Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkt på högvarv vid skärmspegling

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag speglar min skärm och streamar tex SVT play från min nya Macbook Air via Apple TV så börjar fläkten låta fruktansvärt mycket efter ca 5-10 minuters tittande. Ska det verkligen vara så? Är det skadligt för datorn? Tack!

Det är inte skadligt men däremot kan det vara väldigt störande med fläktljudet, men det är min högst personliga åsikt.

Se dock till att inte ha datorn i sängen, soffan eller på något annat än ett hårt underlag som t.ex ett bord så den inte blir varmare än nödvändigt.

  • Medlem
  • 2013-01-03 20:56

Men ju mindre man belastar rörliga delar desto längre håller de. Det är alltså bättre för datorn om fläktarna går mindre, i alla fall på lång sikt.

Men är det någon med Apple TV som har samma bekymmer, att datorn går på högvarv med skärmspegling? Ska det verkligen vara så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-05 00:18
Ursprungligen av Matteee:

Men är det någon med Apple TV som har samma bekymmer, att datorn går på högvarv med skärmspegling? Ska det verkligen vara så?

Nope, inte ens med 1080p filmer @ ca 10GB

Ursprungligen av crayzee:

Nope, inte ens med 1080p filmer @ ca 10GB

Speglar du från en Air? Undra vad som är felet på min i så fall, för fläktljudet är verkligen enormt!

Problemet i detta fall är väll att SVT play kör Flash
min något äldre MBP fläktar för fullt och blir varm som attan när dottern kollar på bolibompa på datorn

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-05 22:41

Kan du köra SVT play från en iPhone istället? Då slipper du fläktljudet...

Ursprungligen av reboot81:

Kan du köra SVT play från en iPhone istället? Då slipper du fläktljudet...

Nej tyvärr, jag kör på Android än så länge. Fasen vad dåligt av en så pass dyr dator 2012 att den ska ha svårt för Flash! Har googlat lite på det med mina väldigt begränsade kunskaper och det verkar ju vara allmänt känt.

Om jag istället skulle koppla till TV´n via HDMI istället för Airplay. Tror ni fläkten går på lika hårt då?

Ursprungligen av Matteee:

Om jag istället skulle koppla till TV´n via HDMI istället för Airplay. Tror ni fläkten går på lika hårt då?

Hur går fläkten när du enbart kollar i datorn ?

Ursprungligen av disktant:

Hur går fläkten när du enbart kollar i datorn ?

Fläkten går ner från 4500-5000rpm (eller vad det heter) till ca 2400 ganska raskt när jag stänger av skärmdubbleringen till Apple TV. Så enbart i datorn är inga problem.

Troligen inte. Om du kör 1080p så får grafikkortet visserligen jobba lite hårdare eftersom upplösningen är lite högre men jag gissar att datorn inte alls blir lika varm.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Troligen inte. Om du kör 1080p så får grafikkortet visserligen jobba lite hårdare eftersom upplösningen är lite högre men jag gissar att datorn inte alls blir lika varm.

Okej, tack! Då ska jag testa den varianten!

1
Bevaka tråden