Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpt musik finns inte i biblioteket

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag är ny medlem här och relativ nybörjare med itunes, men de senaste 3 dagarna har jag spenderat många timmar med det, och tyvärr håller jag på att bli vansinnig...

Jag köpte några låtar på itunes från min ipad. Men när jag sedan går in i itunes på min stationära dator så finns inte musiken där. Tittar jag på mitt konto (på stationära datorn), så ser jag vilka köp jag gjort.
När jag sedan trycker på "hämta inköp till itunes", så "kopplar" datorn upp till apple store, och strax efter får jag svar i stil med "hämtningar gjorda". Men lik förbannat så finns inte låten/musiken i biblioteket!

Apples support via hemsidan när det gäller itunes köp verkar inte stämma för fem öre.
Det går helt enkelt inte att följa instruktionerna som visar hur man "får tillbaka" tidigare köpt musik.

För ett tag sedan fick jag hjälp av apples support (via mail på engelska), när jag köpt 20 låtar via itunes (på ipad), och ingen låt alls fanns tillgänglig i itunes (stationära datorn). Apple supporten (i USA?) "låste upp" min musik, så när jag startade itunes så laddades allt ner till biblioteket. Men inte fan ska man behöva maila supporten varje gång jag vill spara en låt i biblioteket?!?!

Det står ju klart och tydligt att man ska kunna använda sitt itunes konto på upp till 5 st olika datorer. Som det är för mig nu så kan jag bara spara musik i EN enhet, och det är på den enheten som jag gör köpet. Ska det vara så?

Koppla in iPad till datorn med iTunes och välj överför inköp, funkar det?

Ursprungligen av keptang:

Koppla in iPad till datorn med iTunes och välj överför inköp, funkar det?

Ja, det funkar.
Men innan jag gjorde det så mailade jag supporten och frågade kort o gott "ni ser att jag köpt låten, varför finns den inte i biblioteket?"
Efter några timmar fick jag svar att "nästa gång du öppnar iTunes så laddas låten ner automatiskt".
Och det gjorde den också. Så jag behövde aldrig synka ihop ipaden och datorn.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-24 09:44

Som ovanstående skrev.
Att du köper låter på ipaden gör dem inte tillgängliga på datorn, du måste kopiera dem från ipaden till datorn först.

Tjänster som musik och film i apples moln haltar i sverige då vi inte har fullt moln än. Tomten kom inte med support till oss. Det är meningen att vi skall få musiken på alla enheter samtidigt vid köp automatiskt enligt apples tankesätt med molnet men inte i norden enligt Tim Cook.

Hur det skall funka enligt apple: http://www.apple.com/icloud/features/itunes-in-the-cloud/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-31 01:23
Ursprungligen av pepparkaka:

Tjänster som musik och film i apples moln haltar i sverige då vi inte har fullt moln än. Tomten kom inte med support till oss. Det är meningen att vi skall få musiken på alla enheter samtidigt vid köp automatiskt enligt apples tankesätt med molnet men inte i norden enligt Tim Cook.

Hur det skall funka enligt apple: Apple - iCloud - All your music on all your devices.

Stör mig som fan på detta, jag hade/har samma problem. Jag har köpt musik på lite olika plattformar (iphone, ipad, jobb datorn, min flickväns dator) och nu när jag fick min nya iMac så finns INGA låtar. Allt har tex syncats till min jobbdator och jag har 5 auktoriserade enheter kopplade till samma apple-store konto (även min nya iMac).

Jag måste alltså föra över all musik till min iMac manuellt? Så jävla weird att det funkat tidigare. Nu står det bara att allt köpt material redan är nerladdat, vilket det inte är på min iMac.

Det är sånt här som får en att sluta köpa varor som är defective by design.

Ursprungligen av crayzee:

Stör mig som fan på detta, jag hade/har samma problem. Jag har köpt musik på lite olika plattformar (iphone, ipad, jobb datorn, min flickväns dator) och nu när jag fick min nya iMac så finns INGA låtar. Allt har tex syncats till min jobbdator och jag har 5 auktoriserade enheter kopplade till samma apple-store konto (även min nya iMac).

Jag måste alltså föra över all musik till min iMac manuellt? Så jävla weird att det funkat tidigare. Nu står det bara att allt köpt material redan är nerladdat, vilket det inte är på min iMac.

Som du förstått håller jag med. Det är otroligt irriterande.
Det verkar dock väldigt enkelt för Apple att fixa till det, med tanke på hur snabbt dom fixade det för mig.
Verkar uppenbart att det handlar om en form av kontroll för Apple. Ett knapptryck för Apple, sen laddas musiken ner i din itunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 03:48
Ursprungligen av Kretschmer:

Som du förstått håller jag med. Det är otroligt irriterande.
Det verkar dock väldigt enkelt för Apple att fixa till det, med tanke på hur snabbt dom fixade det för mig.
Verkar uppenbart att det handlar om en form av kontroll för Apple. Ett knapptryck för Apple, sen laddas musiken ner i din itunes.

kanske borde maila dom om det faktiskt för det är jävligt irriterande.

1
Bevaka tråden