Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro främst för videoredigering?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • UmeÃ¥, Sweden, Sweden
  • 2012-12-19 00:05

Hej!

Tänkte ta och köpa mig en egen julklapp i år, en MacBook Pro. Men eftersom jag aldrig har ägt en Mac innan så kan jag inte så mycket om det.

Valen står mellan:

MacBook Pro 13 tum: 2,5 GHz (pris: 11.497,50 kr)
(tänkte uppgradera till 8 GB ram eller mer om möjligt)

2,5 GHz Dual-Core Intel Core i5

Turbo Boost upp till 3,1 GHz

4 GB 1 600 MHz minne

500 GB hårddisk (5400 varv/min)1

Intel HD Graphics 4000

Inbyggt batteri (7 timmar)2

MacBook Pro 13 tum: 2,9 GHz (pris: 13.315,00 kr)

2,9 GHz Dual-Core Intel Core i7

Turbo Boost upp till 3,6 GHz

8 GB 1 600 MHz minne

750 GB hårddisk (5400 varv/min)1

Intel HD Graphics 4000

Inbyggt batteri (7 timmar)2

Datorn ska användas till program som Final Cut, Photosop, Illustrator m.m.

Är det värt att lägga de 2000kr extra för den andra datorn?
Vad är det egentligen för skillnad mellan 2,5 GHz och 2,9 GHz?
Kommer jag märka stor skillnad på det?
Märker jag stor skillnad på om jag har en SSD hårddisk eller ATA-hårddisk?
Vilka andra andra uppdateringar kan man tänka sig göra?
Hur mycket ram kan man egentligen lägga till?

Det jag vill ha ut av datorn är att ovanstående program ska flytta på utan några som helst problem.

Kommer säkert på fler frågor efter hand och är tacksam för alla svar jag får!

i7
16gb
ssd är viktigt och kommer göra stor skillnad.

Men skulle inte valt någon av dom pga brist på grafikkortet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-19 10:00

Den billigare av de två, köp till 16GB ram efteråt.

Det är enorm skillnad på SSD och vanliga diskar, men ska du videoredigera gissar jag att du behöver hyffsat med utrymme?
En 256GB SSD och en optibay så du kan byta ut dvd-spelaren mot en hårddisk är ett tips.

Ursprungligen av Json_81:

Den billigare av de två, köp till 16GB ram efteråt.

Det är enorm skillnad på SSD och vanliga diskar, men ska du videoredigera gissar jag att du behöver hyffsat med utrymme?
En 256GB SSD och en optibay så du kan byta ut dvd-spelaren mot en hårddisk är ett tips.

Alternativt en 6TB HDD från WD med Thunderbolt-anslutning. Funkar också perfekt.

Finns här:

Western Digital My Book Thunderbolt Duo 6TB - Extern hårddisk - Hitta lägsta pris, omdömen och information

Videoredigering och Photoshop - på en 13" skärm?

Skaffa antingen större skärm eller en extern, annars kommer antagligen ögonen ploppa ur av ansträngning.

Håller med föregående talare.

Har du andra grejor också, eller är det bara den här datorn du skall jobba med? Ingen annan skärm?

  • Medlem
  • UmeÃ¥, Sweden, Sweden
  • 2012-12-20 12:00

Tack för alla svaren!
Ja tanken är att jag ska använda mig av just den datorn.
Då har jag förstått att det gäller att ha en SSD hårddisk samt mer ram.
Men jag får inget direkt svar på vilken av datorerna jag ska ha.

Ursprungligen av BestOfTobbe:

Tack för alla svaren!
Ja tanken är att jag ska använda mig av just den datorn.
Då har jag förstått att det gäller att ha en SSD hårddisk samt mer ram.
Men jag får inget direkt svar på vilken av datorerna jag ska ha.

En dator med 13" skärm är direkt olämplig för bildredigering och filmredigering.
Därför får du inget direkt svar på vilken av dessa du skall köpa.

en 13" skärm innehåller inte tillräckligt med skärmyta för att tydligt visa vare sig bild eller film.
Du kommer ej se detaljer, du kommer missa saker, alla reglage osv kommer fylla skärmen och kvar
blir en lite fjuttig bild i mitten som skall vara din redigeringsyta då.

  • Medlem
  • UmeÃ¥, Sweden, Sweden
  • 2012-12-23 16:17

Okej, vilken mac hade du rekommenderat då?
Läste innan också att grafikkortet skulle vara för dåligt för mitt ändamål. Vad ska man tänka på där?

Är det korrekt att du inte arbetar aktivt med video och Photoshop nu, men att du vill att din nya dator skall klara av detta?

Är du säker på att du kommer att jobba mycket med video, eller skall du ändå köpa en bärbar dator och så vill du att den skall kunna hjälpa dig med det?

Vad filmar du med? GoPro och systemkamera, eller något annat? Videokamera? iPhone?

  • Medlem
  • UmeÃ¥, Sweden, Sweden
  • 2012-12-23 20:22
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Är det korrekt att du inte arbetar aktivt med video och Photoshop nu, men att du vill att din nya dator skall klara av detta?

Är du säker på att du kommer att jobba mycket med video, eller skall du ändå köpa en bärbar dator och så vill du att den skall kunna hjälpa dig med det?

Vad filmar du med? GoPro och systemkamera, eller något annat? Videokamera? iPhone?

Ja det är helt korrekt!
Jag vet att jag ska hålla på med video/foto eftersom jag pluggar det nu så vill ha en bärbar dator så man kan ha med den sig till skolan.

Jag filmar med en systemkamera och i full hd och tänkt använda mig av Final Cut.

Ursprungligen av BestOfTobbe:

Jag vet att jag ska hålla på med video/foto eftersom jag pluggar det nu så vill ha en bärbar dator så man kan ha med den sig till skolan.

Jag filmar med en systemkamera och i full hd och tänkt använda mig av Final Cut.

En 13" MBP är för liten på två sätt. Dels är upplösningen på den MBP:n du nämner (1280x800, inte retina) för liten och dels är själva skärmstorleken i sig för liten. I Final Cut Pro X blir den del av skärmen som visar själva videon för liten och det kommer att vara svårt att får bra känsla för bildens egentliga kvalitet. Upplösningen är problematisk därför att du kommer inte få plats med gränssnittet i sig, utan det kommer att kännas väldigt trångt och allmänt otrevligt.

Man får förmoda att du hade tänkt dig både en viss prisklass och ett visst format. 13" är rätt lätt att ta med sig varje dag till skolan och det kan vara så att drygt 13 kkr är smärtgränsen. Fundera på hur länge du skall ha datorn och hur mycket det betyder för dig att kunna jobba "på riktigt". Den fattige köper två gånger, som det ju heter: först en gång billigt och sen rätt grejor när det första inte fungerar.

Den minsta MBP:n jag vill rekommendera personligen är 15" med 1680x1050 skärm (om du primärt skall jobba med MBP:s skärm). Baspriset hoppar tyvärr upp på 17 795 kr, men du får mycket för pengarna. Quad-core i7, riktigt NVIDIA GT 650M grafikkort. Du bör helst stoppa in mer RAM direkt (köp separat, inte från Apple) och du kan uppgradera till en SSD när budgeten hämtat sig.

Den är både dyrare och större än vad du tänkt sig. Storleken hade du fått lära dig att leva med och priset kanske du kan få ner genom att köpa en nästan ny av någon som inser att de vill ha en ny iMac istället?

Det kanske finns någon här som kör FCPX på 13" och som kan göra screenshots?

Jag filmar själv med en Canon C100 och en 5Dmk3 och använder en rätt maxad Retina 15". Det fungerar bra, men är ändå inte optimalt. Jag använder mest just 1680x1050 HiDPI och har samma grafikkort. Jag har 16GB och en snabb SSD. Men den här datorn gör ändå att jag kan jobba vidare med projekt över julen (på resande fot), som hade varit svårt att göra annars.

Ursäkta en möjligen korkad fråga, men borde inte den dyrare med i7:an piska skiten ur den billigare i5:an när det gäller video? Själv redigerar jag video typ en gång vart 3:e år, så jag är inte direkt någon expert på området.

Såhär är det ofta på 99, ngn dyker upp och vill svar på nån enkel fråga.
Man får en hel hög med frågor och en del helt andra svar än vad man tänkt sig.

99 lämnar liksom inte ja/nej som svar......

För att redigera video behöver man ett par saker: CPU, RAM och stor skärm. Ta bort EN av dessa hörnstenar och det blir blaj.

Redigera video på bärbar? Tja, 16GB ram, en i7-CPU och är skärmen mindre än 17" - skaffa en extern skärm.
Kortare och enklare fixar ute i skogen på den interna skärmen, hemma kör man på externa skärmen.

Som jag och många andra skrivit förr: utan ett "riktigt" grafikkort blir 13-tummaren aldrig mer än en MacBook utan Pro...

Själv har jag en MBP 15" sen snart två år tillbaka. Hade gärna kört på en 13" då jag varit bortskämd med storleken av en 12" iBook innan, men det kunde inte hjälpas.

Ställde in upplösningen på 1440x900 och tycker jag fick till en layout som jag känner hade funkat:

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ställde in upplösningen på 1440x900 och tycker jag fick till en layout som jag känner hade funkat:

[ATTACH="CONFIG"]37171[/ATTACH]

Du får nog ställa på 1280x800 för det är bara MacBook Air 13'' som har 1440x900.

Ursprungligen av grenhall:

Du får nog ställa på 1280x800 för det är bara MacBook Air 13'' som har 1440x900.

Jag var nog lite otydlig där. 1280x800 menar jag är för litet.

Min 1440x900 screenshot visar hur 15" ser ut, utan uppgraderingen till 1680x1050, som ju är ytterligare 1000 spänn. När jag ställde in 1440x900 så tyckte jag ändå att jag hittade en setup som jag hade kunnat jobba med. Men man ser ju tydligt hur lite av skärmen som ägnas åt filmen i sig.

Man kan ju ta bort video scopen under monitorn, men det hjälper inte så mycket. Man får lite mer plats till sin storyline, men eventfönstret och inspectorn blir små.

Efter en del testande passar mig konfigurationen ovan bäst (i 1440x900).

  • Medlem
  • UmeÃ¥, Sweden, Sweden
  • 2013-02-18 21:51

Jag tänkte ta liv i denna tråden igen eftersom jag inte har köpt mig en mac än.
Jag har kommit fram till (med er hjälp) att en 13-tums är alldeles för liten och istället så ska jag satsa på en 15-tums.
Men detta har gjort att jag har kommit på ännu fler frågor.

På Apples hemsida så kan man välja mellan:
2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7, NVIDIA GeForce GT 650M med 512 MB GDDR5-minne
2,6 GHz Quad-Core Intel Core i7, NVIDIA GeForce GT 650M med 1 GB GDDR5-minne
2,7 GHz Quad-Core Intel Core i7, NVIDIA GeForce GT 650M med 1 GB GDDR5-minne

Är det värt att lägga de extra pengarna det kostar att uppgradera sig från 2,3 till de andra?
Hur stor skillnad är de på 512mb GDDR5 och 1gb GDDR5 minne? Kommer man märka någon stor skillnad?

Vad är skillnaden mellan glänsande och reflexfri bilskärm? Vilken lämpar sig bäst för videoredigering?

Nu blev det plötsligt en massa frågor men jag hoppas verkligen någon kan hjälpa mig att få svar på dessa frågor.

1
Bevaka tråden