Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign: Vad betyder de olika färgmarkeringarna?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-12-28 16:39

Ibland visar Indesign texter med färgmarkeringar, t.ex. om rosa om typsnitt saknas.

Nu har jag ett dokument (kallat a ) som jag fått utifrån, och där är all text markerat med blått. Jag kan inte se några åsidosättningar från vare sig stycke- eller textformat, och jag undrar vad det betyder.

Om jag skapar ett nytt dokument (b) och läser in alla textformat från a kan jag skriva med dess formatmallar utan att indesign vill färga något.
Om jag klistrar in ram med omarkerad text från b till a blir innehållet blåmarkerat.
Om jag klistrar in ram med blåmarkerad text från a till b blir innehållet omarkerat.

– Vad vill den blå färgen säga?
– Finns någon sammanfattning av de färger som Indesign använder för att säga något? (Ja, jag har googlat.)

Det gäller Indesign CS5, men frågan (och förhoppningsvis svaret) borde passa såväl äldre som nyare versioner.

Kan det vara detta? Frame edge highlights https://www.google.se/search?q=frame+edge+highlighting+indesign+cs5&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=en&client=safari

Hittar inget egentligt svar om vad det är men däremot mängder m frågor om hur man stänger av det

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-12-28 17:43

Nope. Frame edge highlight är att ramen visas då man drar markören över den.
InDesign CS5 frame edge highlighting problems - YouTube

  • Medlem
  • 2012-12-29 01:01

Du hittar alternativen i inställningar. Jag har inte InD i telefonen så jag kan inte kolla vad de heter.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-12-29 01:09
Ursprungligen av Baron:

Du hittar alternativen i inställningar. Jag har inte InD i telefonen så jag kan inte kolla vad de heter.

Gissa om jag tittat där. Men jag vet inte vad jag ska leta efter.

Törs jag hoppas på mer info från dig då du inte sitter med enbart telefon?

  • Medlem
  • 2012-12-29 10:19

Kolla Inställningar -> Disposition -> Anpassad spärra/knip och kerning, det ser ut som den färgen om dokumentet använder defaultfärger för vaningar.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-12-29 16:57

Tack, Baron. Där satt den.

Men jag förstår fortfarande inte varför markeringen uppstår i det ena dokumentet men inte i det andra. Alla inställningar är, vad jag funnit, desamma.

  • Medlem
  • 2012-12-29 16:59

Det är nog en dokumentionställning.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-01-02 09:02
Ursprungligen av Baron:

Det är nog en dokumentionställning.

Det visade sig stämma. Stort tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden