Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bad Steve - det skinande myntets baksida

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av FG2011:

Jag läste "Steve Jobs - en biografi" av Walter Isaacson - det framkommer tydligt i boken.

Många andra företagsledare (förmodligen de flesta) har nått framgång utan att uppvisa lika osympatiska personlighetsdrag. Man måste skilja på korrelation och kausalitet.

  • Medlem
  • 2013-01-04 11:17
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Många andra företagsledare (förmodligen de flesta) har nått framgång utan att uppvisa lika osympatiska personlighetsdrag. Man måste skilja på korrelation och kausalitet.

Jag tror visserligen att de flesta som har grundat eller utvecklat stora företag har drag som av många uppfattas som osympatiska.
Jag har personliga erfarenheter av grundaren av en kedja som säljer heminredning (som börjar på "I" och slutar på "kea") och han är ingen trevlig figur. Och jag tror inte att han är unik i något avseende.
Men det betyder inte att jag tror att man måste vara en skitstövel för att bli framgångsrik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-04 11:58
Ursprungligen av Baron:

Jag tror visserligen att de flesta som har grundat eller utvecklat stora företag har drag som av många uppfattas som osympatiska.
Jag har personliga erfarenheter av grundaren av en kedja som säljer heminredning (som börjar på "I" och slutar på "kea") och han är ingen trevlig figur. Och jag tror inte att han är unik i något avseende.
Men det betyder inte att jag tror att man måste vara en skitstövel för att bli framgångsrik.

Sant men det finns olika grader av "framgång", så man kan inte bara allmänt nämna ordet framgångsrik som riktmärke.

Ju större framgång ju större skitstövel, kan det ligga nått i det ?

Armbågar och små eller större tjuvknep ligger nog till grund för många framgångssagor, tror man inte på det så är
man bara dumt naiv.

Apples framgångar kom från lagarbete, inte enbart på grund av Steve Jobs. Om det hade varit så enkelt att allt berodde på honom och hans personlighet så hade nog NeXT inte gått så dåligt som det gick.

Ursprungligen av CUBEIS:

Sant men det finns olika grader av "framgång", så man kan inte bara allmänt nämna ordet framgångsrik som riktmärke.

Ju större framgång ju större skitstövel, kan det ligga nått i det ?

Armbågar och små eller större tjuvknep ligger nog till grund för många framgångssagor, tror man inte på det så är
man bara dumt naiv.

Jag tror det är en alldeles för snäv uppfattning om vad som skapar framgång. En hög grad av tävlingsinstinkt är säkert vanligt förekommande, men det är ju inte det som är det speciella med Jobs, utan att han av allt att döma var ett arsel i en större omfattning än många också då han inte behövde vara det, och även rent privat.

Hans lögner om faderskapet är ju vämjeliga att det vänder sig i magen på alla sunda människor.

  • Medlem
  • 2013-01-04 07:08

Bad Steve- heter han inte Steve Jobs?
Bad, är det engelska för dålig?
Bad svenska?

Här är en artikel som på ett bra sätt förklarar vad jag menar:

Be a Jerk: The Worst Business Lesson From the Steve Jobs Biography - Tom McNichol - The Atlantic

Bevaka tråden