Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill vi se i nästa Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om du som jag är oerhört sugen på nästa generationens Mac Pro så kanske det kan vara intressant att diskutera vad vi förväntar oss från denna maskin.

Här är mina gissningar:

Lagring: Fusion Drive som standard. Plats för ytterligare diskar kommer det också att finnas, men jag tror Apple dumpar RAID-kortet för mjukvarubaserad RAID. Den optiska enheten försvinner.

Processorer: Xeon E5 baserade på Ivy Bridge?

Minne: 8GB som standard. Kommer sannolikt att kunna uppdateras av kunderna själva.

Grafikkort: Förhoppningsvis rejält uppdaterat på den här fronten med nya kort från ATI.

Portar: USB 2.0/3.0 och Thunderbolt. Ethernetportar är ett måste så det hoppas jag finns där.

Chassi: Jag tror maskinen blir tunnare, lägre och kanske ochså lättare än idag men chassit kommer sannolikt att fortsätta vara av metall och väga som en halv buss.

Synpunkter?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 14:11

16GB minne som standard
Snabbare Thunderbolt
Radikal ny design mindre och lätt rackmonterbar.
Dubbla processorkraften
512GB SSD som standard
Kraftigt grafikkort som effektivt kan driva en 27" Retina skärm (eller större) som troligen kommer lanseras i år.
Avancerat nytt kylsystem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 15:07

Lagring:
- Plats för minst 4 diskar, gärna flera
- En variant vore 2-4 2.5" platser och 2-4 3.5" platser. Osäker på hur Apple löser sina fusion drives men kan man få in sådana i en 2.5" eller 3.5" slott blir detta fint.
- Plats för 5.25" enhet(er) är "optional" för min del men det finns fortfarande många som har behov av CD, DVD, BluRay eller en bandare.
- En "fusion pro drive" eller dyl vore en lösning. Att man har 256GB eller 512GB SSD "cache" istället för 128GB.
- Möjlighet till RAID-5 utan att nyttja PCI-e portar vore att föredra.

Processorer:
- Low end baseras på Core i7 IvyBridge. Boxx Tech vet hur man gör.
- Top of the line baseras på Xeon. HP vet hur man gör..

Minne:
- Minimum 8GB som standard men jag skulle förespråka 16GB.
- Low end kan uppgradeas till minst 32GB, helst 64GB.
- High end kan uppgraderas till minst 128GB, helst upp till 512GB.
- Självklart kan detta lätt uppgraderas av kunden själv

Grafikkort:
- Stort utbud av AMD och nVidia kort, pro-kort och konsument kort
- Samtliga kort ska ha rikligt med VRAM
- Förslag vore GTX660, GTX680, Radeon 7950, Radeon 7970 samt Quadro 4000 och K5000.
- Val av både AMD och nVidia är bra då vissa applikationer / miljöer fungerar bättre med A eller B. Stöd för CUDA känns också vitalt.

Portar och expansion:
- Flertalet USB 2 och 3 portar (lika bra att göra alla USB 3 om inte det markant ökar kostnaden av maskinen)
- Någon FireWire 800 "legacy" port vore praktiskt men inget krav
- Minst 2 thunderbolt-portar, förhoppningvis 4
- Minst 3 PCI-e 3.0 portar var av två är dubbel height för GPU:er.
- Gigabit ethernet är självklart även om två portar potentiellt är overkill för många. Bör finnas på high-end.

Chassi:
- Får gärna vara i metall och snyggt.
- Får gärna vara stort i den mån att man får mycket expansion och man håller ljudnivån nere med stora fläktar
- Får gärna vara rack-monterbart i varje fall på high-end sidan.
- Jag kan dock gärna se en "MacPro" maskin som inte är rack-bar och stort som ett hus. I min värld pratar vi om två olika "MacPro" linjer (något som aldrig kommer hända).

Det lite tråkiga i kråksången är att ovan är saker vi vanliga konsumenter kan räkna ut borde finnas i kommande MacPro:n. Självklart ska Apple komma med något helt nytt som verkligen gör maskinen unik i proffs-markanden.

- Optical Thunderbolt
- Intel har intressanta "avlastnings processorer" på g
- Något nytt vi inte ens hört talas om

Allt det där låter dyrt...

Håller med om att en billigare Mac Pro med i7 vore toppen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Lagring:...
Processorer:
- Low end baseras på Core i7 IvyBridge. Boxx Tech vet hur man gör.
- Top of the line baseras på Xeon. HP vet hur man gör..
...

Men är det någon som vet hur man gör för att kombinera Xeon med Thunderbolt?

Det mest intressanta är när nya Mac Pro lanseras. Cook's kryptiska later next year var antagligen vagt formulerat med avsikt. Om Apple väljer att vänta på Xeon med inbyggt stöd för USB3 och Thunderbolt lär det dröja till hösten. Om ens då.

Men förmodligen jobbar Apple på egna lösningar, och jag gissar får nöja oss med Sandy Bridge-baserade Xeon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 16:31
Ursprungligen av M. Sundbom:

Allt det där låter dyrt...

Håller med om att en billigare Mac Pro med i7 vore toppen.

Det är därför jag tycker - som jag tyckt så länge jag kan komma ihåg - att Apple behöver två "pro" dekstop-maskiner. En baserad på i7, en baserad på Xeon. Förvisso kan man bygga single CPU maskiner med Xeon fast den ökade kostnaden för dessa kontra att bara köra på en i7 är idag ganska ohållbar. Dual CPU, 16 core, 512GB RAM etc är ju vad som gör Xeon-plattformen till den "top of the line" den är tänkt att vara.

iMac 27" är idag ganska bra maskin men man betalar ett premium för formfaktorn som också har en massa idiotiska begränsningar. Sedan finns många som inte vill ha en "all in one", eller vill kunna välja grafikkort, eller vill kunna ha flera diskar eller… Med tanke på hur iMac 21" och MacBook Pro Retina är byggda undrar jag om inte Apple helt går bort från "user upgradeability". Vansinnigt, speciellt med deras sinnesjuka prisättning på SSD:er och RAM.

Time will tell…

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-04 18:26

Att de släpper en vanlig stationär med hyffsat pris.
Lär väl aldrig hända dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 19:34

What could the new MacPro look like? How about a flexible modular design? - fcp.co

Bra idé om man kunde bygga maskinerna / modulerna snyggt.

Känns inte som Apple dock. De brukar ha inställningen att de gör alla "svåra" val för användaren. En modular MacPro ger på tok för många val.

Det som talar för Apple är att de haft tid på sig (eller tagit sig tid) att tänka utanför lådan och börja på ny kula. Hade Mac Pro varit Apples stolhet, så hade förhoppningarna varit stora att något spännande var på gång. Tyvärr är inte detta anledningen att det dröjt med Mac Pro.

VAD JAG TROR
Jag på en logisk utveckling av nuvarande dator: uppdaterade komponenter i traditionell desktopdesign. De små glädjekornen kommer bättre komponenter utgöra, dvs top-of-the-line grafikkort (inte en eller två generationer gammalt). Val mellan ATI eller NVIDIA och cuda-stöd. Det är inte omöjligt att de även erbjuder RED rocket direkt genom build to order. Apple har ju fått mycket flack för att de "lämnar proffsen i grusen" och de skulle nog gärna knyta upp sig mot strikta proffsverktyg som RED. De pushade ju även RED-stöd i FCPX rätt hårt på sin hemsida när detta lanserades.

Gör Apple så här så blir det väl en bra trotjänare för många som måste uppgradera, men det är inte här innovationen lever och frodas.

Nya I/O blir en stor grej för alla som är fast i 2010 eller tidigare. eSATA... USB2... say no more....

Apple kommer också att bjuda på nytt utseende rent designmässigt. Spelar ju ingen roll, men den blir nog smäckrare och lite sexigare.

VAD JAG VILL
Men... den nya generationen av content creators är mobila. Många som har en Mac Pro, eller som kommer att köpa den nya, äger även en MacBook Pro. Lös det problemet Apple! När vi är på språng vill vi kunna jobba från MBPr och när vi kommer skall det vara helt SEAMLESS att sätta sig vid skrivbordet och jobba vidare med det projektet man startade på tåget eller flygplatsen. Eller hotellet.

Det finns ingen anledning längre att ha hårddiskarna i Mac Pron. Det finns många lagringslösningar idag som måste leva längre än en workstation. Andra kanske man byter ut flera gånger innan datorn gjort sitt.

Förr, när man stannade vid sin spis (eller satt vid sitt skrivbord) så var det väl praktiskt att ha allt på ett ställe—i samma låda. Idag skulle jag säga att fungerande lösningar är mycket viktigare. Och där kan det vara nödvändigt att tänka utanför lådan, för att skoja till det lite...

Mac Pron skall stå för kraften och datapushandet. Jag vill att den skall vara tillgänglig när jag är hemma, men inte tvunget knuten till "en dator man jobbar vid". Mjukvarumässigt är Apple rätt långt framme idag. Jag kan göra en Keynote på Mac Pron med Adobes verktyg i lugn och ro. Sen kan jag slipa den på min MBPr eller iPad när jag är på språng och vid presentationen är iPhonen fjärrkontroll och stödanteckningar. Det är bra.

Lös nu tillgången till datorkraft på samma sätt. Konkret exempel (och vi kan till och med använda iMac i detta fallet):

Jag säljer min Mac Pro 2010 och köper en iMac 27" och en Pegasus extern TB RAID. Jag är ute och fotar och filmar och börjar även jobba "on the road". Sorterar bilder, betygsätter, skapar sub clips och keyword-samlingar i FCPX...

När jag kommer hem sätter jag mig vid min iMac och använder den som extern skärm till min MBPr. Jag jobbar vidare från min MBPr, men när jag startar FCPX eller Aperture så ser GCD till att all backkground rendering sköts från iMacen (Eller Mac Pron i samma roll). Skrivbordsdatorn känner alltså av att jag kopplar in min bärbara och underordnar sig denna.

Jag jag inte är vid skrivbordet så kan nån annan i familjen använda datorn enskilt, så klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-05 15:06
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det som talar för Apple är att de haft tid på sig (eller tagit sig tid) att tänka utanför lådan och börja på ny kula. Hade Mac Pro varit Apples stolhet, så hade förhoppningarna varit stora att något spännande var på gång. Tyvärr är inte detta anledningen att det dröjt med Mac Pro.

VAD JAG TROR
Jag på en logisk utveckling av nuvarande dator: uppdaterade komponenter i traditionell desktopdesign. De små glädjekornen kommer bättre komponenter utgöra, dvs top-of-the-line grafikkort (inte en eller två generationer gammalt). Val mellan ATI eller NVIDIA och cuda-stöd. Det är inte omöjligt att de även erbjuder RED rocket direkt genom build to order. Apple har ju fått mycket flack för att de "lämnar proffsen i grusen" och de skulle nog gärna knyta upp sig mot strikta proffsverktyg som RED. De pushade ju även RED-stöd i FCPX rätt hårt på sin hemsida när detta lanserades.

Gör Apple så här så blir det väl en bra trotjänare för många som måste uppgradera, men det är inte här innovationen lever och frodas.

Nya I/O blir en stor grej för alla som är fast i 2010 eller tidigare. eSATA... USB2... say no more....

Apple kommer också att bjuda på nytt utseende rent designmässigt. Spelar ju ingen roll, men den blir nog smäckrare och lite sexigare.

VAD JAG VILL
Men... den nya generationen av content creators är mobila. Många som har en Mac Pro, eller som kommer att köpa den nya, äger även en MacBook Pro. Lös det problemet Apple! När vi är på språng vill vi kunna jobba från MBPr och när vi kommer skall det vara helt SEAMLESS att sätta sig vid skrivbordet och jobba vidare med det projektet man startade på tåget eller flygplatsen. Eller hotellet.

Det finns ingen anledning längre att ha hårddiskarna i Mac Pron. Det finns många lagringslösningar idag som måste leva längre än en workstation. Andra kanske man byter ut flera gånger innan datorn gjort sitt.

Förr, när man stannade vid sin spis (eller satt vid sitt skrivbord) så var det väl praktiskt att ha allt på ett ställe—i samma låda. Idag skulle jag säga att fungerande lösningar är mycket viktigare. Och där kan det vara nödvändigt att tänka utanför lådan, för att skoja till det lite...

Mac Pron skall stå för kraften och datapushandet. Jag vill att den skall vara tillgänglig när jag är hemma, men inte tvunget knuten till "en dator man jobbar vid". Mjukvarumässigt är Apple rätt långt framme idag. Jag kan göra en Keynote på Mac Pron med Adobes verktyg i lugn och ro. Sen kan jag slipa den på min MBPr eller iPad när jag är på språng och vid presentationen är iPhonen fjärrkontroll och stödanteckningar. Det är bra.

Lös nu tillgången till datorkraft på samma sätt. Konkret exempel (och vi kan till och med använda iMac i detta fallet):

Jag säljer min Mac Pro 2010 och köper en iMac 27" och en Pegasus extern TB RAID. Jag är ute och fotar och filmar och börjar även jobba "on the road". Sorterar bilder, betygsätter, skapar sub clips och keyword-samlingar i FCPX...

När jag kommer hem sätter jag mig vid min iMac och använder den som extern skärm till min MBPr. Jag jobbar vidare från min MBPr, men när jag startar FCPX eller Aperture så ser GCD till att all backkground rendering sköts från iMacen (Eller Mac Pron i samma roll). Skrivbordsdatorn känner alltså av att jag kopplar in min bärbara och underordnar sig denna.

Jag jag inte är vid skrivbordet så kan nån annan i familjen använda datorn enskilt, så klart.

Teoretiskt sätt kan man ju lösa dina önskemål via Thunderbolt. Apple har bara inte gjort något alls så pass häftigt som tekniken faktiskt tillåter. Att man inte stödjer grafikkort över TB är tycker jag fruktansvärt illa. Ex. skulle en Thunderbolt display kunna ha en mycket snabbare GPU inbyggd vilket skulle avlasta och accelerera en laptop när denna kopplas hit. Visst finns en potentiell prestanda-hit pga TB men överlag skulle man nog kunna göra maskiner mycket mer kraftfulla / flexibla på detta vis.

I ditt fall kan man potentiellt ha "avlastningsmaskiner" även om det vore enklare att helt enkelt nyttja TB som ett i/o interface till din MBPr där du faktiskt nyttjar iMacen som din "dator" och eventuellt har MBPr som en "co-processor".

Ett problem vad gäller extern lagring är att den ofta kostar relativt mycket. Det är ofta väldigt kostnadseffektivt med intern lagring i en dator. Dock skulle jag kunna leva med en mer slimmad MacPro-lösning där man, för att spara plats, hade 2-4 2.5" platser. Det är skönt att kunna trycka i ett par diskar invändigt och de som behöver massiv lagring köper en NAS eller DAS.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Men... den nya generationen av content creators är mobila. Många som har en Mac Pro, eller som kommer att köpa den nya, äger även en MacBook Pro. Lös det problemet Apple! När vi är på språng vill vi kunna jobba från MBPr och när vi kommer skall det vara helt SEAMLESS att sätta sig vid skrivbordet och jobba vidare med det projektet man startade på tåget eller flygplatsen. Eller hotellet.

Det finns ingen anledning längre att ha hårddiskarna i Mac Pron. Det finns många lagringslösningar idag som måste leva längre än en workstation. Andra kanske man byter ut flera gånger innan datorn gjort sitt.

Provat TARGET MODE? Alla jobben ligger på MbP och sedan kör du den i targetmode när du kommer hem... Självklart via TB (framtiden)
Då slipper du HD i Pron och dessutom så jobbar du i samma dokument hela tiden - sömlöst.
/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-07 15:44
Ursprungligen av martinator:

Provat TARGET MODE? Alla jobben ligger på MbP och sedan kör du den i targetmode när du kommer hem... Självklart via TB (framtiden)
Då slipper du HD i Pron och dessutom så jobbar du i samma dokument hela tiden - sömlöst.
/m

Target Mode via Thunderbolt borde kunna vara snabbt men jag har för mig det fanns någon begränsning där, i varje fall förut, som gjorde att det inte var så imponerande. Har man kanske löst det nu?

Ursprungligen av Erik.dv:

Target Mode via Thunderbolt borde kunna vara snabbt men jag har för mig det fanns någon begränsning där, i varje fall förut, som gjorde att det inte var så imponerande. Har man kanske löst det nu?

Därav min lilla reservation inom parentes:)
/m

Ursprungligen av martinator:

Provat TARGET MODE?

Lustigt att du tar upp det.

Man kan säga att det är Target Mode, iMacens skärmdelningsförmåga, iCloud och GCD som är stommen i mitt önsketänkande.

Men target mode räcker inte riktigt. Man vill ju inte vara låst till storleken eller hastigheten (som förvisso är rätt bra idag) på MBP:s SSD. Och tanken är att om man har en kraftfull lagringslösning på sin workstation, så vill man ju att den skall hjälpa till.

Idén är ju inte helt genomtänkt, det är mer en känsla som i alla fall jag har.

Men annars är ju target mode, en slags inverterad skärmdelning, en bra start: istället för att MBP:n är huvuddatorn och man bara lånar skärmen på skrivbordet, så blir skrivbordsdatorn huvuddatorn och man lånar hårddisken på MBP:n.

Ingen som har tippat på Haswell ännu?

Jag skulle vilja se följande saker på MacPro:

  • Chassi på 3U i rack (dock inte så djup som typiska 1U servrar), men ändå snyggt stående utan rack, t.ex. bredvid skrivbordet

  • Dubbla optiska ThunderBolt portar kopplat till senaste PCI standarden (3.0?)

  • Dubbla 10Gb Ethernet portar

  • WiFi ac standard

  • 4 st USB 3 portar

  • 3 PCI kortplatser

  • 1 eller 2 CPU med 6 eller 8 core vardera

  • 8 st RAM slots

  • 6 st SATA 3 portar för HD/SSD

  • Möjlighet att använda vilket grafikkortet som helst utan att behöva flasha om dem, så länge du har rätt drivrutin

  • Möjlighet till 2 utdragbara power supply varav 1 är standard

Kanske orealistiskt...

Vad är rimligt att man skulle få för maskin om man tar dagens pris på en Mac Pro och översätter till vad som komma skall?

Klart man kan önska en maskin för 150.000 men min budget ligger kanske på 30-35.000. Roadmappen ligger väl ganska klar för "early 2013"?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-05 18:36
Ursprungligen av jurassic579:

Vad är rimligt att man skulle få för maskin om man tar dagens pris på en Mac Pro och översätter till vad som komma skall?

Klart man kan önska en maskin för 150.000 men min budget ligger kanske på 30-35.000. Roadmappen ligger väl ganska klar för "early 2013"?

Se inlägg 2 http://www.99mac.se/imac-mac-mini-mac-pro/301300-vill-vi-i-nasta-mac-pro.html#post2130264 borde hamna runt 30.000

Vad gissar du i processorväg? Sen, grafikkortet du pratar om ska komma. Finns det någon länk till det? Låter väldigt dyrt. Finns det 27" retinaskärmar by the way?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-05 18:51
Ursprungligen av jurassic579:

Vad gissar du i processorväg?

En kombination av Intel och ARM.

Ursprungligen av jurassic579:

Sen, grafikkortet du pratar om ska komma. Finns det någon länk till det? Låter väldigt dyrt.

Behöver inte bli dyrt. Menade inte att det som följer med som standard kommer ha värstingprestanda mer att det ska orka driva en högupplöst skärm effektivt.

Ursprungligen av jurassic579:

Finns det 27" retinaskärmar by the way?

Det kommer sannolikt i år från Apple. Finns dock redan större och givetvis mindre skärmar med "ultrahög" upplösning.

Ursprungligen av Gordy:

En kombination av Intel och ARM...

Menar du i samma maskin (hurdå? varför?) eller olika tillverkare för low resp. high end?

Vore spännande om Xeon Phi kommer finnas som tillval. Men inte troligt då HPC inte verkar intressera Apple längre.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-05 22:05
Ursprungligen av M. Sundbom:

Menar du i samma maskin (hurdå? varför?) eller olika tillverkare för low resp. high end?

Intelprocessorer med ARM DSP vore intressant.

Ursprungligen av Gordy:

Det kommer sannolikt i år från Apple. Finns dock redan större och givetvis mindre skärmar med "ultrahög" upplösning.

Detta tror jag inte riktigt pa.

Vad jag nästan heller inte tror pa, men som jag ända hoppas pa, är nya 24" retina. Det vill säga 1920x1200 HiDPI. Det ger en skärmupplösning pa 3840x2160, vilket även motsvarar nya 4k TV standarden.

Jag jobbar med tva 24" monitorer idag och trivs bättre med det än en stor 27:a. Jag tycker manga av mina program erbjuder en bätte layout av paneler och sa (plus möjlighet till att köra fullskärm pa foto/video separat fran programgränssnittet). Skulle gärna se dessa i en retina-version.

Jag tror inte Apple far rätt ekonomi pa tillverkningskostnad i relation till efterfragan pa 27" retina.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-06 15:08
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag tror inte Apple far rätt ekonomi pa tillverkningskostnad i relation till efterfragan pa 27" retina.

Tillverkningskostnaden beror mycket på hur stort antal Apple låter tillverka så ekonomi i det får dom säkert, de är ju redan nu en av världens största skärmköpare. Tror helt klart att 27" retina kommer i år kanske även i större och mindre storlek. 24" och 30" kan ju också vara tänkbart. Den upplösning du nämner är trolig.
Nästa vecka kommer en hel del 4K konsument-TVs till överkomliga priser lanseras på CES vilket betyder att efterfrågan kommer öka på 4K material, vore tokigt om Apple som är ledande på videoredigering inte kan leverera kompletta lösningar för 4K inkl. skärm inom kort.

Att det skulle komma någon 27" Retina i år tror jag inte ett dugg på, ligger betydligt längre fram.
Först ska den nya version av 27" släppas dessutom.

Jag hoppas dock på slutet av 2014.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-06 20:29
Ursprungligen av Gordy:

En kombination av Intel och ARM.

Det kommer sannolikt i år från Apple. Finns dock redan större och givetvis mindre skärmar med "ultrahög" upplösning.

Intel + ARM i en MacPro låter så långsökt det någonsin kan bli. Anledningen att köra detta känns också mycket tveksam. Vad kan ARM CPU:n bidra med i sammanhanget? Xeon Phi vore en möjlighet dock.

4K är år bort - det är knappt det finns vetiga proffsalternativ för 4K än mindre konsumentalternativ. Däremot vore retina on the desktop grymt vilket faktiskt även faller in under "4K" som Andree tar upp. Ska Apple försöka ta någon "ledarposition" på desktopsidan igen. Hårdvarumässigt är det nog inga problem att få ett desktopkort att driva dessa upplösningar jämfört med att få till det i en laptop. Dock pratar man om en mycket större panel (minst 23-24").

Dock tror jag ekonomin i att satsa på retina desktops är avsevärt mycket svårare än retina laptops. Detta kan bidra med grymt ökade kostnader. Vidare skulle eventuellt MacPro'n vara Apple enda desktop som hanterar en extern retina-skärm vilket inte är riktigt "Apple" - att låsa ute delar av deras produkter från deras egna produkter.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-06 21:42
Ursprungligen av Erik.dv:

Intel + ARM i en MacPro låter så långsökt det någonsin kan bli. Anledningen att köra detta känns också mycket tveksam. Vad kan ARM CPU:n bidra med i sammanhanget?

Ekonomi och effektivitet bl.a. en kraftfull ARM CPU/DSP blir väsentligt billigare än en Intel dito och lär göra det lättare att göra en mindre strömslukande MP.

Ursprungligen av Erik.dv:

4K är år bort

I Sverige ja men i Japan så testsänder de ju redan i 4K och pratar om att 8K ska komma på bred front inom bara några år till OS 2016.

Ursprungligen av Erik.dv:

Dock tror jag ekonomin i att satsa på retina desktops är avsevärt mycket svårare än retina laptops. Detta kan bidra med grymt ökade kostnader. Vidare skulle eventuellt MacPro'n vara Apple enda desktop som hanterar en extern retina-skärm vilket inte är riktigt "Apple" - att låsa ute delar av deras produkter från deras egna produkter.

Det sista du skriver är ju inget nytt för Apple som gjort så regelbundet med bl.a. skärmar. Retina Display från Apple lär inte bli så dyr jämfört med konkurrenternas som nu är svindyra men klart de kommer kosta en slant mer än nuvarande 27"-skärmen från Apple.
Apple lär fortsätta att sälja de vanliga billigare skärmarna länge än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-06 22:51
Ursprungligen av Gordy:

Ekonomi och effektivitet bl.a. en kraftfull ARM CPU/DSP blir väsentligt billigare än en Intel dito och lär göra det lättare att göra en mindre strömslukande MP.

Vad tusan ska en ARM CPU som är c:a 1/50 så kraftfull som senaste Xeon CPU:erna göra i maskinen?

Ursprungligen av Gordy:

I Sverige ja men i Japan så testsänder de ju redan i 4K och pratar om att 8K ska komma på bred front inom bara några år till OS 2016.

Ja, de testsänder ja. Det finns tror jag två TV-aparater och en handfull projektorer som hanterar 4K. Jag tror jag såg 2 montrar med 4K skärmar på IBC i år. HDTV är inte ens standard ännu, folk nöjer sig med Play crap. Nej, 4K är långt långt borta. Tom mycket för BIO är 2K idag.

Däremot är inte retina skärmar för desktop så dumt eller långt borta OM man vill gå dit. Retina skärm vid skrivbordet "makes more sense" än 4K i TV-soffan.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-06 23:06
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad tusan ska en ARM CPU som är c:a 1/50 så kraftfull som senaste Xeon CPU:erna göra i maskinen?.

Tror du ARM-baserade processorer bara kan vara klena?

Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, de testsänder ja. Det finns tror jag två TV-aparater och en handfull projektorer som hanterar 4K. Jag tror jag såg 2 montrar med 4K skärmar på IBC i år. HDTV är inte ens standard ännu, folk nöjer sig med Play crap. Nej, 4K är långt långt borta. .

Nej 4K är inte långt långt borta det släpps en hel del 4K TV's denna vecka på CES Deja vu: OLED and 4K will dominate CES 2013 TV news | CES 2013: Televisions - CNET Blogs

Ursprungligen av Erik.dv:

Däremot är inte retina skärmar för desktop så dumt eller långt borta OM man vill gå dit. Retina skärm vid skrivbordet "makes more sense" än 4K i TV-soffan.

Det hänger ihop. Skärmarna och projektordukarna blir större och större då duger inte 1080p längre för många.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-06 23:54
Ursprungligen av Gordy:

Tror du ARM-baserade processorer bara kan vara klena?

Erhm, så vad skulle den då tillföra nu igen?

Ursprungligen av Gordy:

Skärmarna och projektordukarna blir större och större då duger inte 1080p längre för många.

2K duger för filmer som The Hobbit tydligen…

OLED har det pratats om hur länge som helst. De första riktiga OLED-skärmarna finns nu (Sony's proffsmonitorer från c:a 40 000 kr för 17"). Det är framtiden helt klart men även de är många många år borta.

Citat:

At the 2013 show, we expect both Samsung and LG to (again) announce they're shipping 55-inch OLED TVs. Beyond that it's anybody's guess, but we wouldn't be surprised to hear approximate pricing (around $10,000), spring-to-summer availability, and feature sets similar to what we saw last year.

70 000 kr för en 55" TV är inget som kommer "slå stort" förrän om många år när tekniken blir mer eller mindre lika mycket standard som TFT och Plasma. Ännu mindre, 84" 4K skärmar med inget som helst kontent för dubbla den pengen är också långt långt borta. 8K om "bara några år" tror jag inte. Jag skulle bli imponerad om HDTV var standard om ett par år…

Citat:

Television manufacturer LG says that by 2016, its organic light-emitting diode, or OLED, televisions will cost the same as an LCD TV. In the second half of 2012, the company will take its first step toward that goal with the 55-inch 55EM9600.

Alltså - långt borta. Inget vi lär se från Apple under 2013 eller i samband med lansering av en ny MacPro. Jag skulle välja en OLED 1080p skärm framför en TFT 4K skärm vilken dag som helst.

Nu har det sista lite med MacPro att göra men ARM-frågan är intressant för jag förstår inte alls vad en sådan CPU skulle tillföra.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-07 00:25
Ursprungligen av Erik.dv:

Ännu mindre, 84" 4K skärmar med inget som helst kontent för dubbla den pengen är också långt långt borta. 8K om "bara några år" tror jag inte. Jag skulle bli imponerad om HDTV var standard om ett par år…

Klart det kommer ta ett tag innan 4K slår igenom brett men det gör det ju inte mindre intressant för Apple att lansera 4K skärmar för proffs och entusiaster.

Ursprungligen av Erik.dv:

Alltså - långt borta. Inget vi lär se från Apple under 2013 eller i samband med lansering av en ny MacPro.

Jag ser det som rätt rimligt att de släppper en 4K skärm samtidigt för attt ha kompletta system till salu. Sharp som Apple samarbetar nära med nu visade nyligen upp en 32" 4K skärm. Sharp's 32-Inch 4K IGZO Display Is More Exciting Than a Monitor Should Be

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu har det sista lite med MacPro att göra men ARM-frågan är intressant för jag förstår inte alls vad en sådan CPU skulle tillföra.

Det jag tidigare skrev ARM i MP kan ge prisvärd effektiv DSP kraft plus det kan bli en bra lösning om man vill merga OSX och iOS.

Bevaka tråden