Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överhettning för nya iMac 27" (nov/dec)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte höra om det är någon mer av er andra som provat att "pressa" er dator.

Jag köpte mig nya iMac 27" 3.4GHz som kom ut nu i nov/dec och körde igång Lightroom och började exportera ett par hundra bilder.
De flesta processorerna gick igång och den tugga på riktigt fint, var riktigt nöjd! Men detta i sin tur ledde självklart till att temperaturen steg.

Problemet är att när datorn närmade sig 70 grader så låste sig allt, och någon sekund senare så starta datorn om och man fick en skön "blue-screen".

Detta fel går att återskapa var gång, så nu måste jag manuellt sitta och titta på tempen samtidigt som jag exporterar och därmed själv avbryta exporten var gång jag passerar 67-68 grader för att undvika överhettning och när datorn svalnat fortsätta.

Klarar inte fläktarna (fläkten) av den värme som produceras? Känns väldigt dumt om det ska vara på detta viset iaf!

Ursprungligen av citronsyra:

Tänkte höra om det är någon mer av er andra som provat att "pressa" er dator.

Jag köpte mig nya iMac 27" 3.4GHz som kom ut nu i nov/dec och körde igång Lightroom och började exportera ett par hundra bilder.
De flesta processorerna gick igång och den tugga på riktigt fint, var riktigt nöjd! Men detta i sin tur ledde självklart till att temperaturen steg.

Problemet är att när datorn närmade sig 70 grader så låste sig allt, och någon sekund senare så starta datorn om och man fick en skön "blue-screen".

Detta fel går att återskapa var gång, så nu måste jag manuellt sitta och titta på tempen samtidigt som jag exporterar och därmed själv avbryta exporten var gång jag passerar 67-68 grader för att undvika överhettning och när datorn svalnat fortsätta.

Klarar inte fläktarna (fläkten) av den värme som produceras? Känns väldigt dumt om det ska vara på detta viset iaf!

Låter verkligen som det är dags för reklamation! Inte en chans att du ska tillåta detta, för den summan den datorn kostade... Berätta gärna hur det går!

Ursprungligen av D_Odell:

Låter verkligen som det är dags för reklamation! Inte en chans att du ska tillåta detta, för den summan den datorn kostade... Berätta gärna hur det går!

Ringde Apple-support och de tycker som du att det absolut inte skall vara på det viset så dom har skapat ett ärende åt mig. Det jag nu skall göra är att se om det är Lightroom som är felet. Detta genom att helt enkelt trycka in bilder i iPhoto för exportering i hopp om att processorn kan få jobba med detta program i jakt att återskapa felet.

Skulle vara intressant om någon annan som köpt liknande iMac kunde komma med svar om de pressat deras dator till högre temp utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 15:56

Jag kom up till 67 grader på CPU:n med Borderland 2, safari, transmission, spotify, skype, safari, steam, ical, tweetbot,clear, iMessage, mail och colloquy körandes i bakgrunden. GPU:n ligger på ca 75 grader och fläktarna snurrar @ 1550 RPM.

Jag har kört med samma setup (som ovan) tidigare och aldrig haft några problem alls. Ska tilläggas att jag kör på högsta upplösningen på min iMac (i7 3,4 Ghz).

Verkar som du har otur med din burk då den stänger av sig redan vid ca 70 grader. Tror inte att det har något med Lightroom att göra, snarare något fel på burken, dålig kyplasta etc.

Ursprungligen av crayzee:

....Verkar som du har otur med din burk då den stänger av sig redan vid ca 70 grader. Tror inte att det har något med Lightroom att göra, snarare något fel på burken, dålig kyplasta etc.

Tack för din input! Skall kontrollera tempen på både GPU och CPU ikväll för att kanske få fram om jag jag behöver byta burk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 19:32
Ursprungligen av citronsyra:

Tack för din input! Skall kontrollera tempen på både GPU och CPU ikväll för att kanske få fram om jag jag behöver byta burk.

FYI: Har jag låtit alla program som jag nämnde ovan vara igång sen jag skrev det inlägget, nu har CPU tempen gått upp till 72 grader och GPU:n till 77-78 och datorn har inte starta om /hängt sig etc

Ursprungligen av crayzee:

FYI: Har jag låtit alla program som jag nämnde ovan vara igång sen jag skrev det inlägget, nu har CPU tempen gått upp till 72 grader och GPU:n till 77-78 och datorn har inte starta om /hängt sig etc

Nu har även jag testat att köra iPhoto med export, vilket drog upp min CPU temp till 72-75 grader utan problem samt att fläkten stundtals var uppe på 1500rpm.

Så nu verkar det mer som om min installation av Lightroom är knas, alternativt att Lightroom från början är knas.
Eller har ni några andra tankar idéer som jag skall ta hänsyn till och testa?

Verkar vara ensam om att använda detta strålande program, så får helt enkelt installera om LR och se vad som händer, samt gnälla på Adobe-forum om felet kvarstår.

Tack för er input!

Ursprungligen av citronsyra:

Tack för din input! Skall kontrollera tempen på både GPU och CPU ikväll för att kanske få fram om jag jag behöver byta burk.

Testa att encoda en film så kommer du direkt upp i temp.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-03 20:13
Citat:

"blue-screen".

-Kör du LR i windows?

Vilken version av LR kör du? Kan du prova att skapa en ny användare och installera LR där och köra lite export med ändring av bildstorleken+skärpa på samma bildfiler som ställer till med bekymmer för dig?

PS. Du är inte ensam att köra LR. DS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 21:37
Ursprungligen av reboot81:

-Kör du LR i windows?

PS. Du är inte ensam att köra LR. DS.

Plus 1

Ursprungligen av reboot81:

-Kör du LR i windows?

Vilken version av LR kör du? Kan du prova att skapa en ny användare och installera LR där och köra lite export med ändring av bildstorleken+skärpa på samma bildfiler som ställer till med bekymmer för dig?

Menade såklart kernel-panic-skärmen...eller vad man nu kallar den i mac-termer.

Det är LR i Mac som jag får problemet då jag nu testat att även köra iPhoto. Har inte testat LR i windows men då jag har bootcamp kan jag självklart göra detta, men tror inte detta skall vara något problem.

Ursprungligen av reboot81:

...
PS. Du är inte ensam att köra LR. DS.

Om det finns fler som testkört LR på iMac 2012 så vore det intressant om de stött på problem vid export.

Senast redigerat 2013-01-04 08:22
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-03 23:10

Min 27" av förra modellen har nu varit på reparation i stort sett hela tiden sen i juli. De har bytt allt, flera gånger, ändå packar datorn ihop efter någon vecka.
Jag kan nästan alltid pressa datorn över gränsen med lite tungt jobb, framförallt om den varit igång någon vecka.
Jag vägrar dock ändra mig och stängs av datorn varje dag, det skall inte behövas, den skall klara att stå igång dygnet runt.
Tyvärr tror jag 27", trots sin större storlek, inte mäktar med vad Apple stoppat i den. Jag vet att gamla 27"-toppmodellen inte klarar det, och det gör mig tveksam på nya modellen som har fetare graffa, men mindre plats inuti. Ingen bra combo.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-03 23:31
Ursprungligen av bollman:

Min 27" av förra modellen har nu varit på reparation i stort sett hela tiden sen i juli. De har bytt allt, flera gånger, ändå packar datorn ihop efter någon vecka.
Jag kan nästan alltid pressa datorn över gränsen med lite tungt jobb, framförallt om den varit igång någon vecka.
Jag vägrar dock ändra mig och stängs av datorn varje dag, det skall inte behövas, den skall klara att stå igång dygnet runt.
.

Menar du att den går för fullt dygnet runt? Det ska man nog inte begära av en iMac.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-04 08:09
Ursprungligen av Gordy:

Menar du att den går för fullt dygnet runt? Det ska man nog inte begära av en iMac.

Nej, såklart inte, men den står igång dygnet runt, jag låter den aldrig gå i vila.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 12:28
Ursprungligen av bollman:

Nej, såklart inte, men den står igång dygnet runt, jag låter den aldrig gå i vila.

Varför inte? Tar ju bara någon sekund innan den kommer till liv igen. Släcker du skärmen automatiskt åtminstone?

1
Bevaka tråden