Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

wifi fungerar dåligt ibland

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!Jag sitter på ett hotell med min dator och man kan koppla upp sig på deras wifi. De första dagarna fungerade det bra men nu fungerar det inte riktigt. Det finns olika platser på hotellet så man byter enligt den bästa täckning enligt stolpen överst på menyraden. Nu är det så att det fungerar ganska trögt så jag fick en ny username och password men hittar inte var jag ska fylla i. Om man väljer anslut till annan nätverk så är det inte samma dialogrutan som när man skulle ansluta för första gången. Det finns ingen rad för username.Tacksam om någon kan hjälpa mig. mvh/marie

Prova surfa till någon sida, då kanske det dyker upp, det brukar fungera så.

Kolla med hotellets reception?

Väldigt många hotell har dåligt WiFi. Inte så mkt man kan göra något åt dessvärre. Men börja med att göra som Keptang skrev, kolla med receptionen. Men bli inte förvånad om hastigheten inte blir bättre.

Jag surfar just nu på er hemsida och det fungerar inte så optimalt. Jag måste slå på och slå av Wifi hela tiden för att kunna klicka mig fram på sidan. Dem på receptionen kan ingenting. Jag undrar om det är flera utomstående som belastar den? det står inget lås vid hotellets wifi-namnen.

Det är nog överbelastat / väldigt dålig bandbredd på uppkopplingen.

Hotell-WiFi är oftast öppna nätverk, dvs inget hänglås. Du ansluter utan användarnamn/lösen, men för att få komma ut på internet måste man ofta ladda en sida där man anger användaruppgifter. Oftast laddas denna sida automatiskt vad man än försöker gå till för adress. Och som flera föregående talare nämnt, hotell-WiFi är ofta mycket sega.

Ursprungligen av pmarriott:

Hotell-WiFi är oftast öppna nätverk, dvs inget hänglås. Du ansluter utan användarnamn/lösen, men för att få komma ut på internet måste man ofta ladda en sida där man anger användaruppgifter. Oftast laddas denna sida automatiskt vad man än försöker gå till för adress. Och som flera föregående talare nämnt, hotell-WiFi är ofta mycket sega.

Vilken sida menar du? Finns den på inställningar?

Jag kan förstår att det kan vara att det är överbelastat just nu. Fast jag undrar vad jag ska göra med den lappen jag har fått från receptionen. Det kanske hjälper att det går bättre.Eftersom det är ett stort hotell så kan man byta wifi anslutning beroende på var man befinner sig. Dem i receptionen gav mig ett nytt username och password när jag sade att det var sämre täckning än det har varit.Jag undrar......måste jag i så fall ta bort de befintliga wifi-platserna för att lägga en ny? man kan väl inte lägga en ny ovanför de andra?Jag bara fyllt i 1 gång förut och fick en lista på flera platser när man klickar på Wifi-knappen. Det står costa ad1, costa ad2, costa ad3 med flera. Om man väljer anslut till annat nätverk så ska man fylla i: "nätverkets namn"; välja "säkerhet" men det står ingen rad för "password"Dialogrutan ser inte ut som när man skulle fylla i första gången, dvs: username och password. Var har den dialogrutan tagit vägen?

Vad händer om du försöker komma åt en sida, t.ex. Apple när du är uppkopplad mot ett WiFi som du fått login-uppgifter till?

Ursprungligen av keptang:

Vad händer om du försöker komma åt en sida, t.ex. Apple när du är uppkopplad mot ett WiFi som du fått login-uppgifter till?

jag har inte behövt gå på någon specifik sida för att fylla i uppgifterna. Det gjorde jag via wifi-inställningarna.

Ursprungligen av marie-claire:

jag har inte behövt gå på någon specifik sida för att fylla i uppgifterna. Det gjorde jag via wifi-inställningarna. När jag klickar på den länk du angav så kommer jag inte fram längre. Jag får väl prova i morgon och se om det ordnar sig.

...........

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-26 23:47

Du blandar ihop sakerna lite. Nätverksnamn och säkerhet ligger på ett ställe, och username/password på ett annat, precis som det skrivits om ovan (kommer upp om du surfar till någon sida).

Om du bara petar in exempelvis Förstasidan | SVT.se så kommer man, om man behöver logga in, först automatiskt till en inloggningssida.

Ursprungligen av pmarriott:

Om du bara petar in exempelvis Förstasidan | SVT.se så kommer man, om man behöver logga in, först automatiskt till en inloggningssida.

Idag fungerar det hyfsat. Gick väldigt bra att komma in på svt.se och dessutom fanns bilderna med vilket är toppen. Faktum är att man överhuvudtaget behövde inte gå in på en sida för att logga in, även första gången.

Ursprungligen av pmarriott:

Om du bara petar in exempelvis Förstasidan | SVT.se så kommer man, om man behöver logga in, först automatiskt till en inloggningssida.

.....

Senast redigerat 2012-12-29 18:29
1
Bevaka tråden