Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Podradioavsnitt #12: Svenska hackare, Minecraft och ryska Yotaphone

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan bara rekommendera boken Svenska hackare, om jag så äcklas över att använda detta ord...

  • Medlem
  • 2012-12-27 10:56

Om man skriver en bok kallad "svenska hackare" så hade man väl åtminstone kunnat göra lite efterforskningar och kollat upp vad ordet hackare faktiskt betyder. Det framstår ju annars som ganska obildat att ta ett ord på måfå och sedan gissa vad betydelsen är. Tämligen respektlöst gentemot de som legitimt kallar sig för hackare.

Att kalla en bok som beskriver kriminella cyberbrottslingar för svenska hackare är precis lika relevant som att kalla boken för "svenska journalister". En journalist har precis lika lite med kriminalitet att göra som en hackare. Titta på Notch om ni vill ha ett exempel på vad en riktig hackare faktiskt är, och hur det inte har någon koppling till vad ni tror er ha skrivit en bok om.

Ursprungligen av cdecl:

Om man skriver en bok kallad "svenska hackare" så hade man väl åtminstone kunnat göra lite efterforskningar och kollat upp vad ordet hackare faktiskt betyder. Det framstår ju annars som ganska obildat att ta ett ord på måfå och sedan gissa vad betydelsen är. Tämligen respektlöst gentemot de som legitimt kallar sig för hackare.

Att kalla en bok som beskriver kriminella cyberbrottslingar för svenska hackare är precis lika relevant som att kalla boken för "svenska journalister". En journalist har precis lika lite med kriminalitet att göra som en hackare. Titta på Notch om ni vill ha ett exempel på vad en riktig hackare faktiskt är, och hur det inte har någon koppling till vad ni tror er ha skrivit en bok om.

Nu ska jag verkligen inte säga för mycket för jag har inte läst Svenska Hackare än och det kanske du har. Men när du skriver "Titta på Notch..." måste jag fråga om du lyssnade på allt eftersom de faktiskt skrivit en bok om honom också? Eller missförstår jag dig?

  • Medlem
  • 2012-12-27 12:55
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Nu ska jag verkligen inte säga för mycket för jag har inte läst Svenska Hackare än och det kanske du har. Men när du skriver "Titta på Notch..." måste jag fråga om du lyssnade på allt eftersom de faktiskt skrivit en bok om honom också? Eller missförstår jag dig?

Jo jag lyssnade på allt och det var just därför jag nämnde Notch som ett bra exempel på vad en hackare faktiskt är, och att det är ett ord som inte har någon koppling till ungdommar som bryter sig in hos Nasa. Ordet hackare var länge ett etablerat ord, men att det skulle ha något att göra med cyberbrottslingar är ett modernt missförstånd. Boken ser ut att vara riktigt bra annars, men att kalla cyberbrottslingar för hackare kommer bara att förstärka medias och vanligt folks missuppfattning om vad ordet egentligen betyder.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-27 20:08
Ursprungligen av cdecl:

Om man skriver en bok kallad "svenska hackare" så hade man väl åtminstone kunnat göra lite efterforskningar och kollat upp vad ordet hackare faktiskt betyder. Det framstår ju annars som ganska obildat att ta ett ord på måfå och sedan gissa vad betydelsen är. Tämligen respektlöst gentemot de som legitimt kallar sig för hackare.

Att kalla en bok som beskriver kriminella cyberbrottslingar för svenska hackare är precis lika relevant som att kalla boken för "svenska journalister". En journalist har precis lika lite med kriminalitet att göra som en hackare. Titta på Notch om ni vill ha ett exempel på vad en riktig hackare faktiskt är, och hur det inte har någon koppling till vad ni tror er ha skrivit en bok om.

Öh va? Du har nog missuppfattat vad en hacker är.
Bara för att det finns white hats betyder det inte att det inte finns black hats...

1
Bevaka tråden