta ut min MacPro 2008 hemma mot en iMac 27" med följande konfiguration:

- iMac 27" 2012
- 3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7
- 16 GB RAM
- 1 TB Fusion Drive
- NVIDIA GeForce GTX 680MX med 2 GB GDDR5

Prestandamässigt blir detta ett fint lyft tror jag - till och med i spel (it's about damn time!) - men min stora fråga är ljudnivån på maskinen. Jag har erfarenhet av min MacPro 2008, en MacMini 2011 och MacBook Pro 2011 och de två senare maskinerna är helt värdelösa vad gäller ljudnivå när de pressas lite.

Har någon erfarenhet av ovan?

En standard 27" iMac kan vara intressant att höra erfarenheter av också men potentiellt kommer i7:an och 680MX-kortet göra saker varmare i höljet och därmed ge större behov till fläktar som viner. Men låter redan standardmodellen vid belastning kanske jag får tänka om.

Som någon nämnde i en annan tråd är video-transcoding med ex. Handbreak ett fenomenalt sätt att pressa maskinen.

Fråga nummer två är densamma men vid nyttjande av spel i Windows. Har någon erfarenheter där?

Ursprungligen av Erik.dv:

....
Prestandamässigt blir detta ett fint lyft tror jag - till och med i spel (it's about damn time!) - men min stora fråga är ljudnivån på maskinen. Jag har erfarenhet av min MacPro 2008, en MacMini 2011 och MacBook Pro 2011 och de två senare maskinerna är helt värdelösa vad gäller ljudnivå när de pressas lite.

Har någon erfarenhet av ovan?

Jag hade sedan nyligen en MacPro 2010 innan jag nu skaffa mig en iMac med specen som du nämner.
Ljudnivån på min MacPro var hemsk, fläkten på grafikkortet var den stora orsaken. Nu är det äntligen bekvämt att arbeta igen!

Min uppfattning är att denna iMac låter nästintill inget. Dock är den sprillans ny och min MacPro var ganska tyst vid början den med, men utgångspunkten är avsevärt bättre för iMac enligt mig.

Ursprungligen av Erik.dv:

...
En standard 27" iMac kan vara intressant att höra erfarenheter av också men potentiellt kommer i7:an och 680MX-kortet göra saker varmare i höljet och därmed ge större behov till fläktar som viner. Men låter redan standardmodellen vid belastning kanske jag får tänka om.

Som någon nämnde i en annan tråd är video-transcoding med ex. Handbreak ett fenomenalt sätt att pressa maskinen.

Jag har testat att låta CPU och GPU få arbeta vid exportering av bilder, vilket gör att fläkten jobbar på men jag undrar stundtals varför den inte arbetar mer då den låter såpass lite (alt. så är jag van vid hur mycket min förra MacPro brukade låta)

Ursprungligen av Erik.dv:

Fråga nummer två är densamma men vid nyttjande av spel i Windows. Har någon erfarenheter där?

Jag har även stress-testat med att lira BF3 i windows via bootcamp och i spel så tycker jag att fläkten vid 1200-1500RPM låter såpass lite att jag inte tänker på det förrän mellan matcherna då det är helt tyst. Det viktiga i dessa spel är för mig att inte störas av en fläkt när man vill höra om någon smyger sig på en.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 10:38

Vilken modell har du Citronsyra?

Ursprungligen av Erik.dv:

Vilken modell har du Citronsyra?

- iMac 27" 2012
- 3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7
- 8 GB RAM
- 1 TB Fusion Drive
- NVIDIA GeForce GTX 680MX med 2 GB GDDR5

Nästan samma som du, fast uppgradera minnet till 32GB direkt innan första uppstart (då Apple vägrar ha normala priser på sin hemsida).

Sedan vill jag gärna förtydliga att mina upplevelser av fläktljud är som sagt mina, men det tror jag du är medveten om!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 15:19

Låter lovande. Jag blev grymt förvånad över hur mycket en MacMini och MacBook Pro lät vid belastning. Om detta är "framtiden" finns en revolution eller två kvar att lösa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 23:19
Ursprungligen av Erik.dv:

Låter lovande. Jag blev grymt förvånad över hur mycket en MacMini och MacBook Pro lät vid belastning. Om detta är "framtiden" finns en revolution eller två kvar att lösa.

Jag kan intyga samma sak som citronsyra att fläktarna inte snurrar upp mer än 1500 RPM under stress, tex vid spelade av Borderland 2 och 10 andra program körandes i bakgrunden. Det susar upp lite men jag stör mig verkligen inte på det och man hör det knapp. Jävligt imponerande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-04 23:48
Ursprungligen av crayzee:

Jag kan intyga samma sak som citronsyra att fläktarna inte snurrar upp mer än 1500 RPM under stress, tex vid spelade av Borderland 2 och 10 andra program körandes i bakgrunden. Det susar upp lite men jag stör mig verkligen inte på det och man hör det knapp. Jävligt imponerande.

Sannerligen förvånande, trots allt

Kan inte någon av er pressa den ordentligt, säg konvertera en film i Handbrake för att se hur fläktarna går upp? Ha samtidigt koll på temperaturen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-05 00:06
Ursprungligen av d99gnu:

Hur ser folk RPM för övrigt, jag har inte letat men verkar smidigt att kunna kvantifiera någorlunda med siffror istället för subjektiva ljudbeskrivningar

Ladda ner iStat Pro så ser du allt, bra jävla skit.

Ursprungligen av zinned:

Sannerligen förvånande, trots allt

Kan inte någon av er pressa den ordentligt, säg konvertera en film i Handbrake för att se hur fläktarna går upp? Ha samtidigt koll på temperaturen.

Ska tilläggas att jag körde spelet på max inställningar ^^. Jag kan tom testa att köra spel och köra en konvertering i Handbrake. Kommer inte ske förrens imon på förmiddag då jag jobbar natt. Så kan du vänta så gör jag det gärna imon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-05 00:32
Ursprungligen av crayzee:

Ska tilläggas att jag körde spelet på max inställningar ^^. Jag kan tom testa att köra spel och köra en konvertering i Handbrake. Kommer inte ske förrens imon på förmiddag då jag jobbar natt. Så kan du vänta så gör jag det gärna imon.

Givetvis, ingen stress

Jag anser att en konvertering i Handbrake är avsevärt bättre i detta hänseendet än att spela ett spel. My two cents.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-04 23:40

Jag kör 32Gb:aren enl ovan och kan konstatera att fläktarna drar igång ibland, oftast när jag spelar har jag hörlurar så märkte det inte först men det är enl mig helt OK ljudnivå, jag har kört lite handbreak och nu vill jag inte ta gift men jag tror det var tyst eller iaf mindre fläktande än när jag spelade. Så jag skulle tro det är grafikkortet som är boven.

Hur ser folk RPM för övrigt, jag har inte letat men verkar smidigt att kunna kvantifiera någorlunda med siffror istället för subjektiva ljudbeskrivningar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-05 00:37

Handbreak kommer maxa CPU, spel GPU - bägge två samtidigt blir finemang!

Jag fick även följande från Rob ART-Morgan som driver Barefeats.com:

Citat:

I pushed it hard including a 40 minute render of ray trace 3D in After Effects. The fan never ran over 1200 rpm. It idles at 1100 rpm. Max fan speed is 2500 rpm. I also checked temps of CPU and GPU and they never approached the maximums.

I don't have a scientific way to measure decibel levels but subjectively, the fan isn't audible above our ambient lab noise -- which is low.

Förvisso tror jag Ray Tracing i AE primärt nyttjar GPU:n. Men om någon kan köra en Handbreak session så vore det guld.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-05 00:54
Ursprungligen av Erik.dv:

Handbreak kommer maxa CPU, spel GPU - bägge två samtidigt blir finemang!

Jag fick även följande från Rob ART-Morgan som driver Barefeats.com:

Förvisso tror jag Ray Tracing i AE primärt nyttjar GPU:n. Men om någon kan köra en Handbreak session så vore det guld.

Det är kan nog stämma att den utnyttjar GPU:n i första hand men det är ändå ganska sjukt att fläktarna inte spann upp i mer än 1200 RPM.

Jag kör HandBrake imon och återkommer med resultat

Senast redigerat 2013-01-05 05:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-05 11:40

Som utlovat skulle jag göra ett handbrake test för att kolla ljudnivån på fläktarna, hastigheten, tempen på CPU:n och GPU:n vid konvertering.

Jag lyckades spela in en liten video för 3 min sen som precis blev upplagd på min youtoube så check it out:

PS jobbat 11h natt och kom precis hem från gymmet så min röst är lite åt helvete. Har full förståelse om ni tycker den är jobbig. DS.

PS 2, totala konverterings tiden var/är 25 min och inte 12 + 25 som man kanske får för sig av mitt babbel O:-)

EDIT: Nu är allt klart och något jävligt skumt hände när det var 30 sek kvar, fläktarna spann upp till 2700 RPM och det susta till som fan i ca 10 sec, sen gick den ner till 1200 och har stannat där. Tempen har sjukit 13 grader och fortsätter att sjunka.

Hoppas detta hjälper er med era frågor

Senast redigerat 2013-01-06 00:08
Ursprungligen av crayzee:

Som utlovat skulle jag göra ett handbrake test för att kolla ljudnivån på fläktarna, hastigheten, tempen på CPU:n och GPU:n vid konvertering.

Jag lyckades spela in en liten video för 3 min sen som precis blev upplagd på min youtoube så check it out:

PS jobbat 11h natt och kom precis hem från gymmet så min röst är lite åt helvete. Har full förståelse om ni tycker den är jobbig. DS.

PS 2, totala konverterings tiden var/är 25 min och inte 12 + 25 som man kanske får för sig av mitt babbel O:-)

EDIT: Nu är allt klart och något jävligt skumt hände när det var 30 sek kvar, fläktarna spann upp till 2700 RPM och det susta till som fan i ca 10 sec, sen gick den ner till 1200 och har stannat där. Tempen har sjukit 13 grader och fortsätter att sjunka.

Hoppas detta hjälper er med era frågor

Hörde inget annat än mina egna MBP 17" fläktar... bläää

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-08 11:29
Ursprungligen av wilhelmsson:

Hörde inget annat än mina egna MBP 17" fläktar... bläää

kommer lätt spana in det i framtiden om/när det behövs!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-05 18:57

Bra test, det tackar vi för

Hade du spelet igång samtidigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-05 21:50
Ursprungligen av zinned:

Bra test, det tackar vi för

Hade du spelet igång samtidigt?

Kul att det uppskattades, min kreativitet var ganska dämpad vid inspelningstillfället så kunde säkert gjorts bättre. Nej, jag glömde av att ha igång spelet men jag körde väl 8-10 program som jag alltid har igång i bakgrunden no matter what.

Tror inte datorn skulle må bra av att stå och tugga sådär 24h men när den gjorde det så flöt allting på som vanligt i bakgrunden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-06 14:14
Ursprungligen av crayzee:

Kul att det uppskattades, min kreativitet var ganska dämpad vid inspelningstillfället så kunde säkert gjorts bättre. Nej, jag glömde av att ha igång spelet men jag körde väl 8-10 program som jag alltid har igång i bakgrunden no matter what.

Tror inte datorn skulle må bra av att stå och tugga sådär 24h men när den gjorde det så flöt allting på som vanligt i bakgrunden.

Absolut, toppen att du testade iaf

Programmen du hade i bakgrunden har jag för mig att jag har läst dig skriva om tidigare och minns jag rätt gällande vilka programmen var så har dessa ingen betydelse då det inte är några speciella program. De ligger bara och idlar och tar bara upp en försumbar del av datorns prestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-06 20:18
Ursprungligen av zinned:

Absolut, toppen att du testade iaf

Programmen du hade i bakgrunden har jag för mig att jag har läst dig skriva om tidigare och minns jag rätt gällande vilka programmen var så har dessa ingen betydelse då det inte är några speciella program. De ligger bara och idlar och tar bara upp en försumbar del av datorns prestanda.

Nu fick jag tummen ur röven och testade att köra samma film från mkv till mp4, fast med Borderlands 2 körandes i bakgrunden. Tyckte fläktarna lät lite mer även fast dom snurrade upp i mellan 2600-2800 RPM (100 mer än utan spelet). CPU tempen hamnade på samma nivå ca 77 grader GPU:n gick upp till över 60 grader.

Enda märkbara skillnaden var att konverteringen av filmen tog 5 min extra, så totala tiden var 30 min ist för 25 som i inlägg #13

Ursprungligen av crayzee:

Nu fick jag tummen ur röven och testade att köra samma film från mkv till mp4, fast med Borderlands 2 körandes i bakgrunden. Tyckte fläktarna lät lite mer även fast dom snurrade upp i mellan 2600-2800 RPM (100 mer än utan spelet). CPU tempen hamnade på samma nivå ca 77 grader GPU:n gick upp till över 60 grader.

Enda märkbara skillnaden var att konverteringen av filmen tog 5 min extra, så totala tiden var 30 min ist för 25 som i inlägg #13

Vill jag bara säga att jag gillar dina tester! Bra att du testar den hårt! Min erfarenhet är att jag hör fläktarna mest när jag spelat BF3 (i windows via boot camp) ett rejält tag på max inställningar, men kan tyvärr inte se rpm då.

OT:
Jag antar att du bara konverterar filmen från mkv till mp4 för att visualisera detta test? Annars kan jag tipsa om att det är bättre att byta container då det är lossless samt tar 5-10min istället 30min eller mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-07 09:39
Ursprungligen av citronsyra:

Vill jag bara säga att jag gillar dina tester!

Nice att du diggar det.

Ursprungligen av citronsyra:

OT:
Jag antar att du bara konverterar filmen från mkv till mp4 för att visualisera detta test? Annars kan jag tipsa om att det är bättre att byta container då det är lossless samt tar 5-10min istället 30min eller mer.

Stämmer bra det, va bara för testet skull, har inte behövt konvertera något de senaste åren och jag hoppas att jag kan fortsätta med det. MEN om jag skulle få för mig att göra det så kommer jag ta ditt tips!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-07 12:24
Ursprungligen av citronsyra:

Jag antar att du bara konverterar filmen från mkv till mp4 för att visualisera detta test? Annars kan jag tipsa om att det är bättre att byta container då det är lossless samt tar 5-10min istället 30min eller mer.

...och för det ändamålet är iFlicks det, i mitt tycke, absolut bästa verktyget. Fixar containerbyte, metadata och allt på ett riktigt smidigt sätt. Även batch.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-06 21:33

En parentes till detta också, riktigt bra att kunna konverteringa en tre timmars spelfilm på bara 30 minuter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-06 21:51
Ursprungligen av zinned:

En parentes till detta också, riktigt bra att kunna konverteringa en tre timmars spelfilm på bara 30 minuter

Det är en jävligt bra parantes haha!

1
Bevaka tråden