Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla 17" iMac till tv

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-16 17:56

Nu är jag trött på eländet.
Jag får inte min koppling mellan iMacen (17", 1GHz) och tv:n (Sony 32" widescreen, LS65W eller vad den nu heter) att fungera!
Har på rekommendation köpt en Apple Video Adapter, en fem meter lång S-videokabel samt en ljudkabel.

Jag har:

1. Kopplat S-videokabeln mellan video adapter och tv:n (ingen scart).
2. Kopplat ljudkabeln mellan datorns hörlursutgång och tv:ns ljudingång.

Får ingen respons på att det fungerar på något sätt. Har sökt igenom alla kanaler utan resultat.

Vad är fel?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-16 18:15

Det här hjälper kanske inte dig men jag hade exakt samma problem på en TV och fick det absolut inte att fungera.
En dag kom en kompis förbi och tryckte på en knapp på fjärrkontrollen och vips så funkade det.
Det var ingen kanal som det låg på utan det stod AV eller något på displayen.

Huh?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-16 18:20

Men AV är väl scartkanalen (kanaler) och i och med att jag inte har kopplat den till scarten så...

Nä men det kan väl vara värt ett försök?

har själv rätt stor erfarenhet av det samma på både mac och pc... på min Panasonic 32" widescreen tv är det AV3-S som gäller... -S står för SuperVHS som dom flesta datorers tv-out är... hoppas det hjälper något...

/D

  • Medlem
  • 2003-07-16 18:53

Du skall med säkerhet välja någon av AV ingångarna, brukar finnas mellan en och tre beroende på vad för sorts tv du har.
AV1 till AV3 kan tex vara en scart men kan även lika gärna vara en SVHS ingång plus en RCA ingång

Det kan även vara en Kompisit ingång, typ gul rca. Och sen ljud in på vanlig RCA. Är nästan säker på att detta löser ditt problem.

// Tim

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-16 19:35

Jag har också en iMac 17" men en Sony Trinitron 29" och jag fick det att funka efter ett tag. Så här gjorde jag:
Först Video Adaptern in där bak på iMacen. Till den en lång S-Video kabel, som jag satte in i "S-OUT" på Video adaptern och kopplade den andra ändan av S-Video kabeln till en Scartuttag som jag även köpt till Tvn. Denna "Scart" ska vara en sådan som kan kopplas med S-Video och som även har ingång för ljud. Alltså, förutom S-Video kabeln som går till "S-OUT" på Video adaptern ska man koppla en kabel från "hörluraringången" på baksidan av datorn till "Scartens" ljudingång (en röd och vit el. gul ingång).
Sen fick jag ställa in Tvn i S-Video läge in och ut. När man sen kopplat alla kaplar rätt ska man se till att både TVn och datorn är avstängda till och börja med
(Det var detta jag hade missat från början).
Sen sätter man först på Tvn. Sen datorn.
Efter några sekunder kommer en bild på Tv skärmen. Datorns bild förändras lite, blir mindre och du får nu upp en extra ruta för alternativa bildskärmar där du kan göra lite inställningar angående format och så.
Min Tv är som sagt en Sony Trinitron 29". Jag får full skärm (eller i vissa fall widescreen), bra bildkvalite, bra färg och bra ljud med S-Video via iMacen. Anledningen till att jag köpte en iMac 17" var til stor del pga. S-Video möjligheten. Jag är mycket nöjd!
Så gjorde jag. Hoppas det även går bra för dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-16 19:48

Så jag kommer inte undan utan ett scartuttag?
För jag har ju ingångar för både s-video och ljud vid sidan av tv:n.

Så här ser det ut på min tv:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-16 20:10

Det ser ut som att det ska gå att göra så som du gjort. Vilka inställningar gör du sen på Tvn? Har du kollat i instruktionsboken?
Stänger du av Tvn och datorn efter du satt in sladdarna och startar upp allt som jag beskrev?

  • Medlem
  • 2003-07-16 20:17

Visst skall det funka utan scart, borde bara vara att stoppa svhs kabeln i rätt ställe på tvn och sen välja rätt av kanal.

Detta förutsätter såklart att du har satt på tv ut från din dator.

  • Medlem
  • 2003-07-16 20:20

Kanske inte heter av på din fjärr utan är en tv med pil in, som en ingång till tvn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-16 23:45

Jo, jag har hela fyra scartkontakter på baksidan av tv:n och därmed fyra AV-kanaler.
Dock visas inte bilden från datorn på någon av dessa (eftersom jag inte pluggat in något i dem).

Tim, du skriver att det förutsätter att jag satt på tv ut från datorn. Var gör jag det menar du?

  • Medlem
  • 2003-07-17 00:21

Det jag har försökt att säga är det är inte bara scart som kan vara en AV kanal.
Det kan tex vara en scart men även en svhs ingång med tillhörande ljud in.

Har ingen mac så jag vet tyvär inte om man behöver sätta på tv ut på något vis eller om det alltid är på...

Hoppas detta kan hjälpa dig.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-17 00:27

jag tror att jag har samma tv som dej.
o jag kör videoadaptern ut från iMacen (17") o sen går ändarna på svideo sladden o phonopluggarna (ljudet) in i en scartadapter o in på av 3 på baksidan på tvn.
funkar perfekt.
så som du har kopplat enligt bilden så skall det bara funka på av-kanal 4.
nu va väl detta inlägg till klen tröst för jag fattade så som om du ville ha dina "scart-av-ingångar" till annat, men det va bara ett litet "empati-försök" till svar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-17 01:11

Om man gör en kanalsökning på TVn så söker man ju igenom alla frekvenser som antennen får in. Det har inget med SCART eller SVHS att göra.

På min TV måste man välja kanalen AV2 genom att trycka två gånger på knappen med en pil som pekar in i en ruta. Sen ska man trycka på nån annan knapp för att växla mellan SCART-ingång 2 och SVHS-ingången. Har en Sanyo 25". Det kanske ger en ledtråd.

Att sätta på TV ut på datorn är inget jag har hört talas om. Det behöver man nog inte göra. Sitter själv med en iBook just nu och det är bara att koppla in en extern skärm så syns bilden (fast så har jag ju aldrig provat att koppla till en TV, man jag tor inte det kan vara nån skillnad).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Jo, jag har hela fyra scartkontakter på baksidan av tv:n och därmed fyra AV-kanaler.
Dock visas inte bilden från datorn på någon av dessa (eftersom jag inte pluggat in något i dem).

Tim, du skriver att det förutsätter att jag satt på tv ut från datorn. Var gör jag det menar du?

På Macen behöver man inte aktivera tv ut - det ska ordnas automatiskt när man kopplar in adaptern. När du kopplar in adaptern ska det dessutom märkas i OS:et, eftersom du då ska kunna få fram fler videolägen (olika NTSC- och PAL-lägen) i bildskärmsmenyn. På min iBook ser man dessutom att skärmen blinkar till när man kopplar in adaptern, men jag vet inte om det händer på en iMac också. Men om du inte får några fler tillgängliga videolägen när du kopplar in adaptern så är det inte lönt att felsöka tv:n något mer eftersom du då inte ens har någon signal ut från datorn. Blir ju lite svårt att få tv:n att visa något i så fall...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-17 11:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
På Macen behöver man inte aktivera tv ut - det ska ordnas automatiskt när man kopplar in adaptern. När du kopplar in adaptern ska det dessutom märkas i OS:et, eftersom du då ska kunna få fram fler videolägen (olika NTSC- och PAL-lägen) i bildskärmsmenyn. På min iBook ser man dessutom att skärmen blinkar till när man kopplar in adaptern, men jag vet inte om det händer på en iMac också. Men om du inte får några fler tillgängliga videolägen när du kopplar in adaptern så är det inte lönt att felsöka tv:n något mer eftersom du då inte ens har någon signal ut från datorn. Blir ju lite svårt att få tv:n att visa något i så fall...

Nej, det är ju just det. Jag verkar inte få någon utsignal från datorn. När jag pluggar in adaptern händer _ingenting_ varken på tv:n eller datorn.
Det känns inte helt lovande...
Kanske måste köpa en scart i alla fall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-18 00:43

Okej. Detta har hänt:

1. Jag kopplar S-videokabeln mellan Apples Video Adapter (som i sin tur är kopplad till iMacen) och tv:ns S-video-ingång. Kopplar även ljudet till tv:n. Inget fungerar. Ingen respons från varken tv eller dator.

2. Jag köper en scart och kopplar in s-videon och ljudet där för att sedan koppla denna till tv:n. Inget fungerar. Ingen respons från varken tv eller dator.

Vad är fel!?

Har du verkligen tryckt i kontakten i iMacen helt? Man får ta i betydligt mer än man tror nämligen. Denna vita delen på kontakten ska försvinna helt nästan.

Jag gjorde felet att inte trycka in den tillräckligt och svor rätt länge innan jag vågade ta i tillräckligt.

Ju mer jag läser inlägget ovan tror jag det är det jag skriver som är problemet. Jag hade just det problemet att _inget_ hände. Sen tog jag så jag trodde iMacen skulle gå sönder och tryckte in kontakten ordentligt och vips så blinkade det till på iMacen och det blev bild på tv-n.

Senast redigerat 2003-07-18 10:07
  • Medlem
  • 2003-07-18 09:52

Är du säker på att du valt rätt AV kanal på teven?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-18 12:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Har du verkligen tryckt i kontakten i iMacen helt? Man får ta i betydligt mer än man tror nämligen. Denna vita delen på kontakten ska försvinna helt nästan.

Jag gjorde felet att inte trycka in den tillräckligt och svor rätt länge innan jag vågade ta i tillräckligt.

Ju mer jag läser inlägget ovan tror jag det är det jag skriver som är problemet. Jag hade just det problemet att _inget_ hände. Sen tog jag så jag trodde iMacen skulle gå sönder och tryckte in kontakten ordentligt och vips så blinkade det till på iMacen och det blev bild på tv-n.

Okej. Jag är ett jackass. Jag erkänner.
Det var precis som du skriver Rickard: kabeln satt inte i ordentligt i Macen! :rolleyes:
När jag tryckte i den ännu länge fungerade allt perfekt. Nu köpte jag dessutom en scartkontakt för 125 kronor som jag inte har någon användning av...

Det här är lite i klass med att glömma sätta i strömsladden och fråga sig varför tv:n inte fungerar. :rolleyes:

Stort tack till alla som kommit med förslag på lösningar!

Jag kände mig precis lika dum när det hände mig. Men visst känns det lite otäckt att ta i så mycket som man blev tvungen att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-18 13:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Jag kände mig precis lika dum när det hände mig. Men visst känns det lite otäckt att ta i så mycket som man blev tvungen att göra?

Ja, det kändes verkligen märkligt.
Jag är så rädd om mina saker att jag aldrig hade kommit på det om du inte tipsat mig.
Det tog verkligen emot rejält men så plötsligt åkte den bara in.
Sjukast av allt är nog att det kändes som att den satt bra i första läget.

1
Bevaka tråden