Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej boota från USB

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svartsjö
  • 2013-01-01 20:36

Jag har skapat en USB-sticka för clean install av Mountain Lion på min iMac. Problemet är att när jag startar om datorn med options-knappen nertryckt så får jag bara alternativen att boota från hårddisken eller recovery-hd, USB-stickan dyker inte ens upp. Nån som kan tipsa om vad jag ska göra?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-01-01 20:55

Vilken guide följer du när du skapar din sticka?

  • Medlem
  • 2013-01-01 21:43

Testa nedanstående program som gör alla steg åt dig (så att inget går fel på vägen vilket är lätt hänt):

Lion DiskMaker (US)

Edit: Funkar för Mountain Lion också (trots namnet).

  • Medlem
  • Svartsjö
  • 2013-01-01 23:10

Jag har följt lite olika guider, tex denna How To CLEAN Install Mountain Lion - YouTube Alla är mer eller mindre lika. Ska testa Lion DiskMaker.

Är det ett USB-minne kan du ha otur. Jag gjorde samma sak och vissa är inte boot-bara (har inget med mjukvara att göra utan är en hårdvaru-grej tydligen) så jag fick köra med en extern HD tillslut.

Ursprungligen av PeeMaN:

...vissa är inte boot-bara (har inget med mjukvara att göra utan är en hårdvaru-grej tydligen) ...

Har du någon källa på vilken "hårdvaru-grej" som skulle vara orsak till det?

1. Om ett USB-minne inte är boot-bart så beror det förmodligen bara på att man har formaterat fel. Det ska vara Mac OS Extended (HFS+) och partitionstabell GUID.

2. Det skulle också kunna vara att USB-minnet har en U3-partition (eller liknande) som ställer till det. Men det går ju också att lösa.

Senast redigerat 2013-01-02 14:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du någon källa på vilken "hårdvaru-grej" som skulle vara orsak till det?

Om ett USB-minne inte är boot-bart så beror det förmodligen bara på att man har formaterat fel. Det ska vara Mac OS Extended (HFS+) och partitionstabell GUID.

Det skulle också kunna vara att USB-minnet har en U3-partition (eller liknande) som ställer till det. Men det går ju också att lösa.

Nej, jag har ingen källa. Jag vet att jag formaterade minnet rätt och så vidare, och jag kollade även om det var en U3-partition, men icke! Jag ägnade en hel dag innan jag lyckades lösa skiten, och efter att ha googlat runt hittade jag en tråd på apples forum (tror jag) där de beskrev att det inte fungerar med vissa USB-minnen och varför.

Jag lägger till ytterligare en punkt (se även inlägg #6):

3. Om det inte går att boota så kan det också bero på att den måste kopplas direkt i en USB-port i datorn, och inte via en hub eller liknande.

Ursprungligen av PeeMaN:

Nej, jag har ingen källa...

OK, då fortsätter jag att hävda att det inte finns några sådana hårdvaruskillnader, tills jag har fått bevis för motsatsen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag lägger till ytterligare en punkt (se även inlägg #6):

3. Om det inte går att boota så kan det också bero på att den måste kopplas direkt i en USB-port i datorn, och inte via en hub eller liknande.

OK, då fortsätter jag att hävda att det inte finns några sådana hårdvaruskillnader, tills jag har fått bevis för motsatsen.

Och jag kommer hävda att det finns skillnader, eftersom jag fått bevis på det i ett forum

Ursprungligen av PeeMaN:

Och jag kommer hävda att det finns skillnader, eftersom jag fått bevis på det i ett forum

Det finns skillnader (fanns för ett par år sen iaf), vissa minnen går inte att partitionera/göra partitioner aktiva etc.
Tror det är rätt så sällsynt 2012/2013, men det har iaf varit så.

  • Medlem
  • 2013-01-02 18:21

Jag har haft ETT struligt USB-minne till Mac genom åren. Bland många. De finns eller fanns. Eller så var Mac OS X inte lika bra då. Hur som helst: Mer sannolikt beror problemet på något annat. Lion DiskMaker rättar till det!

  • Medlem
  • Svartsjö
  • 2013-01-02 23:02

Jag köpte ett nytt USB-minne och det funkade. Alltså hårdvaran som PeeMaN tipsade om. Tack!

1
Bevaka tråden