Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbla processorer?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2003-07-17 09:17

Jag har lite frågor ang. dubbla CPU:er på Mac:arna.

1. Stämmer det att minnnet tilldelas processorerna exklusivt, dvs om jag har 1 GB går max 512MB till CPU1 och 512MB till CPU2. Fördelas inte minnet beroende på behov? Betyder det i så fall att jag i princip måste bestycka datorn med dubbelt så mycket minne som en enkel CPU burk?

2. Är det värt att köpa dubbel CPU med tanke på prestanda om man främst jobbar med Photoshop, Illustrator och ev. Videoredigering? Är programmen optimerade för det eller bara vissa funktioner?

/Johan

Citat:

Skrevs ursprungligen av mudsam
Jag har lite frågor ang. dubbla CPU:er på Mac:arna.

2. Är det värt att köpa dubbel CPU med tanke på prestanda om man främst jobbar med Photoshop, Illustrator och ev. Videoredigering? Är programmen optimerade för det eller bara vissa funktioner?

/Johan

OSX älskar DP's!!

Då kan man börja multitaska på riktigt, har inte sett mycket av "badbollen" på min nya (begagnade) dual 867mhz.

De program du nämnar är absolut sköna att jobba med när man sitter på en dualproppad, både photoshop och diverse video redigerings/effekt program flyter på bra mycket bättre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mudsam
1. Stämmer det att minnnet tilldelas processorerna exklusivt, dvs om jag har 1 GB går max 512MB till CPU1 och 512MB till CPU2. Fördelas inte minnet beroende på behov? Betyder det i så fall att jag i princip måste bestycka datorn med dubbelt så mycket minne som en enkel CPU burk?

Nej. Du kan köra på med lika mycket minne som i en singelprocessor-burk. OS X-kärnan har bättre sätt att sköta uppdelningen än att dela minnet i två delar rakt av. Har inte satt mig in i exakt hur just OS X gör, men en kort sammanfattning av hur det generellt brukar fungera hittar du i andra stycket av den här texten:

http://www.wikipedia.org/wiki/Multiprocessor

Citat:

2. Är det värt att köpa dubbel CPU med tanke på prestanda om man främst jobbar med Photoshop, Illustrator och ev. Videoredigering? Är programmen optimerade för det eller bara vissa funktioner?

Ja, det är definitivt värt det om man har sådana prestandabehov (vilket du faktiskt verkar ha). Det är inte upp till varje program längre att vara optimerat för dubbla proppar, utan i OS X är det OS:et som sköter den biten i stället. Dock är det en sanning med viss modifikation eftersom programmen måste vara multitrådade för att kunna köras riktigt effektivt i ett smp-system, men för att förenkla kan du bortse från det.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2003-07-17 09:59

OK, intressant. Det låter som om man inte ska lyssna för mycket på säljare då... Jag var på InLife på Sveavägen i Stockholm och det var hans argument för att jag skulle köpa dubbelt så mycket minne...

Vet du något om hur multitrådningen i Photoshop och Illustrator fungerar, har man nytta av DP vid airbrush t.ex.? Eller är det bara vid använding av ljuseffekter och liknande som multitrådningen slår till.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Nej. Du kan köra på med lika mycket minne som i en singelprocessor-burk. OS X-kärnan har bättre sätt att sköta uppdelningen än att dela minnet i två delar rakt av. Har inte satt mig in i exakt hur just OS X gör, men en kort sammanfattning av hur det generellt brukar fungera hittar du i andra stycket av den här texten:

http://www.wikipedia.org/wiki/Multiprocessor

Ja, det är definitivt värt det om man har sådana prestandabehov (vilket du faktiskt verkar ha). Det är inte upp till varje program längre att vara optimerat för dubbla proppar, utan i OS X är det OS:et som sköter den biten i stället. Dock är det en sanning med viss modifikation eftersom programmen måste vara multitrådade för att kunna köras riktigt effektivt i ett smp-system, men för att förenkla kan du bortse från det.

1
Bevaka tråden