Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reparera MacBook 2009 med dålig skärm/inverter

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad skall jag göra med min MacBook?

Det är en MacBook från 2009. Riktigt bra maskin, sista med firewire, första med bra GPU. Jag har maxat den rejält och har den som min primärmaskin.

Men på sistone har det gått snett. Skärmen släcks av sig själv, vad som helst mellan en halv sekund och ett antal minuter efter att man tänder den. Ibland fungerar den fint en timme i streck, men alltför ofta får man bara ett blink.

Jag har letat lite och det troligaste är att inverterkortet är dåligt.

Jag har en trasig reservdelsmaskin från 2007. Är den kompatibel? Eller måste jag få fatt i ett nytt inverterkort som passar?

Att ta till reparatör kostar väl antagligen som en ny maskin. Är det bara att lägga den åt sidan och göra reservdelsmaskin av den eller är det lösbart?

Några tips? Liknande erfarenheter?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-12-28 21:35

IMHO: Ge den den kärlek (reparatör) den förtjänar.
Jag fick ett sådant fel (på en riktigt gammal MacBook) fixat för ca 2000:-, kanske i överkant mycket för en gammal burk - men har inte ångrat mig.

Jo, det är ju därför jag funderar. Det är en bra maskin (om man bortser från dålig reptålighet), jag vill fortsätta använda just en sådan.

Men det är trots allt bara en maskin så om jag kan köpa en likadan för mindre pengar än reparationen kostar så är det ju bara att flytta över hårddisken. Bara jag får en som är lika mysig som den gamla.

Efter lite mer googlande så tror jag att det är samma inverterkort i min reservdelsdator fast den är två år äldre... Så jag kanske kan fixa den själv trots allt. Jag skall bara våga sätta mejseln i den och försöka fixa det utan att sabba något.

Ifixit.com har hjälpt mig när jag har meckat i mina burkar. Rekommenderas!

Nu har jag ägnat alldeles för många timmar åt att fixa Macen. Jag fick plocka ner den i småbitar, för att byta skärm, inverterkort och tangentbord. Det är hur många skruvar och små plastflärpar som helst, inte minst på skärmen. Tangentbordet visade sig vara dött, så jag fick byta tillbaka, men bytet kostade knappast något extra annars eftersom tangentbordet ändå måste loss för att få loss täckplasten över gångjärnen (hinge cover).

Just denna täckplast är värsta biten av alltihop. Hela gångjärnskonstruktionen är både krånglig och känslig. Efter en massa mekande har jag fortfarande inte fått Macen att stänga sig helt i bakkant. Det känns inte så bra, men det skulle kännas sämre att bruka våld i en del där man vet att det är en massa känsliga kablar som man inte vill slita på.

Det roliga var att skärmbytet lyckades, skärmen funkar bra nu, och är ljusstarkare än den gamla, som säkert var rätt sliten redan innan den gav upp.

Nu är bara frågan om jag vågar lita på min lagning. Är detta en maskin att ta med i ryggsäcken, när den inte sitter ihop helt i bakkanten? Inte så kul. Jag har ingen aning om varför den inte går ihop. Jag är frestad att låta den bli "semi-stationär".

Den täckplasten blev inte korrekt installerat på min heller efter att jag bytte inverterkabel på den. Jag använde "milt våld" för att få dit den och har väl skadat nåt på plasten antar jag. Jag har använt den som min backupmaskin när jag varit ute och rest så den har varit upp och ner i väskor ett otal gånger. Inget som har stört funktionen alls. Faktiskt en mycket trevlig maskin, förutom att man bara kan ha Lion som mest och när man är van vid de nya multitouchrackpadarna är det tråkigt med knappvarianten. Plus att tvåfingerhögerklick i Windows är värdelöst, nästan tvunget med extern mus. Jag hade den nerstoppad i en MC-topbox under ca 500 mil i somras också utan att den tog någon skada. Lite sandig blev den, men det löste sig med tryckluft. En fantastiskt bra maskin.

En nyare MacBook utan FW är i mina ögon värdelös. Gå ner på USB för att flytta stora filer eller backupa är inget roligt.
Farten räcker till för min del (2.2 GHz med 4GB RAM). Sen tycker jag en svart MacBook känns rebelliskt på nåt sätt. "Alla andra" har svarta PC-burkar och så kommer det en nisse som har en svart burk med ett äpple på

Så här ser min ut på baksidan:

Ursprungligen av suddgummi:

En nyare MacBook utan FW är i mina ögon värdelös. Gå ner på USB för att flytta stora filer eller backupa är inget roligt.
Farten räcker till för min del (2.2 GHz med 4GB RAM).

Jag har 8 GB och det går fort. Segar sällan till sig. På 4 kunde det swappa för mycket ibland.

FW är viktigt för mig också, inte minst för att jag har en äldre Powermac med massor av äldre filer som jag kan prata FW med men inte USB. Och så upplever jag att FW är bra mycket tryggare än USB, inte bara snabbare.

1
Bevaka tråden