Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är Apple så dyra i Sverige?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet inte om jag lagt denna diskussion i rätt avdelning, men annars får väl nån moderator flytta den...

Jag har spenderat 1 tim nu på att kolla priser på Apples Online Store i olika länder, och Sverige är dyrast av dem jag kollade.
Produkterna jag tittade på var nya iMac 27" (billigaste modellen) och MacBook Pro Retina 13".

Om vi tar nya iMac 27" så kostar den (omräknat till SEK med dagens valutakurs) ca 11800:- i USA och Hong Kong.
I Sverige ca 17800:- och ungefär samma i Norge (faktiskt lite billigare i Norge).

Danmark är ca 1000:- billigare, alltså ca 16800:- SEK.
Thailand, som ofta bara är något litet billigare på elektronik än Sverige, är billigare än jag förväntade mig, ca 13200:- SEK.

Varför är Sverige så dyrt?
När till och med Norge är billigare, då har det gått för långt....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-02 00:07

Olika skatteregler samt moms.

Du bör även komma ihåg att i Apple Store US (och fler länder kanske) så står priserna exkl. moms eftersom momsen skiftar beroende på delstat.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-02 00:28

Apple vlll nog ha samma priser över hela världen men Apple kan ju inte (iaf inte mycket) bestämma över valutor skatter efterfrågan transportkostnader och konkurrens etc. Priserna i Sverige är dock lite mer flexibla i butiker än på Applestore och är man student eller lärare så kan man ju lätt få rabatt även i Applestore.

Senast redigerat 2013-01-02 12:49

i Tex New York åker man på 8% sales Tax (Moms) när man kommer till kassan - men alla priser anges utan..

Sverige har 25% moms.

Vi har på Forumet kollat flera ggr på ex en iPad, att köpa under resan i NY eller här hemma.
Skillnaden blev 200:-

Vi kan bortse ifrån USA och Hong Kong, men
Danmark och Norge har (vad jag vet) samma moms som Sverige.

Förr har Norge och Danmark faktiskt varit dyrare, kolla lite här - det är som sagt tullar/import + olika moms-satser som gör att det skiljer :

UK Apple Store offers worst prices in Western Europe

Det är nog långt kvar innan man kan tala om ett Big Mac..... index. O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 12:41

Apple har generellt en relativt hög valutakurs känns det som, kanske för att parera eventuella skillnader i kursen.

En pimpad iMac 27" kostar i USA…
- 20 400 SEK om man räknar med 8% sales-tax.
- 23 600 SEK om man räknar med 25% sales-tax.

Samma iMac 27" kostar i SWE 26 850 SEK, dvs c:a 14% mer än motsvarande maskin med samma moms-sats i USA.

Nu är ovan ganska omständig att få hem från USA då det är en BTO maskin men ändå en ganska väsentlig skillnad.

Ingångs iPad kostar i USA…
- 3 700 SEK om man räknar med 8% sales-tax
- 4 300 SEK om man räknar med 25% sales-tax.

Samma iPad kostar i SWE 4 500 SEK, dvs c:a 5% mer än motsvarande maskin med samma moms-sats i USA. Däremot är detta en pryl du lätt kan köpa lokalt i USA med en lägre moms-sats och då få den c:a 20% billigare. Skillnaden är mycket mer än 200 SEK då, snarare 800 SEK.

Ursprungligen av Erik.dv:

Apple har generellt en relativt hög valutakurs känns det som, kanske för att parera eventuella skillnader i kursen.

En pimpad iMac 27" kostar i USA…
- 20 400 SEK om man räknar med 8% sales-tax.
- 23 600 SEK om man räknar med 25% sales-tax.

Samma iMac 27" kostar i SWE 26 850 SEK, dvs c:a 14% mer än motsvarande maskin med samma moms-sats i USA.

Nu är ovan ganska omständig att få hem från USA då det är en BTO maskin men ändå en ganska väsentlig skillnad.

Ingångs iPad kostar i USA…
- 3 700 SEK om man räknar med 8% sales-tax
- 4 300 SEK om man räknar med 25% sales-tax.

Samma iPad kostar i SWE 4 500 SEK, dvs c:a 5% mer än motsvarande maskin med samma moms-sats i USA. Däremot är detta en pryl du lätt kan köpa lokalt i USA med en lägre moms-sats och då få den c:a 20% billigare. Skillnaden är mycket mer än 200 SEK då, snarare 800 SEK.

Skall man strunta i tullavgiften då-------

Om du flyger till USA så skall du enligt tullverket betala om du för med dig varor för mer än 4300kr. Så om du åker dit enbart för att köpa en iPad så är det lugnt men så fort du handlar lite till får du snällt betala momsen och ev. tull.

Källa:
Köpa varor på din resa från ett land utanför EU - Tullverket [NS4 version]

Trådskaparen har bett oss (se inlägg #6) att strunta i USA och Hong Kong m.fl, och i stället fokusera på varför det är så stora skillnader mellan t.ex Sverige och Danmark, där båda är inom EU, och båda har ungefär samma momssatser.

Trådar om att handla i USA har vi väl så det räcker?

Är det sant till att börja med? Jag skulle gärna se en bättre genomgång.

Imac (21.5#, 2.7GHz) säljs från 10599 DKK (12.769) och från 12.795:- i Sverige.

Europriset ligger kring 12250:- (€1349).

Låter inte så dramatiskt.

Så jag ser gärna en bättre bevisning på att priset är generellt högre i Sverige och på vilka produkter.

Och om det är så, så är nog svaret helt enkelt för att de kan ta ut högre pris här.

Ursprungligen av BlackSmp:

Är det sant till att börja med? Jag skulle gärna se en bättre genomgång.

Nej, det är inte sant.

Jag kontrollräknade inte exemplen tidigare, och litade på trådskaparen.

Men hans påstående, att iMac 27 2,9 GHz skulle kosta 16800 i Danmark, det stämmer ju inte alls.

Om man använder Forex valutakurser (idag 1,2048 på DKK) så hamnar man på ca 17600, vilket inte är så långt ifrån det svenska priset på 17795.

Inga skillnader att tala om, tycker jag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är inte sant.

Jag kontrollräknade inte exemplen tidigare, och litade på trådskaparen.

Men hans påstående, att iMac 27 2,9 GHz skulle kosta 16800 i Danmark, det stämmer ju inte alls.

Om man använder Forex valutakurser (idag 1,2048 på DKK) så hamnar man på ca 17600, vilket inte är så långt ifrån det svenska priset på 17795.

Inga skillnader att tala om, tycker jag.

Ta det nu lite lugnt grabbar. Ni kan lita på trådskaparen.
Jag trodde inte att jag skulle behöva förklara vilken kurs jag använt och varför. Men det behövs tydligen.

Denna tråd handlar INTE om hur mycket man skulle tjäna om man gick till Forex och växlade till danska och sedan masade sig över sundet för att handla. Om det hade varit SÅ, DÅ skulle kursen 1,20 använts.
Kursen 1,20 innebär ju att Forex ska ha sin "del av kakan", och det är ointressant anser jag om man nu vill titta närmare på Apples priser.
I detta fallet ska man självklart titta på den reella/verkliga/faktiska kursen, och den är 1,15.

Faktum kvarstår, att nya iMac 27" kostar ca 16800 sek i "Danmark" och ca 17800 sek i "Sverige".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 17:28

Min BTO iMac 27" kostar som följer i lite olika länder:

SWE: ca 26 850 SEK inkl moms
NOR: ca 27 300 SEK inkl merverdiavgift
DAN: ca 26 500 SEK inkl VAT
FIN: ca 26 300 SEK inkl VAT

Så ja, skiljer inom norden gör det, men väldigt marginellt och Sverige ligger mitt i. Norrmännen är eventuellt de som kan blänga lite surt på Finnarna med deras c:a 5% "rabatt".

Ser man på "mindre" Apple-produkter som iPad så kostar denna MER i Finland, Danmark och Norge än Sverige om man tittar på ingångs retina modellen. Men igen, det skiljer ett par hundralappar.

Ovan är uträknat med Forex valutakurser.

För att återkoppla till frågan Varför är Apple så dyra i Sverige? De är de tydligen inte om man inte räknar in länder som USA (vilket vi skulle bortse ifrån).

Norge har en miljöavgift (miljøgebyr) som läggs på så det kan förklara det högre priset där.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-01-02 18:59
Ursprungligen av keptang:

Norge har en miljöavgift (miljøgebyr) som läggs på så det kan förklara det högre priset där.

Det har vi i Sverige också. Avgifter för elektronik till El-kretsen och till REPA för förpackningsmaterial.

Ursprungligen av Mija:

Det har vi i Sverige också. Avgifter för elektronik till El-kretsen och till REPA för förpackningsmaterial.

Ja, men i Norge fungerar det lite annorlunda, det specifieras t.ex. på fakturor, precis som i Belgien om jag minns rätt.
I Sverige vad jag vet så är det något leverantörer betalar utan att kunden ser det.

Jag är speciellt förvånad att det är billigare i Danmark, som har groteskt hög prisnivå annars. Norge också tror jag, men det är jag inte säker på. Men visst åker norrmän och danskar hit och handlar i rätt hög grad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 18:04
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag är speciellt förvånad att det är billigare i Danmark, som har groteskt hög prisnivå annars. Norge också tror jag, men det är jag inte säker på. Men visst åker norrmän och danskar hit och handlar i rätt hög grad?

Danmark är av min erfarenhet mycket dyrt ja, men tydligen inte när det gäller köp av en iMac…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 18:04

Använder jag min bank för jag följande vad gäller en iPad:

SWE: 4495 SEK
NOR: 4416 SEK
DAN: 4461 SEK
FIN: 4227 SEK

Ok, man skulle faktiskt spara en slant. Uppåt 5-6%. Detta ligger skulle jag säga inom marginalen för kursväxlningar.

Tittar jag på iMacen och jämför Sverige landar jag på:

SWE: 26 850 SEK
NOR: 25 550 SEK
DAN: 24 550 SEK
FIN: 23 815 SEK

Alltså matchar Finland priset i USA och man sparar alltså kring 12-13% där. Det skulle jag säga är en markant skillnad.

Jämför vi övriga länder ser man mindre skillnad men den finns ändå där.

Vet inte om ovan priser skulle gälla vid ett köp dock. Betalar man med kort i givet land tar väl VISA / Master Card ut X% vid köp.

Ursprungligen av Erik.dv:

Alltså matchar Finland priset i USA och man sparar alltså kring 12-13% där. Det skulle jag säga är en markant skillnad.

Jag vet inte om det är något problem att få svenskt tangentbord utomlands, men i Finland måste väl standarden vara rätt nära vår? Det kan vara värt att kolla. Finns det någon Mac-butik på Åland tro?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag vet inte om det är något problem att få svenskt tangentbord utomlands, men i Finland måste väl standarden vara rätt nära vår? Det kan vara värt att kolla. Finns det någon Mac-butik på Åland tro?

Sverige och Finland har samma uppsättning på tangentbordet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout#Swedish

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-02 19:31

Att jobba med olika priser på marknader inom EU känns som ett bra sätt att få kunder att muttra. Men jag antar att det har att göra med vilken strategi man valt på den marknaden, och hur stor organisation Apple har i landet (kostnader).

Ett prisspann på någon procent kan jag tycka är ok, inte mer före moms/vat.

En imac har 0% i tull från kina både till Sverige och USA (WTO), USA har väl en avgift på någon dollar eller så för importen till tullen. Och alla EU-länder har samma tullar.

Så back till frågan, varför har Apple olika priser inom EU på datorer när vi så lätt kan se vad pryttlarna kostar i olika länder?

Ursprungligen av spaceas:

Att jobba med olika priser på marknader inom EU känns som ett bra sätt att få kunder att muttra. Men jag antar att det har att göra med vilken strategi man valt på den marknaden, och hur stor organisation Apple har i landet (kostnader).

Ett prisspann på någon procent kan jag tycka är ok, inte mer före moms/vat.

En imac har 0% i tull från kina både till Sverige och USA (WTO), USA har väl en avgift på någon dollar eller så för importen till tullen. Och alla EU-länder har samma tullar.

Så back till frågan, varför har Apple olika priser inom EU på datorer när vi så lätt kan se vad pryttlarna kostar i olika länder?

Det är väl "någon procent upp eller ner" mellan EU-länderna?
Eller har du hittat något superbilligt land i EU?
Alla Euro-länder har väl samma pris till exempel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-02 20:28

Verkade vara en tusenlapp, med officiella växelkurser i norden.

Europriserna är befriande lika, och jag skall inte börja prata USA i denna tråden

Nåja, vi hade inte haft denna diskussionen om Apple valt att ha standardiserade priser på datorer globalt.

Handhållna saker har ju befriande lika priser

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-02 20:54

Sådärja, nu gick jag igång och räknade, här är 27" imac, instegsmodellen före skatt på några marknader.

Sorry:)

Kurs(idag) lokalt Pris i sek före moms
UK 10,554 1415 14 933,91
SE 1 15596 15 596
DE 8,5594 1721 14 730,72
DK 1,1474 12799 14 685,57
NO 1,1704 13192 15 439,92
US 6,5003 1999 12 994,10
JP 7,455 1607,62 11 984,81

Kurserna är senast betalda idag, enligt Svd näringsliv. Priser från Apples lokala sajter. EU ligger hyfsat samlat, före skatt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 13:07

Dyrt i SE? Det kanske inte är utgiften det är fel på utan snarare inkomsten?

Danmark och Finland har ju lägre per capita inkomst än Sverige, så de hamnar kanske på samma hål-i-plånboken nivå ändå.

Bevaka tråden