Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips för marknadsföring av appar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-02 16:49

Tjena,

Jag har ett antal appar i appstore som "strösäljer", dvs jag tjänar pengar på dem men inte tillräckligt att be chefen ta en charter till ett varmare ställe. Åtminstone en av apparna tycker jag är riktigt bra och den feedback jag fått på den från användare är också positiv men trots detta "lyfter" den inte riktigt. Den ligger i kategorin väder så det är ingen smal special-app direkt.

Är det någon som har bra tips på hur man kan marknadsföra sin app utan att lägga ut en massa pengar? Ger det någon effekt att ge bort "recensions-ex" till appreview-siter? Ska man tipsa lokaltidningen? Utöva utpressning mot John Gruber? Alla förslag beaktas.

Senast redigerat 2013-01-02 17:14

Du kan börja med att skriva vad appen heter, då kanske du har en köpare till iaf

Din app måste vara bäst, få bäst betyg och många för att lyfta.

Vad skiljer din app mot konkurrensen?
Och vilken app är din?

Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet. - Farbror Barbro.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2013-01-02 17:45

Exakt. Vad har dina Appar för USP (unik selling point)? Tillför dina Appar inget nytt som inte redan finns så är det klart svårare att få dem att lyfta. I fallet väderappar verkar konstigt nog inte bara den information som presenteras som USP. Det kan också vara utseendet på GUIt som är USPen.

När du väl hittat USPen så gäller det att få folk att nämna din App på så många ställen som möjligt. Recensionsex kan vara total lycka eller fullständigt fiasko. Det beror på betyget Appen får. Genom recensioner kan du dock få värdefull feedback.

När det gäller marknadsföring så gäller det att tänka kreativt. Helst lite utanför lådan.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-02 18:10

Tack för tipsen

Ursprungligen av Spooky:

Exakt. Vad har dina Appar för USP (unik selling point)? Tillför dina Appar inget nytt som inte redan finns så är det klart svårare att få dem att lyfta. I fallet väderappar verkar konstigt nog inte bara den information som presenteras som USP. Det kan också vara utseendet på GUIt som är USPen.

Ursprungligen av keptang:

Vad skiljer din app mot konkurrensen?
Och vilken app är din?

USP i det här fallet är att den erbjuder funktionalitet som inte finns i andra appar, eller tja, det var så när jag började göra den men under arbetet med den dök det upp två "konkurrenter". Det går ut på att man lägger upp en resrutt på en karta, och kan få väder för hela resan både i en tabell och i ett diagram, liknande det som yr.no kör med.

Det som skiljer den från konkurrenterna är att den är mer genomarbetad, har flera visningslägen för väder, snyggare design (OK, subjektivt) samt flest funktioner.

Ursprungligen av Spooky:

När du väl hittat USPen så gäller det att få folk att nämna din App på så många ställen som möjligt. Recensionsex kan vara total lycka eller fullständigt fiasko. Det beror på betyget Appen får. Genom recensioner kan du dock få värdefull feedback.

När det gäller marknadsföring så gäller det att tänka kreativt. Helst lite utanför lådan.

Jag kan tänka mig att husvagnsfolk, långdistanscyklister, hojåkare och privatpiloter kan var mycket intresserade av appen men jag är tveksam till att regga mig på massa dyika forum och "tipsa" om min app, leder inte det mest att folk blir sura?

Ursprungligen av Peeman:

Du kan börja med att skriva vad appen heter, då kanske du har en köpare till iaf

Jag har för mig att forumreglerna inte tillåter att man "namedroppar" sina appar men den intresserade kan ju kolla på mackaroni.se

Få några personer i målgruppen att börja använda den, är den tillräckligt bra så kommer den att spridas.

Tips är att sänka priset till 7kr, alternativt göra den gratis + in-app purchases.

edit: Screenshotsen på App Store ger inget seriöst intryck med felstavningar och märkliga värden t.ex.
Men det kanske bara är jag som reagerar på sånt.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-02 18:35
Ursprungligen av keptang:

Få några personer i målgruppen att börja använda den, är den tillräckligt bra så kommer den att spridas.

Tips är att sänka priset till 7kr, alternativt göra den gratis + in-app purchases.

Gratis är nog inget alternativ då jag har svårt att se vad man skulle sälja som in-app purchases, det går ju inte direkt att ta fram några add on-paket direkt. Däremot funderar jag på iAd, men det funkar ju bara i US, UK och några länder till.

$0.99 känns bittert med tanke på att det är rätt mycket jobb bakom men klart 10000*0.99 > 1000*1.99

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 21:47

Att en app är bra, presentationssidan är korrekt och har snygga skärmbilder är nog endast nödvändigt men inte tillräckligt.

Jag tror att man måste få ”spinn” runt appen och/eller utvecklaren.

Några saker som kom upp i mitt huvud
- twittra runt macther ”Vem som dömer x-y? Det är nr z som är (och så länk till appen i appstore) #(allsvenska, elitserien eller vilken tagg som används)
- recensionsexemplar till bloggare som har målgruppen bland sina läsare - tror mer på det än på ”teknikbloggar”
- ”kul” webbplats där väderappen förklaras och kanske varje vecka en post med en halvpackad resväska för någon som ska till en viss plats och där sakerna är anpassade till vädret. Även bilder på de som packat fel - dvs om du själv eller bekanta kan ta bilder på kända platser i fel klädsel.
- G+ och facebooksida med ”kul” bilder. Gör du dem riktigt kul kan du få dem delade bara genom att de är kul och på det viset driva trafik till sidan och appstore
- Bli synlig själv!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-02 23:37
Ursprungligen av Katinka:

Att en app är bra, presentationssidan är korrekt och har snygga skärmbilder är nog endast nödvändigt men inte tillräckligt.

Jag tror att man måste få ”spinn” runt appen och/eller utvecklaren.

Några saker som kom upp i mitt huvud
- twittra runt macther ”Vem som dömer x-y? Det är nr z som är (och så länk till appen i appstore) #(allsvenska, elitserien eller vilken tagg som används)
- recensionsexemplar till bloggare som har målgruppen bland sina läsare - tror mer på det än på ”teknikbloggar”
- ”kul” webbplats där väderappen förklaras och kanske varje vecka en post med en halvpackad resväska för någon som ska till en viss plats och där sakerna är anpassade till vädret. Även bilder på de som packat fel - dvs om du själv eller bekanta kan ta bilder på kända platser i fel klädsel.
- G+ och facebooksida med ”kul” bilder. Gör du dem riktigt kul kan du få dem delade bara genom att de är kul och på det viset driva trafik till sidan och appstore
- Bli synlig själv!

Du hade ju en del riktigt bra tips, tackar Twitter/instagram med kul bilder på "felpackade" människor känns ju riktigt genomförbart faktiskt även om målgruppen mer är bilresenärer än charter, spelar ju liksom ingen roll bara man syns. Att twittra domarnummer/namn +länk till domarappen ska jag också ta itu med även om den appen är mer av en kul grej, målgruppen är ju inte så stor direkt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-03 21:13

TripWeather är precis vad jag letat efter! Brukar kolla väder för 3-4 städer för resan hem till familjen och får ändå inte koll vilket väder jag kommer att köra i!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-04 11:37
Ursprungligen av reboot81:

TripWeather är precis vad jag letat efter! Brukar kolla väder för 3-4 städer för resan hem till familjen och får ändå inte koll vilket väder jag kommer att köra i!

Det var det som var tanken, jag har själv retat mig på att behöva kolla vädret för 4-5 orter när jag vill åka en sväng på mc:n utan att bli dränkt. Tack för dina vettiga synpunkter via PM förresten

1
Bevaka tråden