Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att köpa nya Windows 8?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-01-03 15:19
Ursprungligen av keptang:

Ja, jag har installerat på en blank SSD.
Krävde aldrig något under installationen att jag skulle ange något gammalt operativsystem eller något.

Har jag förstått saken rätt nu: Man kan alltså tanka ner en uppgradering och installera på en ren disk utan att ha något system att uppgradera, och det fungerar? Man måste väl ändå ha en produktnyckel sedan tidigare så att man kan registrera det hela? Låter otroligt med tanke på Microsofts tidigare historia.

Ursprungligen av Dalle:

Har jag förstått saken rätt nu: Man kan alltså tanka ner en uppgradering och installera på en ren disk utan att ha något system att uppgradera, och det fungerar? Man måste väl ändå ha en produktnyckel sedan tidigare så att man kan registrera det hela? Låter otroligt med tanke på Microsofts tidigare historia.

Köpte Windows 8, laddade ner ISO/skapade USB, installerade med produktnyckeln jag fick vid köp.

Har gjort det 2 ggr, på rena hårddiskar.

Nej, registreras med produktnyckeln från Windows 8 som man får vid köpet.

  • Medlem
  • 2013-01-03 15:44

Otroligt, måste vara en dundermiss från Microsoft.

Jag har motsatta erfarenheter. Jag köpte en sådan 279-kronors-uppgradering av Windows 8 och försökte installera den på en tom disk, men fick ett felmeddelande där den sa något i stil med att "det här är en uppgraderingsversion och kräver en befintlig installation av Windows Vista eller 7". (det är några veckor sedan, så jag minns inte meddelandet exakt)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har motsatta erfarenheter. Jag köpte en sådan 279-kronors-uppgradering av Windows 8 och försökte installera den på en tom disk, men fick ett felmeddelande där den sa något i stil med att "det här är en uppgraderingsversion och kräver en befintlig installation av Windows Vista eller 7". (det är några veckor sedan, så jag minns inte meddelandet exakt)

Konstigt. Jag installerade en uppgraderingsversion Windows 8 på en helt ny dator från komplett strax efter att nya systemet hade släppts.

  • Medlem
  • 2013-01-03 19:52

Hur lyckas ni tanka ner filen? Som jag fattar det måste man ha Windows installerat redan för att kontrollera att maskinen går att uppgradera? Om man kör efter instruktionerna på deras hemsida.

Nej...

Ursprungligen av Dalle:

Hur lyckas ni tanka ner filen? Som jag fattar det måste man ha Windows installerat redan för att kontrollera att maskinen går att uppgradera? Om man kör efter instruktionerna på deras hemsida.

Ursprungligen av grenhall:

Nej...

Vadå nej? Microsoft vill att du kör uppgraderingsassistenten för att verifiera din befintliga installation, om man uppgraderar via internet. Eller hur har du annars tänkt att man ska kunna gå igenom processen och få en ny nyckel som fungerar?

Ursprungligen av maskh:

Vadå nej? Microsoft vill att du kör uppgraderingsassistenten för att verifiera din befintliga installation, om man uppgraderar via internet. Eller hur har du annars tänkt att man ska kunna gå igenom processen och få en ny nyckel som fungerar?

Jag svarade på ursprungsfrågan. Annars hade jag citerat Dalle.

Yepp en uppgraderings licens och en FPP licens av Windows 8 Pro.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-04 22:40

Att låta bli att citera funkar nog bara om man svarar på frågan som finns i inlägget precis före man svarar.
Att svara på en fråga som ligger sidor bakåt utan att citera, låter inte så bra, även om det är ursprungsfrågan.

Om jag kommer installera Win8? Nope

Citat:

Uppgraderingsversionerna av Windows 8 kan användas för att uppgradera XP eller Vista, men då måste man installera om alla program efteråt. Från Windows 7 ska det fungera att uppgradera och slippa installera om allting. Installationsprogrammet kollar först om programmen är kompatibla, men det betyder bara att man har möjlighet att installera om dem igen efter uppgraderingen.

Jag planerar att uppgradera min bärbara PC från Vista till 8:an - och då vill jag gärna installera på en tom hårddisk. Allt av värde är redan överfört på mina övriga datorer.

Nu var det fixat, och jag tycker att Windows 8 är betydligt stabilare än Vista i alla fall. Lite bökigt med ett nytt gränssnitt, och jag har inte riktigt förstått vad som är fördelen med Metro - förutom att läsplattor och andra enheter med touch funkar likadant som en vanlig PC. Men Macen får nog tuffa vidare med Mac OS X enbart - jag har inga "måsteprogram" som inte går att få in i den.

Funkar som en klocka på min nya Macbook Air.

Vad vet vi gällande uppdatering av drivrutiner för Windows 8? Har Apple lämnat något officiellt besked?

För mig fungerar en del av de gamla, men det finns en del mindre problem. Det går inte att öppna Boot Camps kontrollpanel, vilket gör att man t.ex. inte kan aktivera "touch to click".

Ursprungligen av maskh:

Funkar som en klocka på min nya Macbook Air.

Vad vet vi gällande uppdatering av drivrutiner för Windows 8? Har Apple lämnat något officiellt besked?

För mig fungerar en del av de gamla, men det finns en del mindre problem. Det går inte att öppna Boot Camps kontrollpanel, vilket gör att man t.ex. inte kan aktivera "touch to click".

10.8.3.

Ursprungligen av keptang:

10.8.3.

Kommer nya och fräscha drivrutiner för Windows 8 med den uppdateringen?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-02-25 11:23
Ursprungligen av maskh:

Funkar som en klocka på min nya Macbook Air.

Vad vet vi gällande uppdatering av drivrutiner för Windows 8? Har Apple lämnat något officiellt besked?

För mig fungerar en del av de gamla, men det finns en del mindre problem. Det går inte att öppna Boot Camps kontrollpanel, vilket gör att man t.ex. inte kan aktivera "touch to click".

Jag skrev ett inlägg om det där på Sweclockers för ett tag sen. Citerar mig själv därifrån:

"Det har med administrativa rättigheter att göra. Jag hade exakt samma problem. Lösning: Skapa en ny lokal användare som är admin. Logga in på det kontot och sänk ditt vanliga konto till "standardanvändares" rättigheter. Logga in på det vanliga kontot och högerklicka på bootcamp-kontrollpanelen och välj "kör som...". Nu kommer du behöva ange lösenord för kontot med admin-rättigheter, sen är du inne. Efter det är det bara att återställa allt igen. Lite pyssligt, men funkar!"

Ursprungligen av tomcat:

Jag skrev ett inlägg om det där på Sweclockers för ett tag sen. Citerar mig själv därifrån:

"Det har med administrativa rättigheter att göra. Jag hade exakt samma problem. Lösning: Skapa en ny lokal användare som är admin. Logga in på det kontot och sänk ditt vanliga konto till "standardanvändares" rättigheter. Logga in på det vanliga kontot och högerklicka på bootcamp-kontrollpanelen och välj "kör som...". Nu kommer du behöva ange lösenord för kontot med admin-rättigheter, sen är du inne. Efter det är det bara att återställa allt igen. Lite pyssligt, men funkar!"

Tack! Jag har dock fått veta att nya drivrutiner kommer med OS X 10.8.3, och det borde inte ligga så långt bort. Tills dess så får jag avstå "touch to click" och ha högerklick genom att trycka med två fingrar på touchpad.

Bevaka tråden