Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undvik G-Technology Raid

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-26 15:18

Amatörmässigt att inte kolla upp spec innan du köpte annars är det ju en bra disk du köpt, så att ditt antiköpråd förefaller lite underligt. Att dessa enheter strular när de seriekopplas beror nog på begränsningar i Firewire tekniken inte på enheten i sig.

Ursprungligen av Gordy:

Amatörmässigt att inte kolla upp spec innan du köpte annars är det ju en bra disk du köpt, så att ditt antiköpråd förefaller lite underligt. Att dessa enheter strular när de seriekopplas beror nog på begränsningar i Firewire tekniken inte på enheten i sig.

Firewire-standarden stödjer upp till 63 enheter i en kedja. Problemen jag upplevde har snarare att göra med att detta är ett känt problem med G-Tech-diskarna (http://www.confessionsofatraveljunkie.com/blog/2011/2/9/spontaneous-firewire-drive-dismounts-you-too-read-on.htm). Jag har seriekopplat enheter från andra leverantörer i åratal utan problem.

Det är givetvis upp till var och en att köpa vad de känner sig trygga med men för egen del köper jag inte G-Tech igen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-26 17:06
Ursprungligen av Joacim Melin:

Firewire-standarden stödjer upp till 63 enheter i en kedja. Problemen jag upplevde har snarare att göra med att detta är ett känt problem med G-Tech-diskarna (http://www.confessionsofatraveljunkie.com/blog/2011/2/9/spontaneous-firewire-drive-dismounts-you-too-read-on.htm). Jag har seriekopplat enheter från andra leverantörer i åratal utan problem.

Det är givetvis upp till var och en att köpa vad de känner sig trygga med men för egen del köper jag inte G-Tech igen.

Om man läser kommentarerna till fotografens artikel så framkommer det att detta problem inte bara drabbar G-Tech enheter.
Att Firewirestandarden i teorin klarar 63 enheter i kedja betyder inte att det behöver fungera speciellt bra ens med bara ett fåtal bandbreddskrävande enheter i praktiken. Kablar och strömförsörjning etc. spelar givevis också roll.

Vilka andra bandbreddskrävande enheter har du seriekopplat över FW tidigare?

Ursprungligen av Gordy:

Om man läser kommentarerna till fotografens artikel så framkommer det att detta problem inte bara drabbar G-Tech enheter.
Att Firewirestandarden i teorin klarar 63 enheter i kedja betyder inte att det behöver fungera speciellt bra ens med bara ett fåtal bandbreddskrävande enheter i praktiken. Kablar och strömförsörjning etc. spelar givevis också roll.

Vilka andra bandbreddskrävande enheter har du seriekopplat över FW tidigare?

Flera diskar från Caldigit. Har alltid fungerat klockrent men deras grejer kostar ju å andra sidan det dubbla.

Går man in på G-Tech's hemsida och väljer G-RAID så står det stort "RAID 0 Dual Disk", men det kanske inte alltid varit så tydligt? Kan tänka mig det har kommit in klagomål om den bara marknadsförst som RAID men inte tillåter annat än RAID-0.

Vad är det förresten för skivor i denna?

Jag använder en G-Speed Q, 4 skivors raidad fw800 och den fungerar prima. Byggkvalitén är bland det bästa jag sett på dylika och den har Hitachi Ultrastar 7K3000 skivor Ultrastar 7K3000 | HGST, a Western Digital company .

Klagomål på denna är väl snarast att det inte finns någon monitoringsofta, så man kan egentligen inte övervaka hur sina skivor mår.

(För övrigt har vi även en Pegasus Promise R6 som använder samma skivor).

Ursprungligen av air:

Går man in på G-Tech's hemsida och väljer G-RAID så står det stort "RAID 0 Dual Disk", men det kanske inte alltid varit så tydligt? Kan tänka mig det har kommit in klagomål om den bara marknadsförst som RAID men inte tillåter annat än RAID-0.

Vad är det förresten för skivor i denna?

Jag använder en G-Speed Q, 4 skivors raidad fw800 och den fungerar prima. Byggkvalitén är bland det bästa jag sett på dylika och den har Hitachi Ultrastar 7K3000 skivor Ultrastar 7K3000 | HGST, a Western Digital company .

Klagomål på denna är väl snarast att det inte finns någon monitoringsofta, så man kan egentligen inte övervaka hur sina skivor mår.

(För övrigt har vi även en Pegasus Promise R6 som använder samma skivor).

Just frågan om vilken RAID det är i de enheter köpte är ganska oklar om man tittar på kartongen enbart. Syftet med min text var dels att varna för struliga grejer och dels varna för att inte göra samma misstag som jag gjorde.

Det sitter Hitachi Deskstar-diskar i de enheter jag köpt. Kan ju förklara ett och annat...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-12-26 20:13
Ursprungligen av Joacim Melin:

Just frågan om vilken RAID det är i de enheter köpte är ganska oklar om man tittar på kartongen enbart. Syftet med min text var dels att varna för struliga grejer och dels varna för att inte göra samma misstag som jag gjorde.

Det sitter Hitachi Deskstar-diskar i de enheter jag köpt. Kan ju förklara ett och annat...

Deskstar, det är uppföljarna till gamla IBM DeathStar, Hitachi Deskstar - Wikipedia, the free encyclopedia , om jag inte misstar mig..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-26 17:01

Jag köpte:
Externt RAID-kabinett för 5x 3,5" SATA, USB 3.0 - Inet.se

Väldigt nöjd såhär långt.
Mycket för pengarna, med de gamla 2x1TB och 1x2TB diskarna jag har i nu får jag runt 70Mb/s över nätverket, jämfört med runt 35 när de var inkopplade med usb2 i min Mac mini.

Roligt när man skaffar raid för säkerhet och burken är configgad för fart istället.

Raid0 (stripinng) innebär om det görs rätt att hälften av data skrivs på varje disk.
Du DUBBLERAR också risken för att ngt går åt pipan.....det räcker ju med att en av dessa två diskar fallerar så är det hejdå till (förmodligen) all data....

Personligen har jag hoppat över RAID, kör hd+TimeMachine+OffSiteBackup på allt mitt.

Ursprungligen av Goflorp:

Raid0 (stripinng) innebär om det görs rätt att hälften av data skrivs på varje disk.
Du DUBBLERAR också risken för att ngt går åt pipan.....det räcker ju med att en av dessa två diskar fallerar så är det hejdå till (förmodligen) all data....

Precis vad jag skrev ovan.

Ditt förslag i övrigt med att använda offsitebackup är annars helt klart rekommenderat. Jag gör det på en del filer men långt ifrån alla. Men det ska bli ändring på det nu.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Precis vad jag skrev ovan.

Ditt förslag i övrigt med att använda offsitebackup är annars helt klart rekommenderat. Jag gör det på en del filer men långt ifrån alla. Men det ska bli ändring på det nu.

Kör BackBlaze.com, mycket nöjd. 30-35:-/månaden och allt bara funkar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-26 21:07
Ursprungligen av Goflorp:

Kör BackBlaze.com, mycket nöjd. 30-35:-/månaden och allt bara funkar.

Hur mycket kan du backa dit för dessa 30-35 kr/mån?

Ursprungligen av Goflorp:

Kör BackBlaze.com, mycket nöjd. 30-35:-/månaden och allt bara funkar.

Jag kör egen Crashplanserver hemma vilket jag är grymt nöjd med. Har även Backblaze och bortsett från att det tar tiiiiiid att ta backup till dem första gången så är jag riktigt nöjd med den tjänsten också. Det enda två saker jag saknar där är att kunna ta backup av en Time Machine-volym och att kunna backa upp nätverksvolymer vilket de inte tillåter i dagsläget.

Stämmer fint - Hitachi köpte IBM:s hårddisktillverkning om jag inte är helt ute och cyklar. De diskarna har verkligen inte blivit bättre med åren heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-26 21:17

Hade ett gäng G-diskar på förr-förr...förra jobbet. Dom presterar bra men dom gick alltid sönder innan Lacie diskarna (som jag hade en massa av också) Stod inför valet av "Plex-lösning" för nån månad sedan och det blev en mac-mini och tillslut en Lacie 4big 12tb usb3 (raid5). Känns som en väldigt stabil lösning än så länge. Dagliga backupper vid 20:00 av en macpro och mini'n. 80MB/s via gigabit nätverket och usb3 typ samma hastighet (5400rpm på minin). Använder backup programmet som följde med Lacie disken. MacPron har även en egen timemachine. Offsite backup är "omöjligt" då filerna väger så mycket och min nuvarande uppkoppling va kass på 90-talet...heh

Varför håller folk på med externa diskar via FW/USB när det finns NAS?

Ursprungligen av zinned:

Hur mycket kan du backa dit för dessa 30-35 kr/mån?

Jag kör med CrashPlan, obegränsad backup, 20 spänn/månad.
Så bra så att jag köpte 5 år rakt av efter en 3-månaders testperiod.

Kostnadsfri om man vill köra sitt eget moln.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-26 23:48
Ursprungligen av keptang:

Varför håller folk på med externa diskar via FW/USB när det finns NAS?

Jag kör med CrashPlan, obegränsad backup, 20 spänn/månad.
Så bra så att jag köpte 5 år rakt av efter en 3-månaders testperiod.

Kostnadsfri om man vill köra sitt eget moln.

Är det Crashplan+ Unlimited du kör då? Bättre än Backblaze?

Ursprungligen av zinned:

Är det Crashplan+ Unlimited du kör då? Bättre än Backblaze?

Crashplan+ Family Unlimited, yep.
Har inte testat Backblaze så kan inte uttala mig om det.

Men har väl testat det mesta förutom Backblaze faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 02:35
Ursprungligen av keptang:

Crashplan+ Family Unlimited, yep.
Har inte testat Backblaze så kan inte uttala mig om det.

Men har väl testat det mesta förutom Backblaze faktiskt.

Jag håller på att testa skiten nu och jag undrar vad gör man om disken dör tex eller man ska köra en fresh installation? Kan man återställa från en image som man gör med en TC tex? Så man får allt tillbaka precis som det va vid det senaste backup-tillfället?

Om man kan göra det så är det riktigt grymt...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-04 03:30
Ursprungligen av crayzee:

Jag håller på att testa skiten nu och jag undrar vad gör man om disken dör tex eller man ska köra en fresh installation? Kan man återställa från en image som man gör med en TC tex? Så man får allt tillbaka precis som det va vid det senaste backup-tillfället?

Om man kan göra det så är det riktigt grymt...

Nej, CP arbetar inte med imagefiler. Dessutom har det bevisligen varit en del problem med filers rättigheter, se CrashPlan restore analysis « Haystack Software Blog

CP är inte till för att backupa operativsystem utan för användarfiler.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-08 23:27
Ursprungligen av crayzee:

Jag håller på att testa skiten nu och jag undrar vad gör man om disken dör tex eller man ska köra en fresh installation? Kan man återställa från en image som man gör med en TC tex? Så man får allt tillbaka precis som det va vid det senaste backup-tillfället?

Om man kan göra det så är det riktigt grymt...

Nej, men kör in OSet igen och sedan återställ från Crashplan så ska du få tillbaka allt som det var.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-27 08:01

Dagen då ethernet fixar 300MB+, Den dagen går jag från DAS till NAS. SAS, FC o nu thunderbolt föredrar jag fortfarande bättre till allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-29 01:37
Ursprungligen av keptang:

Varför håller folk på med externa diskar via FW/USB när det finns NAS?
.

För att det är dyrt att köpa en ny Drobo

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-26 23:49

Diskar rasar, ofta fatalt och slumpmässigt. Är bara att leva med och förbereda sig för.

Synd på din data, men ingen hårddisk varar för evigt. Tur i oturen att det hände innan garantin gått ut.
Att G-Technology har med hårddiskkrashen att göra förstår jag till slut - de har gjort ett dåligt val av diskar, och borde välja ett bättre märke.

Vad tyckte du om farten med raid0 förresten?

Kör en qx2 (DAS kopplad till Mac mini) från macsales med 4st 2TB western digital r4 i. Raid 5 funkar kanonbra hittills.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-28 18:00

dubbelpost

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-28 18:00

Det känns inte seriöst att utnyttja sin position här till att hänga ut en tillverkare på detta sätt. Det var väl Apple Stores / ditt fel att missa att de bara kör raid 0. Och att EN disk rasat tycker jag är för lite kött på benen för att sänka ett företag offentligt.

Bekräftar bara min bild av Joakim som en tjurskalle och viktigpetter. Det här är inte din personliga blog där du kan få utlopp för dina aggressioner, väl?

Senast redigerat 2012-12-28 18:12
Ursprungligen av snigel1:

Det känns inte seriöst att utnyttja sin position här till att hänga ut en tillverkare på detta sätt. Det var väl Apple Stores / ditt fel att missa att de bara kör raid 0. Och att EN disk rasat tycker jag är för lite kött på benen för att sänka ett företag offentligt.

Bekräftar bara min bild av Joakim som en tjurskalle och viktigpetter. Det här är inte din personliga blog där du kan få utlopp för dina aggressioner, väl?

Syftet med krönikan var dels att informera om att den här tillverkaren har problem med sina produkter på fler än ett sätt, och dels att visa att det är lätt att göra misstag. Jag skriver inte att det är G-techs fel att jag inte såg att produkten körde raid0 istället för raid1, det skulle jag själv ha kollat och det skriver jag också i artikeln.

Senast redigerat 2012-12-28 22:04

Får man bara skriva positiva saker? Så länge som det hela är faktamässigt underbyggt så är det väl ok? Då kan de som är intresserade bilda sig en uppfattning om argumenteringen håller och om det är något som jag tycker är värt att ta i beaktande.

Bevaka tråden