Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ska jag använda Steam på min Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Brukar ju finnas en massa duktiga och insatta människor här. Har någon satt sig in i Valve och Steam, som är något slags Gamecenter för olika plattformar.

Hörde rykten om en egen konsol framöver också med Linux.

Varför skulle jag köra Steam på min Mac?

Nu spelar jag ju knappt alls på datorn, men grabben desto mer.

Steam är bra. Fungerar på många plattformar och har många stora namn när det kommer till spel.

Nackdelen med Steam är DRM, förlorar du ditt konto så förlorar du dina spel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 12:14

Kortfattat är väl steam en "appstore" och "gamecenter" för spel mellan olika plattformar.

Fördelen med Steam är att du har alla dina spel i molnet och kan installera dem när du vill på vilken dator du vill. De har generellt sätt om inte alltid helt fria "cross-plattform" installationer om detta finns för ett givet spel. Detta är enormt trevligt om man byter från Mac till PC eller vice-versa. Prismässigt ligger de ofta bra till också. Man kan även genom Steam köpa spel åt andra. Du skulle ex. kunna ha ett konto och köpa spel åt din grabb. Utöver detta är Steam ett spel-community även om det fungerar precis lika bra att bara nyttja som en spel-butik. Steam kräver givetvis internetuppkoppling vid köp och installation av spel men du kan med de flesta titlarna spela i ett "offline" läge (vissa spel från ex. EA har egna lösningar som kräver uppkoppling av koperings-skydds-anledningar).

Nackdelen med Steam är som Dvorak tar upp. Detta gäller dock alla online / molntjänster i stort sätt. Det är sjukt smidigt att på 15 minuter kunna se att ex. Skyrim har 50% rabatt under en viss tid, köpa spelet och ha det på sin dator redo att spela. Man kan även ha flera olika konton kopplade till Steam på en och samma dator så som i mitt fall kan min tjej ladda ner spel till vår "stora" dator men också ha dem på sin laptop utan att det kostar extra.

Ja, Steam eller Valve har lanserat något de kallar för "Big Screen". Det vore inte otroligt att de någon gång i framtiden får för sig att ta upp kampen mot Sony, Microsoft och Nintendo även i TV-soffan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-04 12:52
Ursprungligen av Erik.dv:

Prismässigt ligger de ofta bra till också.

Nej, Steam är i regel dyrt, förutom när det är rea (som just nu i ett par dagar till).
Men, man kan köpa spel från andra ställen (greenmangaming brukar vara bra) som ger en nyckel som man lägger till i Steam för att få spelet där.
Många spel man köper på skiva så måste man lägga in det genom Steam, och ofta är det billigare att köpa skivan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 13:20
Ursprungligen av Json_81:

Nej, Steam är i regel dyrt, förutom när det är rea (som just nu i ett par dagar till).
Men, man kan köpa spel från andra ställen (greenmangaming brukar vara bra) som ger en nyckel som man lägger till i Steam för att få spelet där.
Många spel man köper på skiva så måste man lägga in det genom Steam, och ofta är det billigare att köpa skivan.

Det kan vara sant! Min erfarenhet är att Steam håller bra priser men lik du beskriver vet jag både jag och tjejen råkat ut för när vi köpt ett spel på skiva. Förvisso köper jag generellt inte nyaste nya spelen utan det blir ofta när Steam har rabatt.

Så om man spelar samma spel på flera datorer och vill kunna använda molntjänsten är Steam bra plus bra community? Annars same same som att köpa spel direkt till Macen?

Ursprungligen av Fitinghoff:

Så om man spelar samma spel på flera datorer och vill kunna använda molntjänsten är Steam bra plus bra community? Annars same same som att köpa spel direkt till Macen?

Typ. Tänk på att vissa spel endast finns i Steam.

1
Bevaka tråden