Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med anslutning till internet i MacBook pro

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-25 13:44

Hej
jag har en MacBook pro som vill inte koppla till internet. Jag har försökt ansluta till internet med både airport och ethernet. Men den vill inte det. Jag körde diagnos med det hjälpte inte.
Jag har inga problem att ansluta (wifi) min mobil till internet via samma router.
Är det någon som vet vad detta beror på.
Tacksam för all hjälp.

/amipat

Vad har du testat? Startat om din dator? Startat om din router? Får du ett IP?

Finns annars mängder med trådar om samma sak på forumet där du säkert kan finna fler tips.

Vad är det för router?
OS X version?
Internetleverantör?

Nedan är spånerier från min sida, men verkar vara sympomatiskt när sådana här problem uppkommer.
Kan det vara som så att du har Bredbandsbolaget och deras egna router? Då är den begränsad till 4 enheter (eller därikring, du får en "riktigt" internetadress varje gång du kopplar upp dig mot den).
Har du en IP-adress liknande 192.168.X.X om du ser i mobilens nätverksinställningar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-25 14:01

Vi behöver mycket mer information om vi ska kunna hjälpa dig. Bl.a.:

1) Vilken Macbook Pro-modell, hur gammal etc?
2) Har det fungerat förut men slutat fungera, eller har det aldrig fungerat?
3) Vad har du för router och internetleverantör? Vilken typ av uppkoppling (fiber/ADSL/ComHem etc)?
4) Vilken version av OS X?
5) Hur många andra enheter ansluter till internet genom samma router?
6) Kan du inte ens ansluta till nätverket, eller kan du ansluta men utan att få internetaccess?
7) Som barba undrade, får du nån IP-adress av routern? Vad får du för IP-adresser på de andra enheterna som det fungerar på?

Det dyker säkert upp fler frågor på vägen, men det där ger oss nåt att börja jobba med iaf.

1
Bevaka tråden