Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Usb-server

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har länge kört med en nas (dns-323) som jag strömmar film från till 3 olika mediaspelare.
En htpc med xbmc, en tvix m7000 och en roxcore ez-play HD.
Innan har det inte varit några problem då jag kört windows.
Nu när jag bytt till nya imac så strular det lite...
Ibland syns inte dns-323 i finder.
Men eftersom diskarna på dns-323 börjar bli fulla och jag har en extern hdd på 3tb så tänkte jag byta på något sätt till den istället.
Dessutom så låter dns-323 väldigt mycket.
Finns det nu någon bra usb-server som man helt enkelt kopplar in den externa hårdisken i och sedan in i nätverket med kabel.
Jag vill alltså lägga över media från macen och sedan komma åt det från de andra enheterna.
Jag vill att den alltid finns på skrivbordet på macen och inte som min dns-323 bara ibland.
På min gamla windowsdator så monterade man ju in diskarna så de alltid låg i "den här datorn".
Någon som har bra tips på vad jag kan köpa?

  • Medlem
  • 2012-12-27 15:50

Med en Airport Extreme kan du få denna funktion. Men är osäker på om det går att få automatisk montering på skrivbordet.

Jag har en Time capsule, kan koppla i den där... men jag hittar den inte i mediaspelarna sedan. antar att det är samma som ap Extreme?

  • Medlem
  • 2012-12-28 20:19

Hur är hårddisken formaterad? HFS+ eller FAT? Jag antar att dina mediagrejer vill ha FAT?

Mac OS Extended (journalförd)

Hur försöker du komma åt den? Från vilken enhet?

Jag har försökt från te x twixen, där får man välja Samba eller nfs-mode, det som ska skrivas i där är:
Samba=
Server Namn
Ip nr
Användarnamn
Lösenord
På NFS-mode tror jag det bara var servernamn och ip-nummer
Om jag har en extern usb hdd inkopplad till Time Capsulen vid namn "Filmer".
Time capsulens ip är 192.168.0.1
Väljer man SAMBA eller NFS?
och vad skriver man på Servernamn?
IP antar jag är 192.168.0.1
Användarnamn?
Lösenord?

1
Bevaka tråden