Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac startar om

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den senaste veckan har jag haft problem med att min iMac 27 (senaste modellen med i7 och Mountain Lion) startar om av sig själv. Första gången jag upptäckte det var det när den stod på över natten och jag möttes av ett varningsfönster om att OSX startats om oväntat. Sen dess har det hänt flera gånger men aldrig när jag suttit och använt den. Däremot när jag stremat via Plex.

Någon som har upplevt samma problem eller kan tänkas veta vad det rör sig om?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-18 16:56

Vad säger Systemmeddelanden?

Inte mera än att systemet startats om oväntat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-18 17:11

Om du klistrar in vad den säger här så kan alla ta sig en titt och se vad vi kan komma fram till

Ja då har problemet uppstått igen och denna gång tog jag dumpar av dialogrutorna. Hoppas det säger er mer än vad de säger mig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-10-20 18:19

zinned menade nog att du skulle klistra in det som står i programmet Console (Systemmeddelanden), där hittar du systemets loggfiler.

Ok isf. tror jag att det är detta:

2012-10-20 12:50:19,052 mdworker[542]: Unable to talk to lsboxd
2012-10-20 12:50:19,055 mdworker[543]: Unable to talk to lsboxd
2012-10-20 12:50:19,096 sandboxd[544]: ([542]) mdworker(542) deny mach-lookup com.apple.ls.boxd
2012-10-20 12:50:19,100 sandboxd[544]: ([543]) mdworker(543) deny mach-lookup com.apple.ls.boxd
2012-10-20 12:50:19,000 kernel[0]: Sandbox: sandboxd(544) deny mach-lookup com.apple.coresymbolicationd
2012-10-20 12:54:22,000 bootlog[0]: BOOT_TIME 1350730462 0

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-10-21 12:09

Tror du att du kan bifoga en fil med än fler (många fler..) rader från loggen?

I bifogad fil finns all info från att jag startade upp datorn tills att den startade om sig själv en dryg timma senare. Hoppas det finns något som kan peka på var problemet ligger. Tack för hjälpen, högst uppskattat!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-10-21 17:43

Jag ser en del meddelanden i loggen, mdworker[478]: Unable to talk to lsboxd\, som tydligen kan åtgärdas via en Safe Boot Mac OS X: Starta i säkert läge .

Se detta 10.8.2 - mdworker: Unable to talk to lsboxd - MacRumors Forums för lite mer info.

OK det skall alltså räcka med att starta om med en Safe Boot och inget mer? Jag testar det och återkommer.

Har läst igenom hela tråden och ser att en Safe Boot bör räcka.

Tusen tack för din hjälp.

Senast redigerat 2012-10-22 14:41
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-10-22 17:43

En ny loggfil efter att du gjort en Safe Boot vore intressant också, detta för att se vilka felmeddelanden som försvunnit.

Nu har jag startat om i Safe Mode och gjort en reboot. Återkommer när jag sett hur det artat sig.

  • Medlem
  • Falun
  • 2012-10-24 09:28

Hej!

Vi köpte iMac 27 till jobbet för några veckor sedan, och två datorer (av tre) har haft samma problem. De startar om på nätterna och man möts av ett felmeddelande på morgonen. Det sker inte varje natt utan verkar vara lite slumpmässigt, kanske varannan natt i snitt...

Har kikat i loggen men inte hittat den strängen ni pratar om. Har Safe Mode-grejen hjälpt dig?

Hittills har jag inte upplevt problemet sen jag startade om i Safe Mode.

  • Medlem
  • Falun
  • 2012-10-24 19:15
Ursprungligen av claudiomarino:

Hittills har jag inte upplevt problemet sen jag startade om i Safe Mode.

Ok, har provat. Visar sig imorgon bitti om det lyckats...

Dum fråga kanske (har precis bytt till Mac efter 15 år på PC) - men hur vet man att man är i Safe Mode? Enligt dumpar från äldre OS X så står det vid loginrutan efter uppstart, men det stod ingenting för mig. Eller tajmade jag bara shift-knappen dåligt?

Problemet har återuppstått men enbart vid några enstaka tillfällen sedan omstarten i Safe Mode. Borde inte detta fixats i en uppdatering vid det här laget?

Nu är problemet tillbaka på stadig basis igen. Någon mer som upplever samma sak?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-27 16:22
Ursprungligen av claudiomarino:

Nu är problemet tillbaka på stadig basis igen. Någon mer som upplever samma sak?

Det kan vara relaterat till RAM-minnen också, har du orginalminnen i maskinen?

Jaså? Nej jag har bytt ut originalminnena. Hur kan jag veta om det är det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-27 17:21
Ursprungligen av claudiomarino:

Jaså? Nej jag har bytt ut originalminnena. Hur kan jag veta om det är det?

Har problemen kommit sedan du bytte ut minnena? Har du prövat att sätta i orginalminnena för att se om problemet kvarstår?

Nej jag bytte minnena precis när jag köpte datorn så det gick flera månader innan detta uppstod.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-27 18:45

Då låter det, enligt mig, inte lika troligt att det skulle vara minnena.

Hur som, testa att sätta i orginalminnena och se ifall problemet uppstår igen.

Jag startade in i Safe Mode (första gången sedan jag skrev det sist i tråden) och nu har den startat om tre gånger(!) på 25 min.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-27 22:45
Ursprungligen av claudiomarino:

Jag startade in i Safe Mode (första gången sedan jag skrev det sist i tråden) och nu har den startat om tre gånger(!) på 25 min.

Med orginalminnen?

Nej det har jag inte provat ännu.

Kört Apple Hardware Test? Skivverktyg?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kört Apple Hardware Test? Skivverktyg?

Ja, både den enkla och den utökade och den hittar inga fel.

Har upptäckt att problemet bara uppstår när jag inte gör något (när den bara står på eller streamar). Det händer aldrig när jag surfar, jobbar eller spelar etc.

Ska byta till original-minnen senare idag.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2012-12-28 12:14

Jag har också detta problem med min drygt ett år gamla iMac 27". Det är inte särskilt ofta det händer, men emellanåt så har den startat om sig under natten då den stått i vila.
Jag har inte originalminnena i den utan bytte till fler och större i princip samtidigt som jag köpte den.

OK nu har jag provat med original-minnenan och till samma resultat

Vad är nästa steg? Installera om Mountain Lion?

Tack för all hjälp!

Bevaka tråden