Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plex som mediacenter

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-02 10:20

Jättebra guide!
Jag har kört plex drygt ett år och är jättenöjd.
Det går att använda plex ihop med apple-tv om man använder airplay från iphone/ipad.
Dock tappar man surroundljud.

Jag hade gärna sett en guide för DLNA-funktionen med, när den kom testade jag lite till min PS3 men det fungerade inte så bra. Läste att man skulle fixa någon profil men orkade inte gräva mer i det.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-01-02 10:40

Bra guide. Jag använde Plex förr men nu tar jag bara över filmer från NAS:en till usb och sätter in usb-minnet i hemmabion. Plex ger ju däremot många fler funktioner, och är ju rent tekniskt utan tvekan en mycket mer kraftfull och mångsidig lösning.

Egentligen borde man ju köra Mac Mini dels som NAS och dels som mediacenter. En enkel historia att konfigurera automatiska, trådlösa backuper på data lagrad på Mac Minin, så har man den biten löst också. Och då kan man börja snacka att få valuta för pengarna också. En Synology NAS inkl. diskar kommer lätt upp i runt 3-4000 kr, och då har man ett "dumt" gränssnitt endast avsedd för lagrings- och serverändamål, inte Plex och hela rasket med OS X (man skulle ju förstås ansluta till Minin så här).

Så... En Mac Mini som NAS och ev. mer allmän server än bara för media känns som en väldigt kraftfull och rentav prisvärd lösning. Med ett trevligt operativsystem.

Senast redigerat 2013-01-02 10:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 11:40

Det ena problemet med en MacMini som NAS är att lagringen blir dyr.

NAS
- 5-disk NAS från Synology populerad med 5st 2TB WD RED-diskar kostar c:a 11 200 SEK (8TB ledigt, RAID-5) [1,4 kr / GB]
- 8-disk NAS från Synology populerad med 8st 2TB WD RED-diskar kostar c:a 17 800 SEK (14TB ledigt, RAID-5) [1,3 kr / GB]

DAS
- 4-disk DAS från Promise populerad med 4st 2TB diskar kostar c:a 15 000 SEK (6TB ledigt, RAID-5) [2,5 kr / GB]
- 6-disk DAS från Promise populerad med 6st 2TB diskar kostar c:a 19 500 SEK (10TB ledigt, RAID-5) [2,0 kr / GB]

Så jag tror i media-center-sammanahng där man inte har extrema prestandabehov på lagringen (en DAS kommer mot MacMini:n prestera många gånger bättre än en NAS) så är MacMini + NAS ett bättre val än en MacMini + DAS. Jag tror även om Plex är konfigurerad korrekt att alla klienter kan läsa filerna direkt från källan (NAS:en) utan att gå via Plex-Servern.

Visst skulle man kunna komma undan med billigare USB-3 diskar till en MacMini men jag ser någon form av RAID som självklar i ett större media-bibliotek. Däremot tror jag din idé om att nyttja en MacMini som "server" är en god tanke. Jag tror dock för många att en NAS blir ett mycket mer prisvärt alternativ).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-02 13:41
Ursprungligen av Erik.dv:

Det ena problemet med en MacMini som NAS är att lagringen blir dyr.

NAS
- 5-disk NAS från Synology populerad med 5st 2TB WD RED-diskar kostar c:a 11 200 SEK (8TB ledigt, RAID-5) [1,4 kr / GB]
- 8-disk NAS från Synology populerad med 8st 2TB WD RED-diskar kostar c:a 17 800 SEK (14TB ledigt, RAID-5) [1,3 kr / GB]

DAS
- 4-disk DAS från Promise populerad med 4st 2TB diskar kostar c:a 15 000 SEK (6TB ledigt, RAID-5) [2,5 kr / GB]
- 6-disk DAS från Promise populerad med 6st 2TB diskar kostar c:a 19 500 SEK (10TB ledigt, RAID-5) [2,0 kr / GB]

Man måste ju inte köpa det dyraste som finns.
Jag har:
SSI COMPUTER CORP.
Med 5x2TB diskar skulle man hamna någonstans runt 10 000.

Innan körde jag bara med 3st USB-diskar, det funkade fint det med, men dels ser det inte snyggt ut och dels lämnar USB2 lite att önska i hastighet de gångerna man behöver skyffla mycket data över nätverket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 15:18
Ursprungligen av Json_81:

Man måste ju inte köpa det dyraste som finns.
Jag har:
SSI COMPUTER CORP.
Med 5x2TB diskar skulle man hamna någonstans runt 10 000.

Innan körde jag bara med 3st USB-diskar, det funkade fint det med, men dels ser det inte snyggt ut och dels lämnar USB2 lite att önska i hastighet de gångerna man behöver skyffla mycket data över nätverket.

Den burken låter helt OK om den alltså kostar i landet 5000 SEK inkl moms och inte har massa skumma begränsningar i RAID-5 över USB-3. Var köper man den i Sverige?

Ett dilemma med att bygga in NAS-funktionen i MacMinin om denna även står som "player" vid TV:n är att ett 5-diskar chassi lätt låter en del. Mycket mer än man vill ha i sin hemmabio / vardagsrumsmiljö.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-02 15:30
Ursprungligen av Erik.dv:

Den burken låter helt OK om den alltså kostar i landet 5000 SEK inkl moms och inte har massa skumma begränsningar i RAID-5 över USB-3. Var köper man den i Sverige?

Ett dilemma med att bygga in NAS-funktionen i MacMinin om denna även står som "player" vid TV:n är att ett 5-diskar chassi lätt låter en del. Mycket mer än man vill ha i sin hemmabio miljö.

Det är föregångaren till den jag länkade jag har (från specen verkar det bara vara utseende som skiljer) och den kostade ca 1800:- tom.
Jag inser att jag räknade alldeles för högt på diskarna, 2TB ligger väl under tusenlappen nu?
Vet inte hur den presterar i RAID-5, än så länge kör jag singeldiskar över FW800 och kan komma upp i runt 70MB/s.
Då är det relativt gamla diskar, den nyaste är 1,5-2 år och kommer från ett USB-chassi.

Har den stående i tv-bänken och jag störs inte av ljudet. Har dock bara tre diskar i.

[Edit]
Jag köpte den på Inet, men de verkar inte ha den längre.

Ursprungligen av Erik.dv:

....
Så jag tror i media-center-sammanahng där man inte har extrema prestandabehov på lagringen (en DAS kommer mot MacMini:n prestera många gånger bättre än en NAS) så är MacMini + NAS ett bättre val än en MacMini + DAS. Jag tror även om Plex är konfigurerad korrekt att alla klienter kan läsa filerna direkt från källan (NAS:en) utan att gå via Plex-Servern.

Vet inte hur det är med Synology, men NAS från QNAP har i flera modeller stöd för att direkt köra Plex server och därmed behövs inte en Mac Mini.

Dvs
NAS med Plex server + iPhone/iPad + Apple TV = film
(alt. NAS med Plex server + Apple TV (JB med plexstöd) = film)

Sedan har även QNAP stöd för TV-kort så det går att spela in och lagra filmen på din QNAP.
Samt QNAP har även HDMI utgång och programvara för att direkt kopplas till en TV vilket suddar ut kraven på någon appleprodukt, vilket kanske är fult att nämna i samband med en så fin och intressant artikel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 14:02
Ursprungligen av citronsyra:

Vet inte hur det är med Synology, men NAS från QNAP har i flera modeller stöd för att direkt köra Plex server och därmed behövs inte en Mac Mini.

Dvs
NAS med Plex server + iPhone/iPad + Apple TV = film
(alt. NAS med Plex server + Apple TV (JB med plexstöd) = film)

Sedan har även QNAP stöd för TV-kort så det går att spela in och lagra filmen på din QNAP.
Samt QNAP har även HDMI utgång och programvara för att direkt kopplas till en TV vilket suddar ut kraven på någon appleprodukt, vilket kanske är fult att nämna i samband med en så fin och intressant artikel.

Dessa är ju tydliga alternativ till Plex så jag ser inget konstigt att nämna dem. Dock är plex för NAS begränsat kontra plex för desktop. Transcoding finns inte alls väl och jag tror få NAS-produkter orkar spela upp DVD och BluRay-rippar (native sådana).

MacMini + Plex stödjer i stort sätt allt man vill (förutom HD-format gällande ljudet).

Plex i TV:n låter optimalt i min värld samt att TV:n (digital-boxen) kan spela in på NAS:en (som kör plex-servern). TV:n måste sedan vara kraftfull nog att hantera "alla" format (inom rimlighetens gränser).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-01-02 12:10

Jag försöker just nu komma bort från Mac-kopplad-till-TV-träsket och istället gå över till att ha en NAS med all media samt en Smart-TV som pratar direkt med NAS:en. LG eller Samsung verkar vara de TV:s som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 12:18
Ursprungligen av JonesH:

Jag försöker just nu komma bort från Mac-kopplad-till-TV-träsket och istället gå över till att ha en NAS med all media samt en Smart-TV som pratar direkt med NAS:en. LG eller Samsung verkar vara de TV:s som gäller.

Fixar de verkligen alla format då? Alltså hamnar man inte i transcoding och container-problem träsket? Hur är upplevelsen här vad gäller GUI:t? Ex. min Sony-TV har ett hemskt laggigt GUI.

Citat:

Det går att använda plex ihop med apple-tv om man använder airplay från iphone/ipad. Dock tappar man surroundljud.

Detta är precis vad man inte vill även om det är "häftigt" att det (typ) fungerar. Dock kräver detta att materialet transcodas då iOS inte hanterar varken MPEG2 (DVD) eller high-bitrate H264 (BluRay) vilket kräver mer processorkraft på server-sidan eller mer tid vid intankning från skiva (och därtill sämre kvalité).

Drömmen vore att ha allt DVD / BluRay media på en NAS och ha en AppleTV (eller dyl) som spelar upp allting, helt native utan tjafs och transkodering. Jag tror A5/A6:an hanterar "better than bluray" vad gäller video-playback (High Profile level 4.1), dock är Apple TV:n idag aningen för slö för detta (single Core A5 - High Profile level 4.0).

Jag kör en gammal (Intel Core Duo) Mac mini som NAS i källaren här hemma med några externa diskar (både firewire och USB 2) och det fungerar relativt bra, jag gillar att ha en fullständig mac som server istället för enbart en fristående NAS eftersom jag kan göra annat på den också (den kör till exempel även Plex Media Server för att leverera innehåll till iPad och iPhone).

I takt med att jag lagt till fler externa diskar har jag dock allt oftare velat ha en DAS eller en NAS och istället bara köpa interna diskar när jag behöver bygga ut. Men det är en stor startkostnad att köpa en DAS eller en NAS och för mig har det växt organiskt, dvs en disk här och var när det varit bra priser (vilket betyder att jag inte köpt någon ny disk sedan översvämningarna i Thailand - priserna har inte återhämtat sig ännu, innan kunde man köpa 2 TB USB2-disk för 599 kr). Så det är en ekonomisk fråga för mig, annars skulle jag gärna slippa massa lösa externa diskar som alla ska ha sladdar och plats och nätadapter osv.

Är det inte värt att nämna att Plex till ATV2 faktiskt finns?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det inte värt att nämna att Plex till ATV2 faktiskt finns?

Som jag sa tidigare att koppla sin ATV med jailbreak mot en NAS, för så vitt jag vet måste du använda jailbreak?
Guide: Installera Plex på din Apple TV. - Magnus Jonasson.com -

jag har fortfarande inte förstått hur man kan välja plex framför xbmc.

Ursprungligen av mjewl:

jag har fortfarande inte förstått hur man kan välja plex framför xbmc.

Plex vs XBMC är som iOS vs Android.
Personliga preferenser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 18:13

XMBC har väl inte ens hela server / streaming-funktionen som Plex har?

Ursprungligen av Erik.dv:

XMBC har väl inte ens hela server / streaming-funktionen som Plex har?

Korrekt. XBMC fungerar inte alls på samma sätt som Plex.
Men Plex härstammar från XBMC, det är som du säger mer som skiljer än hur det ser ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 19:37

Jag kör mitt Plex-bibliotek på min iMac med filmer och serier, sedan väljer jag bara vilken film/serie jag ska kolla på iPad:en och kör AirPlay mot min ATV3. Fungerar jävligt flawless med 720p/1080p filmer som är det enda jag kollar på.

Kan man ha TV-mottagare med Plex?

Funderar på att byta ut min gamla HTPC till något nyare, men vill ja ha samma funktionalitet som tidigare

Ursprungligen av disktant:

Kan man ha TV-mottagare med Plex?

Funderar på att byta ut min gamla HTPC till något nyare, men vill ja ha samma funktionalitet som tidigare

Finns ett plugin för EyeTV.

EyeContact - Plex

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 09:54
Ursprungligen av disktant:

Kan man ha TV-mottagare med Plex?

Funderar på att byta ut min gamla HTPC till något nyare, men vill ja ha samma funktionalitet som tidigare

I senaste XMBC har jag gjort en del för TV-biten tror jag men i senaste Plex (som igen baserar sig väldigt mycket på XMBC) tog man helt bort denna feature.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-01-03 09:49

Plex är kanon. Satt upp det på min Mac mini och lagt till ett konto åt mig och min far, då far jobbar mycket utomlands är det kanon för honom att kunna streaming film från mig.
Det jag finner dåligt är att vissa filmer jag rippat inte kan visas, DRM? Samt att filmer då texten ska vara inbränd i filmen så syns inte den texten när man streamar, eller har jag någon fel inställning?

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2013-01-05 02:08
Ursprungligen av Cybbe:

Plex är kanon. Satt upp det på min Mac mini och lagt till ett konto åt mig och min far, då far jobbar mycket utomlands är det kanon för honom att kunna streaming film från mig.
Det jag finner dåligt är att vissa filmer jag rippat inte kan visas, DRM? Samt att filmer då texten ska vara inbränd i filmen så syns inte den texten när man streamar, eller har jag någon fel inställning?

Där ligger problemet nog mer i hur du rippat filmen. Vilket program använder du?

Jag har testat lite med Plex och blev imponerad av enkelheten och möjligheten att styra allt från telefonen eller paddan. Nackdelen var dock det där med surroundljudet.

Min Panasonic TV och förstärkare har en inbyggd mediacenter med DLNA. Om jag ansluter till Plex så istället så får jag ut surround-ljud. Inte lika snyggt och enkelt att navigera men funkar.

Var ligger begränsningen med surround-ljud och Airplay? Är det Plex som inte är färdigutvecklat eller är begränsningen i Apples hårdvara/mjukvara?

Ursprungligen av Anders T:

Jag har testat lite med Plex och blev imponerad av enkelheten och möjligheten att styra allt från telefonen eller paddan. Nackdelen var dock det där med surroundljudet.

Min Panasonic TV och förstärkare har en inbyggd mediacenter med DLNA. Om jag ansluter till Plex så istället så får jag ut surround-ljud. Inte lika snyggt och enkelt att navigera men funkar.

Var ligger begränsningen med surround-ljud och Airplay? Är det Plex som inte är färdigutvecklat eller är begränsningen i Apples hårdvara/mjukvara?

Har du pillat runt i inställningarna i Plex?

Airplay är endast stereo.

En Synology NAS, en jailbreakad ATV2... Bra så!

Jag kan rekommendera första avsnittet av Plex Podcast där folk från Plex går i genom hur man ska tänka när man sätter upp sitt mediecenter.

Själv har jag kört plex så länge jag kan minnas... är hur nöjd som helst. Finns ingen som helst anledning att byta som jag ser det. Styr allt med en enda fjärr (Harmony One) och ja det tog ett tag att få det att funka.

Jag har valt att ha ett kraftfullt mediecenter i servern och en svag klient vid tvn (gammal macmini).
Detta gör att jag får klart godkänd kvalité på iPad, iPhone och datorer i nätverket.
Funkar även bra att störmma ut till enheter så ute i vida världen, men här önskar jag mig en snabbare utlina för det är den som begränsar nu inte servern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-06 11:36

Hur väljer man ljudspår?

Hittar ingen rullgardin eller liknande för detta.
Får bara 2.0 istället för 5.1 hur jag än försöker.
Kör enbart HDMI från min Apple Mini till min hemmabioreciver...

/m

Bevaka tråden