• Medlem
  • Jämtland
  • 2013-01-04 02:24

Hej på er!

Vår kära granne i väster har en mycket trevlig statlig television vid namn Norsk Rikskringkasting (NRK). Där har man tagit fasta på att ligga i teknologisk framkant genom att bland annat lansera NRK Beta och att släppa vissa egna produktioner via BitTorrent. Föredömligt, men tyvärr läggs inte allt upp.

I våras lanserades deras nya Nett-TV som beta och den rullades ut till massorna i höstas. En välkommen uppgradering från den gamla avdankade versionen.

Tidigare kunde man enkelt hitta och ladda ner .wmv i källkoden men nu måste man gå lite omvägar. Grävde lite och hittade en lösning som fungerar för mig. Tyvärr utvecklas inte pirateplayer för mac längre, så man kan inte använda detta utmärkta verktyg.

Nog snackat, här kommer guiden:

1. Öppna Safari, det kommer mig veterligt inte fungera med någon annan webbläsare.

2. Surfa in på NRK Nett-TV och välj programmet du vill ladda ner. Här är de program som är tillgängliga från utlandet.

3. Öppna Safari's inställningar och under menyn Avancerat så bockar du i "Visa utvecklarmenyn i menyraden".

4. Utvecklare -> Användaragent -> Välj iPad.

5. Sidan laddas nu som om din webbläsare vore en iPad. Du får därmed tillgång till strömmarna i HTML5 i stället för Flash. NRK har som mål att så småningom gå över helt och hållet till HTML5. Tyvärr har inte alla webbläsare tillräckligt stöd ännu.

6. Högerklicka vid sidan om videon och välj "Visa källa". Sök i källkoden (cmd+f) efter "m3u8". Markera och kopiera http-adressen

7. Öppna den nyss kopierade adressen i Safari och filen "master.m3u8" laddas ner.

8. Öppna filen "master.m3u8" i Textredigeraren. Nu ser du de olika kvalitéerna för strömmen då den annars är dynamisk i spelaren. Här har jag markerad adressen till strömmen med högst kvalité, 1280x720. Kopiera den du önskar.

9. Öppna VLC och öppna "Strömning/Exporteringsguide" (shift+cmd+w). Välj "Omkodning/Spara till fil".

10. Kopiera in adressen under "Välj en ström". Tryck nästa, hoppa över omkodningen och tryck nästa igen.

11. Välj MPEG4/MP4 och tryck nästa, välj en plats att spara filen och tryck nästa två gånger för att ladda ner.

12. Nedladdningen kan ta ett tag innan den startar och du kommer sedan endast att se vad som händer genom att spelaren "går". Inga tidsangivelser eller liknande. När den är färdig stoppar spelaren.

13. Färdigt! Titta och njut. Själv slukar jag allt med Lars Monsen men även Der Ingen Skulle Tru At Nokon Kunne Bu.

Lycka till!