Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Lync och Competella Attendant i virtuell miljö från OS X

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-05 05:36

Tjo böys and girls,

Nu är det så att företaget jag jobbar på har nyligen bytt telefon system till IP-telefoni och dom har såklart bestämt sig för ett som bara fungerar till PC. Detta i sin tur betyder att jag är på väg (om jag inte löser detta såklart) att förlora min Macbook Pro som jobbdator Programmet vi pratar om är Competella Attendant och det kräver att man har igång Mircosoft Lync. Jag vet att detta suger men det var tydligen det bästa dom kunde komma upp med.

Min fråga till er är:

kan jag köra detta via Virtualbox eller VM Fusion/Parrallels? Jag testade Crossover men lyckades inte att få varken Lync eller Competella Attendant att installeras i min Wine Bottle.

Just nu kör jag remote desktop till min fula,äckliga, tjocka, allmänt efterbliva och jävligt sega PC från min MBP. Grejen är att Remote Desktop:en låser sig så fort jag får ett inkommande samtal och jag kan därför inte svara via min Mac. Kommer det bli samma sak om jag emulerar programmet? Känns som Remote Desktop lösningen är mer instabil än att emulera windows och bara köra Lync + Competella.

Någon som har erfarenhet av Competella eller tips så jag kan lösa detta på något bra/smidigt/hyfsat sätt/bara så jag kan svara i "telefonen" när det ringer?

Tack på förhand.

Gonatt.

PS. Det kommer suga get-r*v om jag är tvungen att gå över till Winblows bara för 2 jävla program. DS

Det kommer nog funka fint i Virtualbox eller liknande, det är ju virtuella maskiner, ingen emulering.
Bara att testa.

För övrigt är Lync faktiskt riktigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-05 11:14
Ursprungligen av keptang:

Det kommer nog funka fint i Virtualbox eller liknande, det är ju virtuella maskiner, ingen emulering.
Bara att testa.

För övrigt är Lync faktiskt riktigt bra.

Dåså, då har jag något att pilla under nattskiftet

Rekommenderar varmt att du kör Paralells då det hanterar att dela kamera, ink och utg ljud perfekt mellan OSX och Windows. Du behöver inte låsa kameran till Windows till exempel.

Kör själv Lync på för Windows på detta sätt och kan samtidigt köra Cisco Jabber i OSX och åberopa kameran där.

lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-05 11:51
Ursprungligen av mattiaswidman:

Rekommenderar varmt att du kör Paralells då det hanterar att dela kamera, ink och utg ljud perfekt mellan OSX och Windows. Du behöver inte låsa kameran till Windows till exempel.

Kör själv Lync på för Windows på detta sätt och kan samtidigt köra Cisco Jabber i OSX och åberopa kameran där.

lycka till!

Grymt ska verkligen kolla in Parallels. Måste jag bränna ner Windows 7 eller kan jag köra ner det på en bootbar drive och installera via USB / HHD om jag ska installera det i Parallels?

Enklast är såklart ISO-fil om du har det tillgängligt.

Håller med Keptang, Lync är ruskigt bra.

För övrigt så ska den även finnas till Mac om jag inte missminner mig, dock så är det den gamla versionen "Communicator".

Lync klienten finns till Mac också. Communicator hör till OCS - Office Communicator.
Office Enterprise 2011 for IT Pros | Office For Mac

Funkar helt OK.

ISO är enklast eller om Ni har installation via PXE på jobbet så funkar det också så länge du "bryggar" nätverksanslutningen.

Lync finns för Mac och funkar utmärkt men i detta fall skulle crayzee köra en plug-in till Lync och dessa lyser oftast (alltid?) med sin frånvaro i Mac miljö.

Lycka till som sagt

Kör Lync för mac på jobbet, funkar väldigt bra med både skärmdelning osv till Windows och Mac-klienter. lite dyrt bara att köpa office bara för Lync

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-05 21:33

Jag har verkligen inget emot Lync men att själva Competella programvaran inte ska finns till OS X ställer ju helt klart till det för mig nu. Hade varit jävlig skön att bara kunna köra allt direkt från OS X.

Jag har tänkt att pilla med detta under nattens gång och jag ser verkligen inga hinder varför jag inte skulle få det att funka. Kanske får lämna in datorn till våra snigel tekniker @ Internal IT då jag kom på att vi använder ju AD (active directory) logins till Competella.

AD fungerar perfekt i OS X miljö men jag antar att jag måste lämna in den för att dom ska få fixa till det? Kan inte på om just AD.

Troligtvis ja, din virtuella maskin måste in på AD't förmodligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-05 21:40
Ursprungligen av keptang:

Troligtvis ja, din virtuella maskin måste in på AD't förmodligen.

Äggzakt vad jag tänkte. Men detta går väl att göra i efterhand, dvs om jag installerar allt innan så tar jag bara ner datorn till Internal IT och så gör dom det automagiskt?

Ja, det bör inte vara några problem.
Du får antagligen starta om på en ny user då, ditt AD-konto, om det är uppsatt så.

Ursprungligen av crayzee:

Jag har verkligen inget emot Lync men att själva Competella programvaran inte ska finns till OS X ställer ju helt klart till det för mig nu. Hade varit jävlig skön att bara kunna köra allt direkt från OS X.

Jag har tänkt att pilla med detta under nattens gång och jag ser verkligen inga hinder varför jag inte skulle få det att funka. Kanske får lämna in datorn till våra snigel tekniker @ Internal IT då jag kom på att vi använder ju AD (active directory) logins till Competella.

AD fungerar perfekt i OS X miljö men jag antar att jag måste lämna in den för att dom ska få fixa till det? Kan inte på om just AD.

Hej!

Tyvärr finns ingen programeringsgränssnitt mot Lync på Mac. Competella Attendant använder sig av Microsofts Lync API på klienten för kommunikation med Lyncservern.

1
Bevaka tråden