Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börjar min Macbook ge sig?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-30 20:13

Hej

First of all, jag är värdelös på datorer, och inte alls mycket.

Men, jag har en

MacBook (13-inch, Aluminum, Late 2008)

Som jag köpte sommaren 2009. Jag har aldrig uppdaterar till någon nytt system, har Mac OS X v 10.5.8.
Datorn är nu rejält svajig, stänger gärna av safari/chrome/firefox eller spotify och är allmänt långsam. Sen en tid tillbaka har även fläkten gått lös totalt och låter hemskt mycket.

Det jag undrar är om den håller på att dö ut? Eller kan man rädda den? Är det värt att uppdatera till Lion? Eller ska jag bara köpa en ny, vilket jag förvisso inte har råd med.

Vore tacksam för svar.

Ha de gott

F

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-30 20:19

Okej, lite snabb info kanske

hae 2gb ledigt, vilket jag borde rensa.
fläkten klockar in på typ 4200 RPM och 62grader när det hettar till.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-30 20:32

Rensa hårddisken och uppdatera OSet installera max minne om du inte har gjort det och helst en ny SSD så kommer din dator kännas betydligt snabbare och fräschare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-30 21:09

Två GB ledigt låter som dags att rensa. Nästa steg är att stoppa i 2x4GB RAM. Kostar 361kr. Därefter nyare OS kanske? Lion kostar 319(?) och Montain Lion 149kr. SSD börjar på 600kr och uppåt, men då ryms inte lika mycket. Att byta från hårddisk till SSD gör mycket men är samtidigt det svåraste av dessa fyra steg mot en snabbare dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-30 21:21
Ursprungligen av reboot81:

Därefter nyare OS kanske? Lion kostar 319(?) och Montain Lion 149kr.

Är Lion eller Mountain Lion snabbare än en nyinstallation av Snow Leopard på en MacBook Air Core 2 Duo 1.6/1.86GHz ???

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-30 21:32
Ursprungligen av TureB:

Är Lion eller Mountain Lion snabbare än en nyinstallation av Snow Leopard på en MacBook Air Core 2 Duo 1.6/1.86GHz ???

Högst relevant fråga. Utifall ett nyare OS är stabilare kan det måhända uppväga ett eventuellt mer krävande OS?
Nån som kör 10.8.2 på en dator liknande TS:ens?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-31 12:32

Min fru har samma dator som TS, men med 4 GB RAM. ML fungerar bra, åtminstone inte långsammare än Leopard som kom med datorn. Vi gjorde en clean install med Lion, och sen uppgraderade till Mountain Lion när det kom. Flyter på bra. Jag var orolig över att datorn skulle kännas långsam, men blev positivt överraskad.

Ursprungligen av reboot81:

Högst relevant fråga. Utifall ett nyare OS är stabilare kan det måhända uppväga ett eventuellt mer krävande OS?
Nån som kör 10.8.2 på en dator liknande TS:ens?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-31 12:48
Ursprungligen av reboot81:

Högst relevant fråga. Utifall ett nyare OS är stabilare kan det måhända uppväga ett eventuellt mer krävande OS?

10.6.8 är väl stabilt, som de flesta av de sista versionerna av alla katter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-30 21:12

Tack för svar, Vad är det för skillnad på Lion och Mountain Lion?

Och SSD har jag ingen aning om vad det är, men ska googla. Att rensa är givet.

I övrigt använder jag bara datorin till internet, spotify, openoffice, evernote. typ

Att din fläkt låter konstigt kan mycket väl ha att göra med att den är full i damm, eller utsliten. Damm rengör man effektivt med tryckluft på burk, om den är utsliten är det billigaste att hitta en utbytesfläkt på eBay och byta själv. Vill man inte byta själv bör t.ex. Macforum (eftersom du bor i Göteborg?) hjälpa dig med den biten.
iFixit har en guide om hur du byter fläkten, och den är ju applicerbar om det endast är en rengöring som krävs: Installing MacBook Unibody Model A1278 Fan - iFixit

Mer minne kan hjälpa, men nyare system gör den med största sannolikhet långsammare. 2 GB är inte alls hopplöst på 10.5, men 4 eller 8 kan ge en förbättring. Med 10.7 och upp duger inte 2 GB alls längre. Min fru har en gammal Air med 2 GB, och gjorde misstaget att uppgradera från 10.5. Det har hon ångrat. En Air går ju inte att bygga ut minnet på. Min MacBook (2009) har jag 8 GB i och det var verkligen ingen nackdel.

Frågan är om det finns andra saker som behöver städas upp. Mycket fläkt kan ju helt enkelt bero på att Safari sliter som ett djur med idiotiska reklamanimationer, och kanske swappar en massa minne också. (DET blir långsamt!)

Har du någon Flashblockerare? Det snabbar upp rejält om man är drabbad av dåliga reklamanimationer.

Vad gäller stabilitet så är alla OSX rätt stabila, i alla fall några versioner in i varje större revision. Jag har aldrig sett någon anledning att uppgradera för att få stabilitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-01 23:00
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Mycket fläkt kan ju helt enkelt bero på att Safari sliter som ett djur med idiotiska reklamanimationer, och kanske swappar en massa minne också. (DET blir långsamt!)

Obsolut!! För mej är Traderas värdelöst byggda annonser den största boven! Låter jag Mitt Tradera sidan vara uppe tar Chrome 100% av ena procesorn, stänger jag endast Tradera fliken (har 10+ öppna) CPU andelen ner under 5% (av 200%) på en C2D.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Vad gäller stabilitet så är alla OSX rätt stabila, i alla fall några versioner in i varje större revision. Jag har aldrig sett någon anledning att uppgradera för att få stabilitet.

Min tanke också, speciellt på äldre maskiner som de nyare operativen inte är riktade mot.

Angående din frus MB Air, det är väl bara att gå tillbaka till Leopard så blir den som ny igen.

Jag bytte just från en MB Unibody (första alun) till en MBA. Jag hade satt i 8 GB RAM och en SSD (plus bytte optiska driven mot en hårddisk), körde SL 10.6.8. Underbar dator, bästa jag någonsin haft. Det som fallerade på gamla maskinen var batteritiden egentligen. Jag kan säga att det i övrigt inte var något direkt lyft att byta, trots att det gick från en C2D till en Core i5.
Något sämre touchpad, datorn 'fryser' korta stunder (väldigt kort, men märkbart) vet inte om det beror på ML eller strömsparfunktioner i Air. Dessutom var en piltangent kass så jag fick lämna in för byte av topcase, och på det tangentbord jag fick tillbaka så är 'h'-tangenten lite hängig/kass.
Så sätt i minne och en SSD (det är ju dessutom bara att byta hårddisk bara via batteriluckan!) så kommer din dator att vara lika bra som en nyinköpt, kanske bättre!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-07 16:25

Billig SSD typ 64 GB eller 128 GB, mer ram-minne (arbetsminne) minst 4 GB helst 8 GB, samt mountin Lion så har du dator 5 år till minst. Då flyger du fram det garanterar jag.

1
Bevaka tråden