Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om tillbehör till min nya MBP

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jonkoping
  • 2013-01-02 13:08

Hej!
är snart en glad ägare av en MacBook PRO och vill så gärna att min nya dator ska hålla så länge så möjligt. Tycker ni att jag ska köpa till något ex kylplatta eller något annat? Något som ni tycker är nödvändigt eller haft stor nytta av?

tack för tipsen!

Senast redigerat 2013-01-02 13:30
Ursprungligen av Sunday:

Hej!
är snart en glad ägare av en MacBook PRO och vill så gärna att min nya dator ska hålla så länge så möjligt. Tycker ni att jag ska köpa till något ex kylplatta eller något annat?

tack för tipsen!

En riktigt bra väska kan rekommenderas. Inget annat i avseendet "hålla länge". Det finns tonvis av tillbehör men ja inget som påverkar livslängden. Förutom att du använder datorn som den ska användas dvs. utan strömkabeln inkopplad då och då. Gärna tills du kommer under 10%. Minst en gång i månaden men hellre fler gånger. Då får du en dator som håller väl under iaf 2 år.

  • Medlem
  • Jonkoping
  • 2013-01-02 19:01

tack för svaret! ska man köpa till någon försäkring eller applecare? jag har if storhemf. räcker det?

Ursprungligen av Sunday:

tack för svaret! ska man köpa till någon försäkring eller applecare? jag har if storhemf. räcker det?

En sakförsäkring är ju helt klart bättre än AppleCare då den även täcker stöld, förlust osv. Se bara till att självrisken för den inte är mer än vad datorn i sig är värd. Brukar inte vara så men det är fullt möjligt. Apples garanti gäller i 12 månader sedan får din försäkring eller AppleCare ta över. Du kan teckna AppleCare fram tills 11månader och 29 dagar, typ, innan din garanti "går ut". Så det är inget du behöver köpa nu direkt.

  • Medlem
  • Jonkoping
  • 2013-01-02 20:00
Ursprungligen av grenhall:

En sakförsäkring är ju helt klart bättre än AppleCare då den även täcker stöld, förlust osv. Se bara till att självrisken för den inte är mer än vad datorn i sig är värd. Brukar inte vara så men det är fullt möjligt. Apples garanti gäller i 12 månader sedan får din försäkring eller AppleCare ta över. Du kan teckna AppleCare fram tills 11månader och 29 dagar, typ, innan din garanti "går ut". Så det är inget du behöver köpa nu direkt.

Så det räcker med vad jag har med andra ord? vill ju ha skydd när man köpt en dator för typ 20.000kr...

Jag vet inte vad du har köpt men en extra sakförsäkring hos t.ex. Solid är inte fel om du ska behålla datorn i mer än 2 år.

  • Medlem
  • Jonkoping
  • 2013-01-02 21:22

en liten fråga har du applecare eller kör du bara hemförsäkring?

  • Medlem
  • Jonkoping
  • 2013-01-02 21:18

jag har ju If hemförsäkring, inkluderar allriskförsäkring (olycksförsäkring) kan man tror du göra en tilläggsförsäkring eller räcker det?

Funderar att senare i år köpa apple care, man har väl en liknande i ett år inkluderat?

Nej eftersom jag själv reparerar Mac-datorer, iPads och iPhones så har jag inte direkt känt att det är nödvändigt. Men AppleCare är bra om man är ny på Mac då man får telefonsupport i 3 år från ursprungligt köpdatum. Ja och mer därtill såklart. Men sedan täcker inte AppleCare lika mycket som t.ex. en sakförsäkring gör. Om du tappar datorn så glaset spricker eller LCD-spricker så är du körd med AppleCare däremot inte vid en sakförsäkring.

Jag hade sakförsäkring på min Nikon D2X och det var toppen. Betalade 200:- när kameran blev stulen så fick jag en splitterny. Försäkringen kostade förvisso 10% i engångspremie men det var det lätt värt. Försäkringen från Solid följde med när jag köpte kameran från Scandinavian Photo så jag är inte helt hundra på att man kan sakförsäkra om inte bolaget har avtal med Solid men vem vet.

Solid Försäkringar, ovanligt okrångliga försäkringar

Ursprungligen av grenhall:

Jag hade sakförsäkring på min Nikon D2X och det var toppen. Betalade 200:- när kameran blev stulen så fick jag en splitterny.

Du betalar alltså ca 4000 spänn för en försäkring som du förhoppningsvis aldrig skulle behövt använda ?
Hade du haft en vettig hemförsäkring så hade din stulna kamera kostat dig 1200-1500kr i stället för 4000+200kr

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-03 01:43
Ursprungligen av Sunday:

Hej!
är snart en glad ägare av en MacBook PRO och vill så gärna att min nya dator ska hålla så länge så möjligt. Tycker ni att jag ska köpa till något ex kylplatta eller något annat? Något som ni tycker är nödvändigt eller haft stor nytta av?

tack för tipsen!

En kylplatta är inte fel om du tycker din MBP blir för varm och fläktarna går igång för ofta, inte bara för datorns livslängd utan även för egen komfort. Se bara till att köpa en som är riktigt tyst.

Ursprungligen av Gordy:

En kylplatta är inte fel om du tycker din MBP blir för varm och fläktarna går igång för ofta, inte bara för datorns livslängd utan även för egen komfort. Se bara till att köpa en som är riktigt tyst.

Jag avråder från att köpa en "kylplatta" i första taget. Prova först och använd din dator en tid på det vis den är ämnad att användas, det vill säga utan "kylplatta". Att datorns livslängd vid normal användning skulle påverkas av det ifrågasätter jag.
Faktum är att jag tycker s.k. "kylplattor" är otroligt onödiga. Lägg pengarna på något roligare. Kanske ett par bra högtalare?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-03 09:47

Kylplatta är bra om man har datorn i knäet mycket, särskilt om man belastar den samtidigt.
Jag köpte en tunnare modell från clasohlson och slipper bränna mig

Däremot för livslängden är jag tveksam till att det skulle göra någon skillnad.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-03 14:26
Ursprungligen av Json_81:

Däremot för livslängden är jag tveksam till att det skulle göra någon skillnad.

Hög värme kan döda elektronik och fläktar etc- slits ju och låter mer desto varmare datorn blir.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-03 14:47
Ursprungligen av Gordy:

Hög värme kan döda elektronik och fläktar etc- slits ju och låter mer desto varmare datorn blir.

Jovisst, men en kylplatta påverkar inte speciellt mycket jämfört med att ha datorn på ett bord.
Åtminstone inte om datorn inte är felkonstruerad från början som t ex vissa gaminglaptops.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-03 15:04
Ursprungligen av Json_81:

Jovisst, men en kylplatta påverkar inte speciellt mycket jämfört med att ha datorn på ett bords
Åtminstone inte om datorn inte är felkonstruerad från början som t ex vissa gaminglaptops.

En kylplatta med inbyggda fläktar påverkar givetvi en del. Liksom även en välkonstruerad passiv kan göra en viss skillnad.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-03 15:08
Ursprungligen av Gordy:

En kylplatta med inbyggda fläktar påverkar givetvi en del. Liksom även en välkonstruerad passiv kan göra en viss skillnad.

Jag har testat två olika modeller ihop med MB 2010, MBP 15" 2011 och en MSI-någonting-gaminglaptop.
Skillnaderna är minimala, upp till ett par grader.
Även om det skulle sänka tempen med 10 grader kommer det ha noll påverkan på livstiden förutsatt att datorn inte överhettar utan platta, dvs den är defekt och bör reklameras (eller städas från damm).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-03 17:25
Ursprungligen av Json_81:

…Även om det skulle sänka tempen med 10 grader kommer det ha noll påverkan på livstiden förutsatt att datorn inte överhettar utan platta, dvs den är defekt och bör reklameras (eller städas från damm).

10° hit eller dit gör nog viss skillnad på batteriet. Går fläkten mycket, bättra till luftflödet. Antingen med kylplatta eller vad 17 du har nära till hands att kila in under baksidan på macen. Lägger ofta telefonen under på föreläsningar. Dessutom lyfter den upp tangenbordet och skärmen till en bättre position.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-03 15:11

En extern hårddisk gör back-up är det första jag skulle satsa på.

Oh my god. Nu har det börjat igen.

Anledningen till att Mac-datorer i aluminium blir varma undertill är för att dom är i aluminium. Har man en dator vars fläktar går konstant så man hör den/dom så har man ett större problem än att bara kyla ner den.

Fläktarna på Mac ska snurra i 1998-2000rpm om inte datorn belastas kraftigt t.ex. vid kodning av film då CPU-tempen ökar drastiskt och behöver kylas ner. Normal användning av en Mac ger inte högre temperaturer än ca. 60-65°. Jag har t.ex. 10 flikar igång på Safari, iTunes igång, Mail igång, Messages igång och har just nu en CPU-temp på 47° på min Air mid 2011.

Så kylplattor är trevligt om man sitter med datorn i knäet och tycker det är för varmt men för datorns livslängd skulle jag säga att det inte hjälper ett skvatt.

EDIT: Fläktarnas RPM gäller för bärbara Mac:ar inte stationära.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-03 20:46
Ursprungligen av grenhall:

Så kylplattor är trevligt om man sitter med datorn i knäet och tycker det är för varmt men för datorns livslängd skulle jag säga att det inte hjälper ett skvatt.
.

10 flikar på Safari iTunes Mail och Messages är ingen direkt tung belastning för en modern mac, nuförtiden sitter ju många med minst 50 flikar Safari varav en hel del av dessa är Youtube el. liknande, en torrentklient med massvis av nedladdningar igång samtidigt, pågående streaming,spotify, photoshop etc. igång samtidigt och det ofta på en äldre macbook så nog kan en aktiv kylplatta hjälpa till för att hålla datorn svalare och tystare och därmed öka livslängden för dator och fläktar.

Ursprungligen av Gordy:

10 flikar på Safari iTunes Mail och Messages är ingen direkt tung belastning för en modern mac, nuförtiden sitter ju många med minst 50 flikar Safari varav en hel del av dessa är Youtube el. liknande, en torrentklient med massvis av nedladdningar igång samtidigt, pågående streaming,spotify, photoshop etc. igång samtidigt och det ofta på en äldre macbook så nog kan en aktiv kylplatta hjälpa till för att hålla datorn svalare och tystare och därmed öka livslängden för dator och fläktar.

Du kanske gör det. Jag har hittills i mitt liv aldrig träffat på någon som sitter med 50 flikar, photoshop, torrents osv osv igång samtidigt. Jag sitter själv och jobbar mycket i Photoshop, Illustrator och After Effects. Men ändå har jag ingen kylplatta och ingen av mina datorer har självdött.

Dessutom talade vi om nya MacBooks inte gamla så det förstår jag inte vad det har med saken att göra.

Bärbara datorer är inte gjorda för att belastas som stationära, gör man det får man skylla sig själv. Då hjälper nämligen inte ens en kylplatta.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-03 21:32
Ursprungligen av grenhall:

Du kanske gör det. Jag har hittills i mitt liv aldrig träffat på någon som sitter med 50 flikar, photoshop, torrents osv osv igång samtidigt.

Hur vet du det? Jag tippar på att det är mer än troligt att du har gjort det. Själv håller jag inte på med torrents i någon större utsträckning men det är nog mer regel än undantag att de som kör torrents(ofta massor av sådana) gör det samtidgt som en massa andra program inkl. Safari och eller Chrome (med massvis av flikar) är igång.

Ursprungligen av grenhall:

Jag sitter själv och jobbar mycket i Photoshop, Illustrator och After Effects. Men ändå har jag ingen kylplatta och ingen av mina datorer har självdött.

Självdött? Ingen har pratat om det däremot att en svalare dator sannolikt håller längre och låter mindre.

Ursprungligen av grenhall:

Bärbara datorer är inte gjorda för att belastas som stationära, gör man det får man skylla sig själv. Då hjälper nämligen inte ens en kylplatta.

Men du ser och vet väl att många idag använder sina bärbara som stationära? Med hård belastning under långa perioder. Vissa bärbara macar har dessutom bättre prestanda än Apples stationära.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-03 21:34

Sitter med 25 flikar i Firefox, 8 i Safari, Spotify, Itunes, Meddelanden + 5 mindre resurskrävande appar igång på MBP som ligger på benen här i sängen. Värmer lite väl mycket. I brist på kylplattor blir det nu en tidning, igår la jag iPaden i sitt skinnfodral som 'isolering'.
Jag har provat Ikeas Byllan och den är ok, fast den lämpar sig mest till stora tunga PC maskiner.

[ATTACH="CONFIG"]37306[/ATTACH]

Jag belastar stundtals min MBP till max, LR-export och Handbrake-kodning. Det rullar fint fast det låter lite, vilket är ok och en påminnare om att jag bör göra detta bara när det behövs. Självklart hjälper en kylplatta bara minimalt när i7:an svettas. Men jag slipper bränna benen!

(25 flikar än lågt, har precis städat. TabCounter brukar stå på 40-80 beroende på vad som försiggår i livet…)

Ursprungligen av Gordy:

Hur vet du det? Jag tippar på att det är mer än troligt att du har gjort det. Själv håller jag inte på med torrents i någon större utsträckning men det är nog mer regel än undantag att de som kör torrents(ofta massor av sådana) gör det samtidgt som en massa andra program inkl. Safari och eller Chrome (med massvis av flikar) är igång.

Självdött? Ingen har pratat om det däremot att en svalare dator sannolikt håller längre och låter mindre.

Men du ser och vet väl att många idag använder sina bärbara som stationära? Med hård belastning under långa perioder. Vissa bärbara macar har dessutom bättre prestanda än Apples stationära.

Nej men allvarligt talat. Jag vet faktiskt vad jag själv gör och hur jag belastar datorn.

Eftersom jag delvis arbetar med analys av användarbeteende (internet och applikationer både OSX, Windows och Linux) så har jag tämligen bra insikt i hur gemene man brukar sina datorer. T.ex. vet jag att av 100 personer så är det 7% som använder mer än 10 flikar samtidigt. Jag vet också att 90% av användarna har mer än 5 applikationer öppna samtidigt. Jag vet också att 73% av de som spelar på sina datorer gör det sammanhängande i genomsnitt 7,23 timmar.

Jag vet att många använder sina laptops som enda dator däremot är det mer ovanligt att folk gör extremt CPU-krävande manövrar såsom koda om filmer, exportera RAW-filer från LR eller annat som vissa specifika målgrupper gör. Beteendena skiljer sig kraftigt om man tittar på studenter och yrkesverksamma. Studenter tenderar att använda många dokument, kalkylark, mail, internet och Spotify medan yrkesverksamma i högre usträckning använder kalender, mail, internet, spotify samt Powerpoint/Keynote.

Det skiljer sig mellan yrkesverksamma grupper också givetvis men för att sätta någon form av standard så är det så det används.

Det är för övrigt inte många bärbara som har bättre prestanda än stationära Apple-datorer. Det skulle vara high-end MBP mot Mac Mini men när det gäller stationära så är iMac totalt överlägsen alla bärbara maskiner. I alla fall när det gäller CPU.

Som sagt jag har hittills inte träffat på någon användare som suttit med 50 flikar, torrents, photoshop osv. samtidigt. Jag vet att det förekommer men det är definitivt inte vanligt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 00:02
Ursprungligen av grenhall:

Eftersom jag delvis arbetar med analys av användarbeteende (internet och applikationer både OSX, Windows och Linux) så har jag tämligen bra insikt i hur gemene man brukar sina datorer. T.ex. vet jag att av 100 personer så är det 7% som använder mer än 10 flikar samtidigt. Jag vet också att 90% av användarna har mer än 5 applikationer öppna samtidigt. Jag vet också att 73% av de som spelar på sina datorer gör det sammanhängande i genomsnitt 7,23 timmar.

Hur vet du att dessa siffror stämmer? Alltså hur är de framtagna? Att endast 7 av hundra har mer än 10 flikar igång samtidigt tror jag inte en blund på.

Ursprungligen av grenhall:

Jag vet att många använder sina laptops som enda dator däremot är det mer ovanligt att folk gör extremt CPU-krävande manövrar såsom koda om filmer, exportera RAW-filer från LR eller annat som vissa specifika målgrupper gör.

Känns lite som om dina uppgifter är några år gamla.

Ursprungligen av grenhall:

Det är för övrigt inte många bärbara som har bättre prestanda än stationära Apple-datorer. Det skulle vara high-end MBP mot Mac Mini men när det gäller stationära så är iMac totalt överlägsen alla bärbara maskiner. I alla fall när det gäller CPU.

Vad pratar du om?
Mac Benchmarks - Geekbench Browser

Ursprungligen av grenhall:

Som sagt jag har hittills inte träffat på någon användare som suttit med 50 flikar, torrents, photoshop osv. samtidigt. Jag vet att det förekommer men det är definitivt inte vanligt.

Vanligare än du tror.

Ursprungligen av Gordy:

Hur vet du att dessa siffror stämmer? Alltså hur är de framtagna? Att endast 7 av hundra har mer än 10 flikar igång samtidigt tror jag inte en blund på.

Känns lite som om dina uppgifter är några år gamla.

Vad pratar du om?
Mac Benchmarks - Geekbench Browser

Vanligare än du tror.

Dom är framtagna av en grupp om 8 personer där jag är ytterst ansvarig.

Då ljuger de personer som vi intervjuat. Det är inte omöjligt men väldigt väldigt långsökt.

Nej mina uppgifter är från 2012 så dom är extremt väluppdaterade.

Geekbench... Åh... Vad ville du bevisa med det? Såvitt jag ser det så ligger stationära Mac:ar högst upp på listan följt av Retina sedan blandat mellan Mini och MBP. Du bevisade precis min poäng. Så tack.

Jag tror inte saker om jag inte skriver "jag tror...". Jag utgår däremot från egna observationer, fakta och analyser.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 00:43
Ursprungligen av grenhall:

Dom är framtagna av en grupp om 8 personer där jag är ytterst ansvarig.

OK hur länge har ni verkat och hur många har ni intervjuat?

Ursprungligen av grenhall:

Då ljuger de personer som vi intervjuat. Det är inte omöjligt men väldigt väldigt långsökt.

Så ni har bara intervjuat dom? Inte fått tillgång till deras användardata?
Användare har nog rätt svårt att i efterhand komma på hur de använder sin dator. Sen beror ju alltid undersökningar på urvalet och frågorna etc.

Ursprungligen av grenhall:

Nej mina uppgifter är från 2012 så dom är extremt väluppdaterade.

Det är 2013 nu. Men allvarligt det känns verkligen som om ditt svar kom från runt 2008 innan det började komma bärbara som på allvar kunde konkurrera med stationära datorer.

Ursprungligen av grenhall:

Geekbench... Åh... Vad ville du bevisa med det? Såvitt jag ser det så ligger stationära Mac:ar högst upp på listan följt av Retina sedan blandat mellan Mini och MBP. Du bevisade precis min poäng. Så tack.

Nej det bevisar inte din poäng.

Du skrev

"Det är för övrigt inte många bärbara som har bättre prestanda än stationära Apple-datorer."

Alla sitter inte på de nyaste macarna och till nyligen så hade många MBP ofta mer kraftfulla processorer än iMac.

Ursprungligen av grenhall:

Jag tror inte saker om jag inte skriver "jag tror...". Jag utgår däremot från egna observationer, fakta och analyser.

Har din undersökning publicerats? Jag skulle vara försiktig att kalla enkäter för fakta.

Ursprungligen av Gordy:

OK hur länge har ni verkat och hur många har ni intervjuat?

Så ni har bara intervjuat dom? Inte fått tillgång till deras användardata?
Användare har nog rätt svårt att i efterhand komma på hur de använder sin dator. Sen beror ju alltid undersökningar på urvalet och frågorna etc.

Det är 2013 nu. Men allvarligt det känns verkligen som om ditt svar kom från runt 2008 innan det började komma bärbara som på allvar kunde konkurrera med stationära datorer.

Nej det bevisar inte din poäng.

Du skrev

"Det är för övrigt inte många bärbara som har bättre prestanda än stationära Apple-datorer."

Alla sitter inte på de nyaste macarna och till nyligen så hade många MBP ofta mer kraftfulla processorer än iMac.

Har din undersökning publicerats? Jag skulle vara försiktig att kalla enkäter för fakta.

Jag har suttit med i gruppen sedan 2010, vi har haft kontakt med ca 5000 användare.

I vissa fall har personerna intervjuats i andra fall har personerna fått ta med egna datorer. I vissa fall har personerna suttit vid en "testdator" i 2 timmar och fått uppgifter de ska lösa.

Jag förstår det men det finns fortfarande väldigt väldigt många som vägrar överge den stationära datorn.

Det var inte dom nyaste Mac:arna som låg i toppen på Geekbench. Det har det aldrig varit. Det har däremot varit de 6-8-kärniga Mac Pro som legat i topp år efter år.

Vi publicerar inte resultat då resultaten används internt i vårt strategiska arbete.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 01:05
Ursprungligen av grenhall:

Jag har suttit med i gruppen sedan 2010, vi har haft kontakt med ca 5000 användare.

OK hur representativa är de för miljontals användare? Hur har urvalet skett?

Ursprungligen av grenhall:

I vissa fall har personerna intervjuats i andra fall har personerna fått ta med egna datorer. I vissa fall har personerna suttit vid en "testdator" i 2 timmar och fått uppgifter de ska lösa.

Och av det har du fått fram att du vet att 7 av 100 har fler än 10 flikar på Safari?

Ursprungligen av grenhall:

Jag förstår det men det finns fortfarande väldigt väldigt många som vägrar överge den stationära datorn.

Självklart finns det fall där stationära är ovärderliga men fler och fler gör mer och mer på sina bärbara datorer.

D

Ursprungligen av grenhall:

et var inte dom nyaste Mac:arna som låg i toppen på Geekbench. Det har det aldrig varit. Det har däremot varit de 6-8-kärniga Mac Pro som legat i topp år efter år..

Vi pratade inte om vilka macar som låg på topp på listan utan om det fanns bärbara macar som är kraftfullare än stationära macar och det finns det ju en hel del som är.

Ursprungligen av grenhall:

Vi publicerar inte resultat då resultaten används internt i vårt strategiska arbete.

OK..

Bevaka tråden