Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera en MacBook Pro 13" (mid 2012)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-29 04:55

Precis köpt en MacBook Pro 13" på mellandagsrean.

Passade på o skaffa en Samsung 840 PRO 256GB samt 16GB internminne som jag tänkte slänga i.
Kan jag göra det direkt utan ens ha startat datorn? Menar om jag tjänar ngt på att dra igång datorn i ursprungligt skick? (t.ex. för registrering el dylikt?)

Har en fråga ang. minnet jag köpt, blev Corsair SODIMM DDR3 16GB 1600MHz 16 GB Mac-kompatibelt SODIMM DDR3-minne!

Har inte så bra koll på olika minnen och vad jag får ut av dem. Har blivit rekommenderad Kingston HyperX (Kingston HyperX PnP 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL9 (KHX16S9P1K2/16) (2x8GB) (SODIMM) - WEBHALLEN.com)
samt sett att det finns ett billigare alternativ i Kingstons Apple-minnen
(Kingston 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (KTA-MB1600/8G) (SO-DIMM) (Apple) - WEBHALLEN.com)

Vad är era erfarenheter? Bör jag byta och satsa på något av Kingstons varianter? Hört att HyperX ska vara "da shit". Är det värt o satsa på dem om det endast kostar mig en hundring mer än Corsairs MAC (enligt ovan)?

Tack för er hjälp per förhand

Jag skulle först startat datorn en sväng för att se att den fungerar. Startar den normalt är det bara att montera grejerna.

Corsair minne har lite dåligt rykte här på forumet, men har du redan köpt dem så är det bara att montera och fungerar det är det inget du behöver tänka mera på.

Om de mot förmodan INTE fungerar de inte tillfredsställande så returnerar du och testar Kingston minnen. HyperX låter onödigt, jag skulle kört på den vanliga (dessa har jag även i min Mac mini 2012)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-29 11:12

Absolut starta den först och kolla, så det inte finns ett fel som går på garanti. Känns inte så kul när man redan har satt i SSDn...

HyperX ska du inte använda i din Mac. Kingston har ingen rekommendation på dessa minne och det som jag fått fram är att dom använder ett högre volttal än vad dina originalminnen gör.

Här är Kingstons rekommendationer för din maskin:

Memory Search | Kingston

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-29 13:00

Tack för alla era svar. Självklart behöver jag starta datorn för att kolla att allt funkar (vet inte vad jag tänkte på!).

När det gäller minnena; något frustrerande att Kingston inte listar fullständiga specifikationer för sina minnen (KTA-MB1600/8G).

Någon som råkar veta vad det är för latency resp. voltage på dessa minnen? (Corsair har väl t.ex. 1.35v vilket ska vara bra när det gäller värmealstring)

Har letat runt lite och på de många engelskspråkiga forum har dessa väldigt goda omdömen (se t.ex. Amazon!) http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/151069-corsair_vengeance_16gb_ddr3_pc3-12800_1600mhz_so-dimm
http://www.amazon.com/Corsair-Vengeance-Laptop-Memory-CMSX16GX3M2A1600C10/dp/B0076W9Q5A
Någon som har erfarenhet från dessa?

Även om skillnaden är liten så är jag, som ni säkert märker, ute efter det bästa möjliga! (när man ändå håller på) )

Senast redigerat 2012-12-29 13:16
Ursprungligen av barbone:

Tack för alla era svar. Självklart behöver jag starta datorn för att kolla att allt funkar (vet inte vad jag tänkte på!).

När det gäller minnena; något frustrerande att Kingston inte listar fullständiga specifikationer för sina minnen (KTA-MB1600/8G).

Någon som råkar veta vad det är för latency resp. voltage på dessa minnen? (Corsair har väl t.ex. 1.35v vilket ska vara bra när det gäller värmealstring)

Har letat runt lite och på de många engelskspråkiga forum har dessa väldigt goda omdömen (se t.ex. Amazon!) Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz SO-DIMM (2x8GB) (CMSX16GX3M2A1600C10) - WEBHALLEN.com
Amazon.com: Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) DDR3 1600 MHz (PC3 12800) Laptop Memory (CMSX16GX3M2A1600C10): Computers & Accessories
Någon som har erfarenhet från dessa?

Även om skillnaden är liten så är jag, som ni säkert märker, ute efter det bästa möjliga! (när man ändå håller på) )

Du kommer inte märka någon skillnad på 1,35V och 1,5V. Din maskin använder 1600MHz minnen på 1,5V. Kör på det så garderar du dig mot konstigheter. Med 16GB RAM och SSD så kommer du bli apnöjd. Tro mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-29 14:12

Ok, tack för alla svar. Kör på de Corsairminnen jag redan köpt och får hålla tummarna för att de funkar som de ska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-29 18:36

Sådär, sitter med min nya MacBook Pro och allt godis installerat... Works like a charm (so far)!
Måste säga att det var en rejäl boost!!!

@grenhall -> Du hade rätt, jag är numera: http://whatjothinks.files.wordpress.com/2012/02/monkey1.jpg

1
Bevaka tråden